1 875 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Krypgrund och fukt
Hej!
Har tyvärr inte fått svar på mitt tidigare inlägg som var ganska långt, så ställer en ny kort fråga och hoppas på svar.
Byggt 1971.
Har en krypgrund på 140kvm, helt öppen innuti. Höjd ca 1,7m.
Har mätt fuktigheten och den pendlar mellan 78-82%.
På trossbotten kan jag finna lite tunt svagt vitt "mjöl".
Det luktar ingen "elak" lukt.
Har plast på hela grunden som består delvis av berg och sand/jord.
Under plasten är det delvis fuktigt till och från.
Hade tänkt så småning om sätta in avfuktare.
* Hur orolig ska jag vara? Är det akut att sätta in avfuktare? Är det dumt att vänta till nästa år?
* Om jag sätter in avfuktare + täpper till alla ventiler, blir det då någon fara med radon halter? Finns lite radon i marken där vi bor, samt att halva grunden består av berg.
Tack på förhand!
Har tyvärr inte fått svar på mitt tidigare inlägg som var ganska långt, så ställer en ny kort fråga och hoppas på svar.
Byggt 1971.
Har en krypgrund på 140kvm, helt öppen innuti. Höjd ca 1,7m.
Har mätt fuktigheten och den pendlar mellan 78-82%.
På trossbotten kan jag finna lite tunt svagt vitt "mjöl".
Det luktar ingen "elak" lukt.
Har plast på hela grunden som består delvis av berg och sand/jord.
Under plasten är det delvis fuktigt till och från.
Hade tänkt så småning om sätta in avfuktare.
* Hur orolig ska jag vara? Är det akut att sätta in avfuktare? Är det dumt att vänta till nästa år?
* Om jag sätter in avfuktare + täpper till alla ventiler, blir det då någon fara med radon halter? Finns lite radon i marken där vi bor, samt att halva grunden består av berg.
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag kan försöka ge dig ett svar. Om du har mellan 78-82% fuktighet och påväxt av mögel (vitt mjöl) så rekomenderar jag dig att skaffa en avfuktare. Ju snabbare du gör det desto mindre risk för större skador. Du kan säkert vänta tills nästa år men ju längre tid fuktigheten ligger över 70% desto bättre klimat har mögel och svampar att växa i. Vad jag har läst och hört så brukar avfuktare hjälpa till att hålla radon borta från huset. Istället för att radonen letar sig upp i huset så blåses en viss del ut genom avfuktaren.
Det beror på vilken typ av avfuktare du väljer. En kondensavfuktare (Woods med flera) minskar inte radonet eftersom den inte blåser ut något utanför husgrunden. En sorpotionsavfuktare (Acetec m fl) blåser ut fukten utanför grunden och hjälper därför till att vädra ut radonet.Ripper500 skrev:
Om du söker på forumet hittar du många och långa trådar om fördelarna med respektive typ.
Jag tror ju att om det har fungerat sedan 1971 så fungerar det ett år till, så du behöver inte känna panik.
Tack för ditt svar. Har läst runt massa och sorpotionavfuktare verkar bra. Men som sagt, ungefär dubbla priset mot avfuktare från woods.svartöra skrev:Det beror på vilken typ av avfuktare du väljer. En kondensavfuktare (Woods med flera) minskar inte radonet eftersom den inte blåser ut något utanför husgrunden. En sorpotionsavfuktare (Acetec m fl) blåser ut fukten utanför grunden och hjälper därför till att vädra ut radonet.
Om du söker på forumet hittar du många och långa trådar om fördelarna med respektive typ.
Jag tror ju att om det har fungerat sedan 1971 så fungerar det ett år till, så du behöver inte känna panik.
Det är riktigt svårt att välja vad man ska göra.
Med en woods känns det som man riskerar att få lukt, samt högre värden av radon. Fördelen är billigare och snabb installation.
Sorpotionavf är dyrare i inköp och drift vad jag har förstått det som. Fördelen är bättre spridning av luft och man ventilirerar dålig lukt o radon.
Jag skulle rekomendera dig en sorptionsavfuktare. Sedan är det min åsikt och debatter och diskussioner har haglat i detta forum om vilken som är bäst.
Själv har jag en sorptionsavfuktare och det är inte för att anticimex eller andra har lurat på mig den utan för att jag har kommit fram till att det funkar bäst i min grund.
Kondensavfuktar installation vet jag inte hur andra har gjort men tanken med en krypgrundsavfuktare är att få ett undertryck i grunden genom att täppa till ventiler och sedan transportera ut den fuktiga/dåliga luften via avfuktaren. Eftersom kondensavfuktaren bara suger in luften i grunden och blåser ut luften på samma ställe så blir dålig luft kvar i grunden.
Hur man gör med ventiler när man har en kondensavfuktare vet jag inte men har man dom öppen så får man in mer fuktig luft i grunden så att avfuktaren får jobba hårdare. Sedan gäller det att ha någon tömmning på kondensvatten så du inte behöver krypa ner i grunden och tömma kärlet varje gång. Verkningsgraden blir även sämre vid kallare väder på en kondensavfuktare. Visst dom är 8-10.000kr billigare än t.ex munters sorptionsavf men man ska nog fundera över vad man får för pengarna.
Själv har jag en sorptionsavfuktare och det är inte för att anticimex eller andra har lurat på mig den utan för att jag har kommit fram till att det funkar bäst i min grund.
Kondensavfuktar installation vet jag inte hur andra har gjort men tanken med en krypgrundsavfuktare är att få ett undertryck i grunden genom att täppa till ventiler och sedan transportera ut den fuktiga/dåliga luften via avfuktaren. Eftersom kondensavfuktaren bara suger in luften i grunden och blåser ut luften på samma ställe så blir dålig luft kvar i grunden.
Hur man gör med ventiler när man har en kondensavfuktare vet jag inte men har man dom öppen så får man in mer fuktig luft i grunden så att avfuktaren får jobba hårdare. Sedan gäller det att ha någon tömmning på kondensvatten så du inte behöver krypa ner i grunden och tömma kärlet varje gång. Verkningsgraden blir även sämre vid kallare väder på en kondensavfuktare. Visst dom är 8-10.000kr billigare än t.ex munters sorptionsavf men man ska nog fundera över vad man får för pengarna.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Har bestämt mig för sorpotionsavfuktare då jag vill få bort både ev lukt och radon.svebbe skrev:Jag skulle rekomendera dig en sorptionsavfuktare. Sedan är det min åsikt och debatter och diskussioner har haglat i detta forum om vilken som är bäst.
Blir till att installera och göra ordning nästa år.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden