Vi är spekulanter på ett hus från 20-talet, som är i fint skick, dock med en källare som är isolerad på insidan. Källarväggen är ca 40cm tjock i betongsten. Är väl medveten om att detta är en riskonstruktion, men i övrigt ny till taken att äga hus.
Huset skall vara dränerat -8o tal, dock endast med platon på utsidan.
Ingen doft i källaren, förutom den svala luften.
Ingen besiktining tillgänglig, så den kommer vi få bekosta om vi slår till, vilket det stark lutar åt...

Önskar lite generella "att tänka på" men detta är var jag TROR är en bra idé? :
Jag kommer begära en provborrning i källarväggen för att kontrollera fukthalten (mäklaren sa att det krävdes säljarens medgivande?)
Om det visar låga värden; borde en framtida lösning om typ 10 år att om-dränera och samtidigt lägga isolering på utsidan av källarväggen?
Under tiden kanske köpa en avfuktare och inte hänga tvätt i källaren... Självklart om problem uppstår får man väl riva ut inredningen.

En annan fråga är om det är galet att bygga en bastu i källaren om nu konstruktionen är som den är? (Min finska fru vill verkligen ha sin bastu!)

tack på förhand!

> Källarväggen är ca 40cm tjock i betongsten. Är väl medveten om att detta är en riskonstruktion
Varför är det en riskkonstruktion ? Gedignare bygge finns väl inte.
> Huset skall vara dränerat -8o tal, dock endast med platon på utsidan.
Det är ju bra.
> Ingen doft i källaren, förutom den svala luften.
Kanon !
> Ingen besiktining tillgänglig, så den kommer vi få bekosta om vi slår till,
Det är klart att du ska besiktiga.
> Jag kommer begära en provborrning i källarväggen för att kontrollera fukthalten
Vad ska det leda till ? Ev lite fukt i väggen är ju inget problem.
> Om det visar låga värden; borde en framtida lösning om typ 10 år
> att om-dränera och samtidigt lägga isolering på utsidan av källarväggen? ¨
Om det inte är fuktgenomslag i källaren så behövs knappast någon omdränering. Om det är riktigt gjort 1980 så kan det hålla många 10-tals år till. Att gräva bara för att isolera är knappast lönsamt.
> Under tiden kanske köpa en avfuktare
Om det känns fuktigt är en avfuktare bra. Tvätten torkar snabbare ...
> och inte hänga tvätt i källaren...
???? Källare är gjord för tvättstuga
> Självklart om problem uppstår får man väl riva ut inredningen.
Jag tycker du börjar med att ta bort ev organiskt material på väggarna. När det är gjort så finns inget att oroa sig för.
> En annan fråga är om det är galet att bygga en bastu i källaren
> om nu konstruktionen är som den är?
Ser inget fel i konstruktionen. Bygg bastuo o relax !!

Som jag ser det så beror det ju en del på vilka funktioner källaren skall ha. Är det en inredd källare med kanske tom sovrum? Eller är det förråd, hobbyrum, tvättstuga?

Personligen är jag av uppfattningen att man skall inte bo i en källare, dvs inte sova, och helst inte tillbringa mycket tid. Det är dels en fråga om ev. fukt, men även radon har ofta högre halter i källaren.

Moderna konstruktioner med isolering inte bara utanpå väggarna men även under plattan tror jag iofs kan skapa lika bra rum i källare eller en suteräng våning.

OM den nuvarande konstruktionen verkar fungera så borde man kunna använda utrymmena utan alltför stora inskränkningar. Även en bastu korrekt byggd, och med ventillation som drar ut fukten innan den når något utrymme med känsligare väggar. Men det borde inte vara ett större problem med fukt från bastun här än i andra utrymmen.

Det där med dränering och omläggning av den. Man har under väldigt många år brukat säga att dränering fungerar i ungefär 30 år, sedan är dte dags att göra om den. Jag har funderat lite över det. Det är bara min personliga spekulation, och jag är ingen expert på området.

MEN förr i tiden, fram till någon gång i mitten på 70 talet så dränerade man med tegelrör, som hade släta ändar, ingen muff alltså. Tanken var att det dels skulle rinna in vatten i skarvarna, dels sugas in genom teglet, och sedna ledas bort i rören. Dessutom använde man inte geoduk eller likande material för att skydda lagret med singel som skulle leda fram vatten till dräneringsrören.

Allt var inte bättre förr. Avsaknaden av duken gjorde så att lera trängde in och tätade det dränerande lagret, vatten kom inte lika lätt fram till rören. De mufflösa rören hde en tendens att flytta sig lite så att lera och sten kunde komma in förbi de otätade fogarna. Den här typen av dränering fungerade ofta någorlunda i 30 år. Dvs. de sista installationerna av den här typen bör ha gått ur tiden ungefär 2004 - 2008.

Dagens dränering med perforerad plastslang/rör bör klara sig mycket bättre än de gamla tegelrören, jag vet dock inte när man på allvar började använda bra fiberduk för att hålla undan leran. Men jag gissar att en dränering med dagens metoder kommer att hålla mycket längre än 30 år, dessutom så är de ju numera oftast utförda med spolbrunn så att man kan spola ur dem och förlänga livstiden ytterligare. Jag skulle inte vara förvånad om dagens system håller i 70 - 100 år.

Redigerat:
Tack för era svar!

Det är ett sovrum/hobby rum som gärna min tonåring skulle behöva.
Övrigt tvättstuga förråd och bergvärmen.

Blev lite avskräckt av informationen här https://www.byggahus.se/bygga/kallare där de pratar om att inredda källare är en risk för fukt.

Självklart är invändig isolering och organiska material i en äldre källare en riskkonstruktion. Sådant bör man helst riva ut.

Men svårare än så är det faktiskt inte. När ni väl har rivit ut isolering/organiskt material är det inte längre en riskkonstruktion.

Redigerat:
hempularen skrev:
Personligen är jag av uppfattningen att man skall inte bo i en källare, dvs inte sova, och helst inte tillbringa mycket tid. Det är dels en fråga om ev. fukt, men även radon har ofta högre halter i källaren.

Detta är dock inte helt säkert. Vi bor i ett hus från '53, vilket är byggt av lättbetongblock - MEN dock inte källaren. Huset är på 2 plan + källare och det finns inget radon att prata om i källaren. Värdet där var ~30bq/m3. Innan vi gjorde mätningen så trodde vi att det skulle finnas radon i källaren, men inte det. Plan två var den våning som hade högst värde ~ 270bq/m3.

Ingår mätning av Radon som standard i en besiktning, eller måste man begära det?

Dlots skrev:
Ingår mätning av Radon som standard i en besiktning, eller måste man begära det?
Ingår inte i en normal överlåtelsebesiktning. Man kan säkert göra ett korttidstest (för att visa indikationer) om man beställer ett sådant vid besiktningen. Men annars tar ett "normalt" test ca. 8 veckor att utföra.

Angående radon så är rädslan lite överdriven (enligt mig åtminstone). Om man inte röker eller har rökt en längre tid är det endast en marginell risk att man ska drabbas av cancer pga radonet. Här finns en rapport från Strålsäkerhetsmyndigheten. I den kan man se att om man lever från födsel till 70 års ålder i ett hus som har 100 Bq/m[SUP]3[/SUP] är risken att drabbas att drabbas av lungcancer orsakat av radon 0,5%. Om du istället bor samma tid i ett hus med 800 Bq/m[SUP]3[/SUP] (som är långt över alla riktvärden) har risken ökat till 1%. Inte så jättefarligt med andra ord. För en rökare däremot är samma värden ca 11 och 22 procent vilket ju är betydligt mer alarmerande. Men å andra sidan så är ju risken att få lungcancer av cigaretterna ännu högre och det risken accepterar man så det kanske ändå inte gör så mycket med radonet då.

Det jag vill få sagt är att rädslan för radon härstammar från en tid när var och varannan rökte. Idag så ska du vara betydligt mera rädd för de bromerade flamskyddsmedlena som finns i alla elektronikprylar du har hemma. Eller Bisfenolplasten som du också omger dig med. Eller ...osv.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kontrakt skrivet och idag hade vi vår besiktning.
Besiktnigsmannen slog självklart ner på källaren....

Fuktmätningen visade 86% och fick rekommendationen att riva väggar och golv, och ersätta med klinkers och puts.
I samband med den höga fukthalten rekommenderades vi även en omdränering...

Min första reaktion var sluta ner väggar och golv, lite klinker o puts - allt klart.
Om jag får fuktgenomslag, först då tänka på omdränering. (Känns lite som att de rekommenderera omdränering bara för att svära sig fria?)

Men nu tänker jag att kan det vara att fukten har krypigt upp i huset från källaren?
Blivit erbjuden en 'osynliga fel' försäkring, den kanske täcker det???
http://www.anticimex.com/se/Privat/Privattjanster/Kopa/Anticimex-Koparansvarsforsakring/
Och finns det risk att golvsulorna måste gjutas om ifall de är skadade av funkten?

eviljava skrev:
Ingår inte i en normal överlåtelsebesiktning. Man kan säkert göra ett korttidstest (för att visa indikationer) om man beställer ett sådant vid besiktningen. Men annars tar ett "normalt" test ca. 8 veckor att utföra.
Som dessutom ska utföras under "eldningssäsong" dvs oktober-april.

Dlots skrev:
Kontrakt skrivet och idag hade vi vår besiktning.
Besiktnigsmannen slog självklart ner på källaren....

Fuktmätningen visade 86% och fick rekommendationen att riva väggar och golv, och ersätta med klinkers och puts.
I samband med den höga fukthalten rekommenderades vi även en omdränering...

Min första reaktion var sluta ner väggar och golv, lite klinker o puts - allt klart.
Om jag får fuktgenomslag, först då tänka på omdränering. (Känns lite som att de rekommenderera omdränering bara för att svära sig fria?)

Men nu tänker jag att kan det vara att fukten har krypigt upp i huset från källaren?
Blivit erbjuden en 'osynliga fel' försäkring, den kanske täcker det???
[länk]
Och finns det risk att golvsulorna måste gjutas om ifall de är skadade av funkten?
När gjordes fuktmätningen å hur? Det har ju regnat satan här i stockholm de senaste dagarna.

Noseone skrev:
När gjordes fuktmätningen å hur? Det har ju regnat satan här i stockholm de senaste dagarna.
Sant, mätningarna gjordes igår, genom provborrning i tre av källarväggarna och ett av golven.

Själva källaren (betongen) mår inte alls dåligt av fukten så det är ingen fara med det. Det som kan ske när det är fuktigt är att väggar och golv som är uppreglade direkt på betongen kan angripas av mögel eller kanske till och med ruttna. Det intressanta är alltså inte vilken fukthalt som finns i betongväggarna utan i själva trämaterialet. Men det kanske är trämaterialet som håller 86%?

Personligen skulle jag lugna mig med att riva i källaren om du inte känner någon doft eller "källarlukt". Börja istället med att dränera om huset. En omdränering brukar kunna göra underverk för fuktiga källare som aldrig har blivit omdränerade. Har någon omdränering någonsin gjorts i huset?

Att bara puts på källarväggar är lite onödigt hårt. Tapeter funkar hur bra som helst direkt på väggarna/pusten. Det som händer om du får mycket fukt i väggen (pga dålig dränering) är att tapeterna börjar lossna. Mina föräldrar har haft tapetserad källare sedan 66 utan problem och jag själv har hus sedan förra året och där har källaren varit tapetserad från 62 utan bekymmer.

När det gäller golven är det också onödigt hårt att säga att man bara får ha klinker på ett källargolv. Många gamla hus har uppreglade trägolv utan bekymmer, mina föräldrar har t.ex. haft det sadan 66 utan problem. Dock så är trä direkt mot betongen inte helt lämpligt eftersom det kan bildas mögel om dräneringen är bristfällig och det blir fuktigt. Om man vill göra golvet enligt konstens alla regler så lägger man en platonmatta mot golvet som ventilerar bort all fukt. Ovanpå platonmattan kan man då lägga vilken sorts golv man vill, t.ex vanliga klick-golv.

Slutsats: Om det inte luktar skumt i källaren eller är något annat som ger tecken på allvarliga mögelproblem så låt källaren vara. Nästa vår bokar du in en omdränering av huset och ser efter det hur fukthalter och dofter utvecklar sig. Fram tills dess kan du ställa ner en avfuktare i källaren och även se till att inte ha organiskt material direkt mot betongen.

Edit: Jag ser nu att du redan har svarat på de frågor som jag ställt.
Det verkar ju inte finnas någon doft så det bådar ju gott, källare med fuktproblem brukar ganska fort lukta "källare".
Den senaste omdräneringen ska tydligen vara gjord på 80-talet. Den kanske bör göras om då du har lite högre fuktvärden. Men tänk på att fukten kan komma från luften nu på sommaren. När varm luft kommer i kontakt med de svala källarväggarna/golven kondenserar den. Detta åtgärdas dock lätt med en avfuktare.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.