Vi fick för 25 år sedan råd av kommunen för att ta bort fukt och lukt från källaren. Det sattes in ett ventilationsrör från krypgrunden upp genom en garderob och vidare upp på vinden och ut genom ett nytt skorsten. Det finns ett reglage i köket som skall reglera (fläkten som aldrig sattes in). Dessutom grävdes jord ut, makadam/sand las på och sen byggplast med grus på toppen.
Nu har jag blivit ensam ansvarig och vet ej ut eller in!
Jag har haft besök av Anticimex som gjort en besiktning av krypgrunden och de har gett mig en offert för att sätta in en avfuktare och täta källarens ventiler. Jag frågade om man kunde använda ventilationssystemet som finns men Anticimex säljer bara sitt avfuktningssystem. Punkt-Slut! Killen sa att när fukten minskar torkar möglet ut och lukten avtar (-med tiden,- kanske) slut på problemet.
Eftersom huset ligger med mycket vattentryck från en bakomliggande backe anser jag att man kanske borde tilläggsdränera istället (gjordes 30 år sedan)och fixa upp ventilationssystemet. Jag har begränsat med pengar och vill kunna göra en del själv. (Kvinnlig pensionär) Finns det någon som kan råda? Enklast är väl avfuktare, som jag sätter in själv och murar igen ventilerna. Men om man ska sälja räcker det? Vilken avfuktare skall man anvanda?
Tacksam för svar!
 
Om man bedömde för 25 år sedan att det skulle fungera med fläkt, vad gör att den lösningen inte fungerar idag?

Speciellt då man inte fullbordade det. Men har något förändrats som gjort att det är andra förutsättningar?
 
Nej jag har ingen aning! Vi flyttade iväg p.g.a. jobb men behöll huset som sommarstuga och jag var inte involverad i fuktbekämpningen, lite svårt med koll när man bara bor någon månad. Nu pratar alla om undertryck och avfuktare som ända lösning. Men försvinner verkligen fukten då? Jag vet ju inte vilken metod som nu är den BÄSTA. Sådant här ändrar sig ju. I byggbranchen finns många NU GÖR VI SÅ HÄR och sen hoppsan det gick inte bra.

Letar ju efter bästa, billigaste och effektivaste sättet att behandla detta och när man läser om att mögel kan fortsätta vara skadligt även om det torkat ut, blir man ju orolig.
 
Jag har inget svar på vad som är bäst och billigast (billigast borde ju vara att sätta in fläkten, men funktion?).

Men man skall komma ihåg att Anticimex har det där med avvfuktare som en standardlösning som de gladeligen skulle sälja in även till ett hus som står i en saltöken.

det är säkert en bra lösning som lär vara dyrare än fläkten, men billigare än dränering. Frågan är då om det hjälper- Om där är ett stort vattentryck utifrån så kanske det inte räcker med en avfuktare.
 
harry73
Jag fattar inte problemet.
- Har du fuktproblem eller påstår Anticimex att du har fuktproblem
- Om du har mögel kan det vara akut
- Om du inte har mögel men tror att du har fukt, börja med att sätta in en trådlös luftfuktighetsmätare som du kan avläsa i huset. Då ser du direkt om du har ett problem.

- Hur det 25 år gamla systemet funkar vet jag inte. Om fukten i krypgrunden framförallt är markfukt, kan det funka att ventilera bort det. Men på sommaren (juli och augusti) är luftfuktigheten utomhus väldig hög. När den fuktiga varma luften sedan kommer i en kallare krypgrund kondenserar en del av fukten i grunden. Så att ventilera bort kall luft ur grunden och därmed få in varm och fuktig luft kan slå väldig fel.
- Oavsett hur bra din krypgrund är, kommer Anticimex alltid säga att du har fuktproblem/ risk för fukt/ riskkonstruktion eller vad de nu hittar på och slutsatsen blir att du behöver köpa deras avfuktare. För det är hela affärsiden.
 
Jag har tänkt och tänkt på detta. Jag har 87% luftfuktighet nu och jag har nog kommit till slutsatsen att en avfuktare behövs. Jag tror att det tidigare systemet byggde på samma princip som en fläkt i kök/badrum. Den fuktiga luften skulle dras ut genom röret och vidare ut genom skorstenet med hjälp av en fläkt. Men borde då inte ventilerna tillslutas så att ingen luft dras in utifrån. Vidare bör man sätta fläkten där röret börjar i krypgrunden eller högre upp i skorstenen?
Kanske är det bättre att jag försöker med en avfuktare. Vilken modell skall man välja och kan jag installera en själv? Hur ofta behövs den dräneras eller kan man avleda vattnet?
Anticimex ville installera en CTR300TT, kanaldragning och styrenhet Homeviosoin Pro. Klarar jag att göra detta själv? Jag är ju bara här i mitten av april till sista september och bara kök-badrum är uppvärmda under resten av året. Vidare erbjuder Anticimex service med filterbyte, rengöring av filterbox och kontrollmätning av fukt, kontroll av hydrostat, kontroll av spjällens inställningar för SEK1395 per år.
Vidare måste jag täppa till/stänga alla ventiler. Murar jag igen dessa eller räcker det att jag mycket noga täcker dem med frigolit eller cellplast innifrån, ventilerna sitter på utsidan?
Tacksam för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.