Mitt hus är ett fuskbygge. Nu håller det på att glida av plintarna, de har rört sig både upp och ner även i sidled. Förra året dränerade jag ut allt vatten som har stått under huset. Nu är det torrt och fint men vad gör jag för att få huset på plintarna och i rätt höjd. Tidigare är det upp pallat med brädor på plintarna, kan man lägga några slags järnplattor under eller?
 
Några bilder kanske?
 
Nimajneb skrev:
Några bilder kanske?
Nej tyvärr inga bilder...men det är en stuga på 60 km2 som står på plintar....bygd -88 det största problemet ..tror jag är att det har dragit isär sig...så det har nästan glidit av de yttre plintarna på ena långväggen..just nu är det säkrat med en trave korta plank...på hög
 
Men har alltså plintarna rört på sig? Eller är det huset som rör på sig i olika delar?
 
MetaD skrev:
Nej tyvärr inga bilder...men det är en stuga på 60 km2 som står på plintar....bygd -88 det största problemet ..tror jag är att det har dragit isär sig...så det har nästan glidit av de yttre plintarna på ena långväggen..just nu är det säkrat med en trave korta plank...på hög
60km2 det var ett stort hus!
 
Det går ju att lyfta huset med domkrafter och sen sätta dit nya plintar.

Beroende på hur det ser ut så kan man trycka tillbaka ett hörn som har gett sig iväg också.
Har gjort det på stockvirkeshus där en plint inte ville riktigt som vi ville
 
hempularen skrev:
Men har alltså plintarna rört på sig? Eller är det huset som rör på sig i olika delar?
Det är plintarna som har rört sig...det har gjort att huset har rört sig...golvet inne lutar hit och dig..och väven på väggarna har spruckit..det skulle behövas riktas upp...det är gjort men det behöver göras mer...men det jag undrar mest över hur man trycker ihop huset igen....det är dåligt förankrat från början...
 
Det blev lite fel på ytan på huset...m2 ska det ju vara naturligtvis
 
Det är lyft med domkrafter ..men det behöver göras mer...vad tryckte du ihop hörnet med? det låter intressant
 
Hydraulisk kolv för bilriktning egentligen men den funkar till hus med. Sen gäller det bara att ha nått bra att ta spjärn mot.
Just ja en lämplig tryckplatta också så att man inte trycker kolven genom väggen ;)
 
mats_o skrev:
Hydraulisk kolv för bilriktning egentligen men den funkar till hus med. Sen gäller det bara att ha nått bra att ta spjärn mot.
Just ja en lämplig tryckplatta också så att man inte trycker kolven genom väggen ;)
Tack för att du tog dig tid....detta är ett stort problem för mig...jag vill inte ha folk under huset vid arbete med att rätta till problemet...och sen vet jag att det är jobbigt att ligga under ett hus och gräva och greja....att ha något att ta spjärn mot är ett problem...det skulle väl vara ett berg det...jag hade tänkt mig att lägga järnplattor på plintarna efter lyft och pallning...men det är just att få ihop huset på ett vettigt sätt som håller i framtiden....kanske en kätting under huset kunde vara något..men hur fasen det ska gå till vet jag inte...kanske finns någon där ute som gjort något liknade..får hoppas
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.