3 477 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Huset glider av plintarna
Mitt hus är ett fuskbygge. Nu håller det på att glida av plintarna, de har rört sig både upp och ner även i sidled. Förra året dränerade jag ut allt vatten som har stått under huset. Nu är det torrt och fint men vad gör jag för att få huset på plintarna och i rätt höjd. Tidigare är det upp pallat med brädor på plintarna, kan man lägga några slags järnplattor under eller?
Nej tyvärr inga bilder...men det är en stuga på 60 km2 som står på plintar....bygd -88 det största problemet ..tror jag är att det har dragit isär sig...så det har nästan glidit av de yttre plintarna på ena långväggen..just nu är det säkrat med en trave korta plank...på högNimajneb skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men har alltså plintarna rört på sig? Eller är det huset som rör på sig i olika delar?
Självbyggare
· halland
· 242 inlägg
60km2 det var ett stort hus!MetaD skrev:
Det går ju att lyfta huset med domkrafter och sen sätta dit nya plintar.
Beroende på hur det ser ut så kan man trycka tillbaka ett hörn som har gett sig iväg också.
Har gjort det på stockvirkeshus där en plint inte ville riktigt som vi ville
Beroende på hur det ser ut så kan man trycka tillbaka ett hörn som har gett sig iväg också.
Har gjort det på stockvirkeshus där en plint inte ville riktigt som vi ville
Det är plintarna som har rört sig...det har gjort att huset har rört sig...golvet inne lutar hit och dig..och väven på väggarna har spruckit..det skulle behövas riktas upp...det är gjort men det behöver göras mer...men det jag undrar mest över hur man trycker ihop huset igen....det är dåligt förankrat från början...hempularen skrev:
Hydraulisk kolv för bilriktning egentligen men den funkar till hus med. Sen gäller det bara att ha nått bra att ta spjärn mot.
Just ja en lämplig tryckplatta också så att man inte trycker kolven genom väggen
Just ja en lämplig tryckplatta också så att man inte trycker kolven genom väggen
Tack för att du tog dig tid....detta är ett stort problem för mig...jag vill inte ha folk under huset vid arbete med att rätta till problemet...och sen vet jag att det är jobbigt att ligga under ett hus och gräva och greja....att ha något att ta spjärn mot är ett problem...det skulle väl vara ett berg det...jag hade tänkt mig att lägga järnplattor på plintarna efter lyft och pallning...men det är just att få ihop huset på ett vettigt sätt som håller i framtiden....kanske en kätting under huset kunde vara något..men hur fasen det ska gå till vet jag inte...kanske finns någon där ute som gjort något liknade..får hoppasmats_o skrev:
Klicka här för att svara