Jag har en liten källardel under en gäststuga, där källaren tyvärr har de sedvanliga fuktproblemen och rentav mögelangrepp såg jag igår. Nu måste jag rädda gäststugan och kommer mögelsanera bjälklaget osv sedvanligt, men jag klurar på fortsatt lösning.

Det är en liten yta bara, max 9 kvm och inget utrymme jag ska utnyttja i huvudtaget, så att täta kattgluggar och stoppa dit en luftavfuktare är ju en lösning men känns rätt onödigt då det är ett så pass litet utrymme som aldrig kommer att användas i huvudtaget.

Om jag istället skulle skrota källaren helt, vad nyttjar man då? Flytande betong och pumpar in betong? Kross av något slag? Frigolit?

Känns som en betydligt dyrare lösning att fylla utrymmet än att ställa in en enkel avfuktare. 9 kvm borde bli runt 20 kubik betong = dyrt!

Du kan inte bara fylla utrymmet utan att säkerställa att vatten kan komma ut därifrån.

Det låter ju som en utmärkt vinkällare. Det känns ju desstuom som kapitalförstöring att förstöra ett förrådsutrymme.

Kanske du kan ställa dit en solarventi eller bara en solcellsdriven fläkt som håller nere fukten på sommaren.

Fantastiskt, varför kom jag inte på tanken med en vinkällare själv?!
Nu ser jag plötsligt ett användningsområde för de där 9 kvm som kan rättfärdiga driftskostnaden av en avfuktare med. :thumbup:

Ibland ser man inte skogen för allt mögel.

om du bara får bort allt organsikt på väggarna (tapet, fel färg) så kan det inte mögla!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.