2 727 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Fylla igen liten källare - med vad och hur?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Jag har en liten källardel under en gäststuga, där källaren tyvärr har de sedvanliga fuktproblemen och rentav mögelangrepp såg jag igår. Nu måste jag rädda gäststugan och kommer mögelsanera bjälklaget osv sedvanligt, men jag klurar på fortsatt lösning.
Det är en liten yta bara, max 9 kvm och inget utrymme jag ska utnyttja i huvudtaget, så att täta kattgluggar och stoppa dit en luftavfuktare är ju en lösning men känns rätt onödigt då det är ett så pass litet utrymme som aldrig kommer att användas i huvudtaget.
Om jag istället skulle skrota källaren helt, vad nyttjar man då? Flytande betong och pumpar in betong? Kross av något slag? Frigolit?
Det är en liten yta bara, max 9 kvm och inget utrymme jag ska utnyttja i huvudtaget, så att täta kattgluggar och stoppa dit en luftavfuktare är ju en lösning men känns rätt onödigt då det är ett så pass litet utrymme som aldrig kommer att användas i huvudtaget.
Om jag istället skulle skrota källaren helt, vad nyttjar man då? Flytande betong och pumpar in betong? Kross av något slag? Frigolit?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det låter ju som en utmärkt vinkällare. Det känns ju desstuom som kapitalförstöring att förstöra ett förrådsutrymme.
Kanske du kan ställa dit en solarventi eller bara en solcellsdriven fläkt som håller nere fukten på sommaren.
Kanske du kan ställa dit en solarventi eller bara en solcellsdriven fläkt som håller nere fukten på sommaren.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Fantastiskt, varför kom jag inte på tanken med en vinkällare själv?!
Nu ser jag plötsligt ett användningsområde för de där 9 kvm som kan rättfärdiga driftskostnaden av en avfuktare med.
Ibland ser man inte skogen för allt mögel.
Nu ser jag plötsligt ett användningsområde för de där 9 kvm som kan rättfärdiga driftskostnaden av en avfuktare med.
Ibland ser man inte skogen för allt mögel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden