5 955 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Asfalt/markbetong ända fram till huset
Dum fråga säkert, men jag ställer den ändå:
Bland tänkta projekt i framtiden finns att asfaltera eller lägga markbetong på infarten, ända fram till huset. Men den dagen man behöver gräva upp och dränera om runt huset får man väl hugga upp asfalten/betongen igen. Eller? Finns det annat sätt att lösa det på? Eller är det bara att vänta med asfalt/betong tills vi dränerat om, vilket kommer att behövas inom kanske fem år?
Har funderat på om man skulle lägga upp en blomrabatt eller en halvmeter grus mellan hus och asfalt/betong och lösa det på så sätt, men det stupar på att det finns en trappa mitt i alltihopa också, som måste gå fram ända till markbeläggningen.
Bland tänkta projekt i framtiden finns att asfaltera eller lägga markbetong på infarten, ända fram till huset. Men den dagen man behöver gräva upp och dränera om runt huset får man väl hugga upp asfalten/betongen igen. Eller? Finns det annat sätt att lösa det på? Eller är det bara att vänta med asfalt/betong tills vi dränerat om, vilket kommer att behövas inom kanske fem år?
Har funderat på om man skulle lägga upp en blomrabatt eller en halvmeter grus mellan hus och asfalt/betong och lösa det på så sätt, men det stupar på att det finns en trappa mitt i alltihopa också, som måste gå fram ända till markbeläggningen.
nej , du kommer nog inte undan. Det enda som går att återställa ordentligt utan synlig påverkan är ju plattor eller marksten. Även om du anlägger en rabatt så räcker inte 1 meter för att dränera, plus att du riskerar sättningar i marken utmed schaktkanten.
Givetvis kan du asfaltering om där du grävt men då blir det olika nyanser på asfalten samt en skarv mitt i infarten som i alla fall inte skulle vilja ha.
Om du vill ha asfalt eller designbetong vänta tills dräneringen är gjord. Det är inga billiga grejor
/Mr Asfalt
Givetvis kan du asfaltering om där du grävt men då blir det olika nyanser på asfalten samt en skarv mitt i infarten som i alla fall inte skulle vilja ha.
Om du vill ha asfalt eller designbetong vänta tills dräneringen är gjord. Det är inga billiga grejor
/Mr Asfalt
Precis det som är problemet. Men då kommer ju en dag när man måste bryta upp den fina betongen/asfalten igen, förr eller senare, när det ska dräneras igen om ett par decennier...
Det blir oerhört mycket massor när man gräver för en dränering som måste ligga någonstans under arbetet.Har man aldrig sett hur mycket det är går det inte att föreställa sig det.
Drängubbarna försökte förklara det för mig och jag tänkte jaja så mycket kan det inte bli.Men det berget som mötte mig efter första grävdagen var enormt.Pallar asfalten/plattorna hela den vikten utan att det sätter sig ?
När dom sedan kör runt med maskinen kommer garanterat plattorna att inte ligga i ordning mer.
Jag skulle allla dagar i veckan gräva om dräneringen först och fixa trädgården efteråt.
Fredrik
Drängubbarna försökte förklara det för mig och jag tänkte jaja så mycket kan det inte bli.Men det berget som mötte mig efter första grävdagen var enormt.Pallar asfalten/plattorna hela den vikten utan att det sätter sig ?
När dom sedan kör runt med maskinen kommer garanterat plattorna att inte ligga i ordning mer.
Jag skulle allla dagar i veckan gräva om dräneringen först och fixa trädgården efteråt.
Fredrik
dränera först rekomenderas.. det går att ta bort betongen och laga i men det blir aldrig lika bra som att göra i rätt ordning från början..
gå in på www.ombergsbygg.se om du är intresserad av markbetong
Mvh Marcus
gå in på www.ombergsbygg.se om du är intresserad av markbetong
Mvh Marcus
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Måste inte marken ligga till sig ett par år efter en dränering innan man kan plattsätta? Såg ett hus i området där det blivit en rejäl dal på uppfarten precis vid huset.
Bra fråga, Fred. Men gäller det inte bara om man ska köra bil på plattorna elelr utsätta dem för liknande misshandel?
Klicka här för att svara