Kolla om den är ätlig och sälj dyrt som närodlad. ;)

• Gilla
-PC-
  • Laddar…
Vit tryffel?! ;-)

Nu har iaf avfuktaren anlänt och står på plats.
Ställde in den på 50% fuktighet. Men tanken slog mig: Vad är lagom att ha för luftfuktighet i källaren?

Jag har min på 60%

Shit, och jag som tyckte jag hade problem med funk i källaren innan jag satte en liten fläkt att gå konstant, innan dess, så när det kommit 2,3-4 dagar med skyfall, så har det på ca 1-2 kvm ( källaren är 4 rum totalt ca 60 kvm ) golv varit mörk och fuktigt, källaren är ouppvärmt.jag har dock inte hittat några svamp än.. hoppas det löser sig utan att vara för dyrt, men om dräneringen skulle vara gjort 2007, är den gjort rätt borde den nog tagit hand om det tycker jag med, kolla om du kan få kvittot ( borde du redan fått, om det är gjort av företag )

Nu har det kommit mer svamp hos mig, körde avfuktaren någon vecka, fick ha den på timer, annars frös den igen.
Men när fukten gett med sig lite och betonggolvet börjat torka upp så gick det att köra längre med den :)

Dock har jag den av nu, då jag har öppet utifrån och ner. Ska gjuta igen ett gammalt hål, koksnedkast eller vad det kan vara.
Gjuter in ett spirorör så man kan välja om man vill ha ventilation eller inte.
Börjar med "inte" och avfuktaren :)

Nu har vi haft igång avfuktaren i nästan en månad. Ställde den på 50%.
Så här i efterhand så är det nog en av de bästa investeringar vi gjort i källaren.
Mycket behagligare luft, nästan all källarlukt är borta och tvätten torkar i ett nafs.

Svampen har inte kommit tillbaka och det har torkat det mesta av fukten utifrån.

De som har ägt huset innan, hade inte så stor koll på papperen, vi fick en ca 10 papper som handlade om huset när vi köpte det.
Så jag har gett upp att få information om huset via tidigare ägare. Får isf undersöka detta själv.
Hittade en spolbrunn(?) under altanen som jag tänkte undersöka var den går.

-PC- skrev:
Nu har det kommit mer svamp hos mig, körde avfuktaren någon vecka, fick ha den på timer, annars frös den igen.
Men när fukten gett med sig lite och betonggolvet börjat torka upp så gick det att köra längre med den :)

Dock har jag den av nu, då jag har öppet utifrån och ner. Ska gjuta igen ett gammalt hål, koksnedkast eller vad det kan vara.
Gjuter in ett spirorör så man kan välja om man vill ha ventilation eller inte.
Börjar med "inte" och avfuktaren :)
Har inte avfuktaren en funktion där den smälter isen? För tanken är väl att man ska kunna ha den igång 24/7

Bor du i falun? För då är det kom ju lite regn här för någon vecka sedan ;-)
Tror en hel del källare fick lite fukt i sig.

Redigerat:
Nej, bor som tur är inte i Falun, ca 5 mil därifrån :)

Avfuktaren slår av och tinar av då och då, men troligtvis har det varit för kallt och fuktigt för att det ska ha hunnit med att smälta all is.

hahaha bra underhållning i denna tråd:)

Kanske kan det vara så att det faktiskt är dränerat, enligt reglerna för det.
Fast din bottenplatta bara har lite grus och sen lera under. då hjälper det inte om det är dränerat runtom för det kommer upp fukt ändå?

Så ser det ut under min platta iallafall, (hus från -25) så att ge sig på o dränera runt om tror jag inte hjälper så jättemycket.:confused:

Så kan det absolut vara. För jag märkte för någon dag sedan att det var lite fuktigt på vissa ställen i golvet.
Är nog bara att gilla läget, kommer ändå inte att bygga bostadsyta där nere i källaren.

Kommer nog bara ytskiktsrenovera tvättstugan där nere.

Det som talar för att en dränering är gjord är att det sitter två "spolbrunnar" för dräneringen utefter två av sidorna på huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.