9 485 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Måla på tätskikt vid dränering av källare?
Jag kan hålla med om att man kan bättra på asfalten vid omdränering om man bara ska lägga tillbaka massorna mot källarväggen (vet inte om det är någon som gör så idag) men inte om man skall använda isodrän eller liknande, då skall asfalten bort till x% (minns inte hur mycket).
Vet flera som använt t.ex. en gammal yxa till det med gott resultat.
Vet flera som använt t.ex. en gammal yxa till det med gott resultat.
Med isolerskivor ska fukten tydligen kunna vandra inifrån och ut.
Vi har skickat iväg grävaren nu. Hans metoder avvek lite väl drastiskt från branschrekommendationerna, på flera punkter, så vi vågade inte låta honom fortsätta. Det blir rätt dyrt men hellre det än att vakta honom hela tiden så att han inte gör fel... Vet inte vad han kan kräva men vi får väl ersätta honom för hans omkostnader och en dags jobb.
Vi har skickat iväg grävaren nu. Hans metoder avvek lite väl drastiskt från branschrekommendationerna, på flera punkter, så vi vågade inte låta honom fortsätta. Det blir rätt dyrt men hellre det än att vakta honom hela tiden så att han inte gör fel... Vet inte vad han kan kräva men vi får väl ersätta honom för hans omkostnader och en dags jobb.
Du gjorde helt rätt i att skicka iväg grävaren, ren okunskap att han ens tänker tanken att sätta dit en isodrän/optidrain skiva på en vägg med tätskikt.
Jag själv dränerade i somras enligt alla konstens regler, men just avlägsna asfalten är den jobbiga biten.
Minst 30% ska Slipas bort, det bästa är givetvis att få bort allt.
Jag använde mig av en rondell med biltemas diamantkapskiva.
Drog uppifrån och ner som smala remsor, det gick åt 6st skivor och tror dom kosta ca 70:- st.
Det tog mig ungefär 15-20 timmar för ca. 100m2.
Alternativet är att ta en firma som blästrar bort asfalten men det kostar säkert 5000-10000:-
Jag själv dränerade i somras enligt alla konstens regler, men just avlägsna asfalten är den jobbiga biten.
Minst 30% ska Slipas bort, det bästa är givetvis att få bort allt.
Jag använde mig av en rondell med biltemas diamantkapskiva.
Drog uppifrån och ner som smala remsor, det gick åt 6st skivor och tror dom kosta ca 70:- st.
Det tog mig ungefär 15-20 timmar för ca. 100m2.
Alternativet är att ta en firma som blästrar bort asfalten men det kostar säkert 5000-10000:-
Klicka här för att svara