Jag skulle gärna få lite hjälp med att uppskatta kostnaderna för att bygga ett hus. Jag kollar på ett hus från ett företag i Finland som heter DesignTalo, borde bli runt 200,000 euros med bergvärmepaket+vattenburen golvvärme. Det står att grunden (gjutet block) är inräknat i priset, men jag måste göra följande själv:

-träd och ytjord avlägsnas
-rör- och elanslutningar dras och görs i ordning på tomten
-fyllnadsjorden jämnas ut och komprimeras

Sen kommer dom och gjuter grunden. Det står också att följande inte räknas in i grunden:
"Grusfyllning på insidan, frostisolering på utsidan, regnvattenrör".

Jag skulle gärna ha nån slags idé om vad detta skede kan komma att kosta. Det kan ju vara svårt för jag har inte ens en tomt ännu och det påverkar väl dräneringskostnaderna. Kollat på en 5000 kvm tomt som är högt belägen och som har vatten och el på tomten så att dra till ett eventuellt hus borde inte bli så långt.

Mikael_L
Hej, välkommen till forumet. :)

Om jag frågar, hur långt är ett snöre? ;)

Ganska omöjligt att uppskatta något när precis ingen förutsättning är känd.
Men i vilket fall. Vi hade en grymt lättplanerad tomt.
Här tog grävmaskinen bort 50 + 150 kvm ytlager för garage och hus.
Schaktade ca 25 meter för VA och elservis.
Fraktade hit drygt 100 ton stenmaterial, stenmjöl, 8-16, 0-32 och 0-100. för lite olika bruk under grund samt att grovgöra en garageuppfart.
Och jag vill minnas att allt landade på i runda slängar 25'-30'. Att det ska bli billigare än så är inte speciellt troligt.

Sen har vi köpt 30m3 halvdan matjord och fått den fraktad och utplanerad, för ca 10'.
Men detta pris är inte helt representativt då en del skedde genom kontakter.

Vi har kvar att göra i ordning ytskikt till uppfart och gångar och lite annan trädgårdsplanering, bl.a mer matjord igen, flytta lite stora stenar och så. Så det blir en till sväng med grävare och sånt, jag gissar på att det hamnar på max 10'. Även här är det inte representativa priser för en som inte har kontakterna utan bara ringer efter någon ur gula sidorna.
Jag gissar på ca den dubbla kostnaden då.

Men som sagt, lätt att veta hur billigt det möjligen kan bli, men bortre gränsen går ju inte att gissa.
Sprängning, djup fyllning osv käkar pengar.
Det slutliga priset för arbetet under grunden kan lätt bli allt mellan 50' och 500'. Ja det kan ju bli ännu mer också förstås, men någonstans där får man börja och fundera om det ens är en lämplig tomt för husbyggnad. :)

Sen kan trädgården bli allt mellan 50' och 300' också.
Man brukar väl sällan spränga eller fylla sig vansinnig för trädgårdens skull, utan hellre anpassa sig lite till förutsättningarna istället.

50,000 i kronor låter ju inte så farligt, hade tänkt ifall man fått sätta undan en liknande summa fast i euros. Hoppas hitta en tomt som inte kräver så mycket arbete själv också.

Mikael_L
Nä, 50' är i sammanhanget inget alls. Jag är själv förvånad över hur billigt det blev.
Men det var en hårsmån från att bli dubbelt så dyrt, för vi stötte på berg när servisen skulle grävas.
Men genom att dra den lite åt sidan jämfört med där vi tänkt, så fick vi det till sist på 1,2 meters djup och sen lägga markisolering ovanpå klarade vi oss precis från sprängningskostnaden.

I morgon publicerar jag en artikel om ett husbygge (en medlem i forumet) där budget för markarbeten var satt till 250 000 kr, men utfallet blev 500 000 kr.

Vet du nånting om vilken typ av mark det är i området där du kollar (lera, berg, sand)? Finns det nån granne som byggt i närheten?
Kolla om du kan få tag i nån grävare som känner till trakterna, de brukar ha bra koll på hur marken ser ut på olika ställen och hur mycket jobb det kan tänkas vara. Avståndet till närmsta grustag påverkar ganska mycket om det behövs fyllnadsmaterial (transporten är dyr).
Jag tolkade dig som att du iallafall vet ungefär var du letar tomt?

Redigerat:
Jo jag har en ungefärlig idé var vi vill bo. Det finns två områden i kommunen Malax i Finland som vi kollar på. Det ena är ett område nära havet som heter Åminne som utvecklas av några privatpersoner, det andra är lite längre in mot landet som är ett av kommunen detaljplanerat område.

Jag ska åka och kolla lite på de olika områderna ännu. Vissa av dom har skog på sig ännu, det jag undrar är om man gör nån vinst på att köpa en tomt med skog, jag menar man hugger ner den och säljer virket, osäker om man kan göra nån vinst på det lilla man får från cirka 2000kvm om man då också måste börja röja bort en massa stubbar osv.

Det lär finnas ett ställe där dom har grus och sand kanske 5km bort.

Den där tomten på 5000kvm föll bort, lite för avsides, åkermark och det gick högspänningsledningar över den...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.