S
När solen ligger på i ett av rummen så kan det smälla till lite av spänning i plattan, nästan så att det låter som det klingar till i armeringsjärnet. Halva huset har fått platta gjuten i sig, troligen någon gång på 70-talet. Det är torpargrund i resterande del.

Är det något att oroa sig för? Det är inte superjämnt gjutet över allt...

Tror det bara är att gilla läget om du inte vill börja spontat riva halva huset och leta ljud.

Väldigt svårt att veta varifrån det kommer tror jag.

Kan inte tänka mig att några timmars sol hinner värma så mycket av plattan.

Är du helt säker på att det inte är stommen eller taket?

S
Det klingar liksom i armeringen... det är min upplevelse. Något är nog inte 100% med plattan som du gjutit i torpargrunden skulle jag tro. Det är inget dagligt problem... det hände ibland, typ 3 gånger har jag uppmärksammat det. Gärna när solen legat på och jag går över det. Det är nog bara i ett och samma rum när jag tänker efter.

Golvet är inte riktigt jämnt, det är en svacka på ett ställe. Man känner hur parketten gropar och sviktar på det stället.
Men jag kan ha fel...

Huset är ju i sten, tegel på utsidan och allt vilar på stora gigantiska stenar.

DanielF skrev:
Det klingar liksom i armeringen... det är min upplevelse. Något är nog inte 100% med plattan som du gjutit i torpargrunden skulle jag tro. Det är inget dagligt problem... det hände ibland, typ 3 gånger har jag uppmärksammat det. Gärna när solen legat på och jag går över det. Det är nog bara i ett och samma rum när jag tänker efter.

Golvet är inte riktigt jämnt, det är en svacka på ett ställe. Man känner hur parketten gropar och sviktar på det stället.
Men jag kan ha fel...

Huset är ju i sten, tegel på utsidan och allt vilar på stora gigantiska stenar.
Armeringen i grundplattan kan inte låta så, den ligger ju helt ingjuten i betong.
Och det finns nog inget som dämpar vibrationer (=ljud) bättre än betong.

Så troligen är det något annat som plingar och plongar.
Hur är det med vattenledningsrör och värmeledningsrör?
De kan förändras i längd rätt mycket vid temperaturvariationer,
och skapa spänningar som plötsligt släpper med ett skarpt ljud.
Dvs där de rör sig mot omgivande konstruktioner.

S
Ja, det finns radiatorrör som är i järn som går ner i golvet (runt 5-6cm i diameter).
Det kan ju vara så...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.