3 066 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Smäller till i betongplattan...
När solen ligger på i ett av rummen så kan det smälla till lite av spänning i plattan, nästan så att det låter som det klingar till i armeringsjärnet. Halva huset har fått platta gjuten i sig, troligen någon gång på 70-talet. Det är torpargrund i resterande del.
Är det något att oroa sig för? Det är inte superjämnt gjutet över allt...
Är det något att oroa sig för? Det är inte superjämnt gjutet över allt...
Det klingar liksom i armeringen... det är min upplevelse. Något är nog inte 100% med plattan som du gjutit i torpargrunden skulle jag tro. Det är inget dagligt problem... det hände ibland, typ 3 gånger har jag uppmärksammat det. Gärna när solen legat på och jag går över det. Det är nog bara i ett och samma rum när jag tänker efter.
Golvet är inte riktigt jämnt, det är en svacka på ett ställe. Man känner hur parketten gropar och sviktar på det stället.
Men jag kan ha fel...
Huset är ju i sten, tegel på utsidan och allt vilar på stora gigantiska stenar.
Golvet är inte riktigt jämnt, det är en svacka på ett ställe. Man känner hur parketten gropar och sviktar på det stället.
Men jag kan ha fel...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Armeringen i grundplattan kan inte låta så, den ligger ju helt ingjuten i betong.DanielF skrev:Det klingar liksom i armeringen... det är min upplevelse. Något är nog inte 100% med plattan som du gjutit i torpargrunden skulle jag tro. Det är inget dagligt problem... det hände ibland, typ 3 gånger har jag uppmärksammat det. Gärna när solen legat på och jag går över det. Det är nog bara i ett och samma rum när jag tänker efter.
Men jag kan ha fel...
Och det finns nog inget som dämpar vibrationer (=ljud) bättre än betong.
Så troligen är det något annat som plingar och plongar.
Hur är det med vattenledningsrör och värmeledningsrör?
De kan förändras i längd rätt mycket vid temperaturvariationer,
och skapa spänningar som plötsligt släpper med ett skarpt ljud.
Dvs där de rör sig mot omgivande konstruktioner.
Klicka här för att svara