Ska bygga hus om ett tag och har varit och kollat på tomt men har konstaterat
att det är cirka 2m+ från marken och upp till vägen.
Har ju läst att markarbete inte är det billigaste och det är första gången jag ska bygga vilket innebär att jag inte vet exakt hur markarbetet bör göras eller vad det kan tänkas kosta.
Genom tomten går även ett u-område för ledningar. Tomten är cirka 1200kvm stor. Marken i området sägs vara cirka 10-30cm mull sen sand. Tomten jag har kollat på verkar dock inte ha någon mull kvar efter vad jag kan se.

Med min skolmatte har jag fått det till över 3000+ kubik om man ska jämna ut tomten som en låda. Huset har byggyta på 138kvm(platta på mark). Antar att man fyller med stabilt material (makadam) under själva huset.

Räcker det med att man fyller upp med makadam eller ska man gräva ytterligare på tomten tills man hittar stabil mark?

Vad ska man fylla resten av tomten med för att den ska bli stabil?

Vad kan detta tänkas kosta att utföra?

Har förstått att på u-området får man inte bygga något och att det kan grävas upp av kommunen. Är det något annat som är negativt med u-område?

D09
Gällande utfyllnaden rent praktiskt så är det en sådan volym att du säkert kan göra en deal med entreprenadfirma om att dom får tippa material hos dig som ska iväg från andra projekt.

Om din tomt är geografiskt rätt placerad, bra logistikförutsättningar och att det finns infrastruktur projekt i närheten så kan du göra dig en hacka på detta. ( mottagningsavgift )

Att tänka på är att du behöver förmodligen någon form av lov för höjningen ( inom detaljplan etc ) samt tillstånd för miljöfarlig verksamhet hos miljöförvaltningen. även om entreprenören fixar tillståndet är du ytterst ansvarig så släpp inte lös don helt utan var delaktig i vad som händer.

Över ca 500m3 ska man ha tillstånd för masshantering, detta går ihop med miljöfarliga verksamheten. Dvs hur ska entreprenaden utföras utan att skada omgivning, vad gör du om det dyker upp avvikande massor och hur har du koll på att det upptäcks m.m

Var även noga med analysdokument på tillförda massor ( inget högre värde än km hos enligt Naturvårdsverkets riktlinjer ) och ingen blöt lera, eller lera alls.

Redigerat:
Tack för alla tips, snabbt svarat med. Ska kolla på de saker som du har nämnt och om det är någon i närheten som har massor över. Det där med analys av massorna och har jag funderat på själv med. Entreprenören bör alltså kunna visa upp analysdokument på massorna trots det är ett pågående bygge någon annanstans? Bara funderade på om de tar prover på alla ställen de gräver?

Spelar det någon större roll vilken typ av massor det är? sten grus sand osv. tänkte så att inte tomten flyter iväg en regnig dag. Sen antar jag att man kan avtala om mängden massor man vill ha?

Redigerat:
D09
Martin_Z skrev:
Tack för alla tips, snabbt svarat med. Ska kolla på de saker som du har nämnt och om det är någon i närheten som har massor över. Det där med analys av massorna och har jag funderat på själv med. Entreprenören bör alltså kunna visa upp analysdokument på massorna trots det är ett pågående bygge någon annanstans? Bara funderade på om de tar prover på alla ställen de gräver?

Spelar det någon större roll vilken typ av massor det är? sten grus sand osv. tänkte så att inte tomten flyter iväg en regnig dag. Sen antar jag att man kan avtala om mängden massor man vill ha?
Japp, om det är en seriös entreprenör ska denne veta vad som grävs upp. Man tittar främst på bakgrundsnivå, orörd mark typ äng säger man ibland är "ren" men jag litar aldrig på sånt. Vem vet vad som kan finnas nedgrävt och som lakat ut?
Dessa dokument brukar miljökontoret vilja ha del av samt en enkel avrapport på volym /m3( mijlöfarligt tillstånd )

Akta dig för lera i alla former, siltmaterial ( flyter iväg om det inte hinner packas innan det blir blöt ) har själv sett en hästhage fyllas ut med det där och det var riktigt blaskigt, såg torrt ut men ett bliv ut så var skor och byxor dränkta ha ha

Avtala om volymen t ex 3000m3 alt volym som krävs för lov/ anvisad höjd, här finns lite olika sätt att räkna m3. Fast eller lös. Fast är i backen, kan nämnas som TFK ( teoretisk fast kubik ) , lös är när den grävs upp och växer i volym. Se till att du får betalt i ( lös volym ) per lastbilslass ( t ex boggie 1 pris, tridem 1 pris, tralier / bil+kärra 1 pris, bil o släp 1 pris eftersom det skiljer mycket i volym på dom.

Och lita inte på deras redovisning ;) kan du så gör stickprover på antal vändor etc det är en konstig bransch det där.

D09
Ju mer grus, sten, berg ju bättre men oftast blir det en salig blandning av detta och jord.

Stubbar, plast etc ska ha städats undan innan. Ett annat tips är att dom täcker av sin befintliga marktopp, finns oftast en del matjord där som du ska spara till slutet, alt att dom kanske vill köpa det.

Sen är det bra om ytskiktet är borta, blir som en glidyta om nya materialet skulle få för sig att röra på sig men det gäller främst större volymer/ höjder/ lutningar etc

Tack för alla tips...:) har jag mer på benen om den blir aktuell. Känns inte riktigt bra att enbart lita på entreprenörer och hustillverkare, vet jag lite vad jag ska akta mig för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.