hahalj
Har en yta på ca 100 kvm som består av packad jord och gräsmatta som ska bli en grusad bilparkering, se grön markering i bild. På sikt ska en car-port byggas över en del av ytan (blå markering), men det kommer senare.

Som synes så lutar marken en del, längs vägen är höjdskillnaden mellan det vänstra nedre hörnet på den gröna markeringen och den vänstra övre knappt 1 meter. Tror ni det funkar att låta bilparkeringens lutning följa vägens lutning? Jag har ingen möjlighet att ändra på vägen på något sätt, alla markjusteringar måste göras på min parkeringsyta. Funkar det överhuvudtaget med en lutande grusparkering...?:x

Undrar också jag vad ni rekommenderar jag ska göra med underlaget, hur ska jag göra detta för att hålla? På något sätt behöver jag först dränera runt parkeringsytan, hur gör jag detta enklast/bäst? Vilka fyllnadsmaterial använder jag? Hur tjocka lager behövs? Behövs markduk mellan nuvarande yta och det material jag lägger på?

Alla tips och rekommendationer är värdefulla!

tomtkarta-ny.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hahalj
Ok, tänker så här:
1. Gräva bort grässvålen ca 10 cm
2. Lägga markdränrör till vänster utmed vägen i existerande dike + nytt dike, lutning uppåt i bild, sväng ner och fortsätt dränrör under grus i existerande entrégång mot huset (neråt höger), avsluta dränrör i gammal dränering neråt höger (utanför bild)
3. Lägga på markfiberduk
4. Lägga på 30 cm bärlagergrus 0-40 mm, slänta av med detta mot vägen, och sedan padda på detta
5. Lägga på 5 cm makadam 8/16, padda på detta.

Kommer detta funka?

Känner mig osäker på hur mycket det kan få luta i släntningen mot vägen för att det ska funka med bilarna där som ska svänga 90° in/ut på parkeringen. Är 1:10 för mycket lutning? Främst med tanke på snö och halka vintertid.

hahalj
Kom igen nu, nån måste väl ha en åsikt? :rolleyes:;)

Generellt så tror jag att det fungerar att ha en grusad parkering som lutar men en viss rörelse i gruset kan man nog få. Om man packar gruset ordentligt med en vält eller markpadda så borde det ligga kvar bättre.

Överlag är frågan komplex, jag tror det är därför du inte får svar.

När planerar du att bygga carporten? Där bör ju marken vara stabilare än det behöver vara i övrigt.

Det finns en bunt guider hur man gör med underlag för stensättning. Kolla t.ex. byggmax webbsida. Tror det finns där.

Vill du bara grusa så beror allt på vilken ambitionsnivå du har. Vill du göra det enkelt för dig så tar du dit en hjullastare som skalar bort 10 cm jord, och sen en lastbil som tippar ut 10-15 kubik grovt grus som du sedan paddar. Då borde du ha en parkering som duger alldeles utmärkt att ställa bilar på, och får du sättningar är det bara att kratta om gruset eller beställa hem några kubik till. Jag tror inte du behöver dränera om du grusar, vattnet rinner ju genom gruset och ner i underliggande jordlager.

hahalj
Ja frågan är komplex...hade det varit enkelt hade jag inte frågat.. ;)

Planen är grovt sett grusad parkering med plats för 4 fordon inom 1 år, carport för 2 bilar inom 3-5 år. Carporten blir troligen enkel, i princip bara ett tak på stolpar och limträbalk med en fullhöjdsvägg längs ena långsidan, en halvhöjdsvägg längs andra långsidan och inre kortsidan. Kanske behöver dränera bättre där kring stolpgjutningar när dessa gjuts senare? Bör ju bli stabilare då.

Annars är det rätt mycket fukt i marken pga berggrunden som går i dagen på andra sidan vägen (finns grodor i vegetationen runtomkring...), men det kanske räcker att bara gräva lite djupare dike längs vägen och fylla med grus?

Grodor är fina :)

Jag hade gjort det enkelt för mig och grusat med entreprenadmaskiner som jag beskrev ovan. Det borde inte bli alltför dyrt.

4 traktortimmar a 1000 kr = 4000
15 kmb = 24 ton grus a 200 kr = 4800 kr
Utkörning två lastbilar = 1600 kr
Hyra padda = 2000 kr
Geotextil 100 m2 = 1300 kr

Totalt ca 13000 kr - 15000 kr.

Får du problem med fukt så får du väl gräva upp på några ställen och lägga en dräneringskanal eller två senare. Alternativt gräver du ut lite extra på den lägsta punkten när du schaktar av jorden och fyller på med grovt grus där precis som du säger. Då kommer den punkten att fungera lite som en stenkista.

När du ska plinta för carporten så kan du också gräva upp gruset på den platsen. Geotextil på byggmax kostar 10kr så det kan ju vara värt att lägga ut under gruset för att slippa att jorden och gruset blandas upp.

Det här är dock bara en kvalificerad gissning, har begränsad egen erfarenhet av markarbete.

• Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
hahalj
Ok, tackar för råden. Du tror alltså inte något speciellt bärlager behövs under gruset då?

Nej, jag tror inte det eftersom jag upplever grovt grus som packats som hyfsat stabilt, men framförallt eftersom det inte gör något om du får lite sättningar på en grusad yta. Det är ju bara att jämna till med mera grus. Hade du planerat asfaltering eller stensättning så hade jag tyckt annorlunda.

Men som sagt, jag har ingen egen erfarenhet av markarbeten. Det vore bra med några fler (helst väl underbyggda) åsikter i frågan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.