Hej
Såg idag att nästan ALLA kantelementen fått en spricka i mitten.. plus att det kommit 5 st 1-2mm sprickor i själva plattan men de sträcker sig bara in till mitten av huset . Dock har det inte hänt någon med garaget som ligger intill huset. Vad f'n har hänt? Använt Sundolitts U+ kantelement till huset och KB-elementen till garaget.
Såg idag att nästan ALLA kantelementen fått en spricka i mitten.. plus att det kommit 5 st 1-2mm sprickor i själva plattan men de sträcker sig bara in till mitten av huset . Dock har det inte hänt någon med garaget som ligger intill huset. Vad f'n har hänt? Använt Sundolitts U+ kantelement till huset och KB-elementen till garaget.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Jag kan ingenting om detta, men för att få vettiga svar från de som kan behövs nog mer information.
Jag ger några förslag: När gjöts plattan? Hur? Finns det något hus på plattan ännu? Armering? Underlag?
Är det på samma hus där tegelfasaden sprack i ett inlägg för några år sedan?
(Jajamän, jag snokar lite i historian...)
/Fredrik
Jag ger några förslag: När gjöts plattan? Hur? Finns det något hus på plattan ännu? Armering? Underlag?
Är det på samma hus där tegelfasaden sprack i ett inlägg för några år sedan?
(Jajamän, jag snokar lite i historian...)
/Fredrik
När gjöts plattan? Aug 2012
Hur? c28, halvflyt.
Finns det något hus på plattan ännu? Yes, stommrest med takpannor på.
Armering? Nps 10150 sprickarmering och 4s 12
r i kantbalken.
Underlag? fiberduk, 0.90 sten, sedan makadam på det.
Är det på samma hus där tegelfasaden sprack i ett inlägg för några år sedan? Nej
Hur? c28, halvflyt.
Finns det något hus på plattan ännu? Yes, stommrest med takpannor på.
Armering? Nps 10150 sprickarmering och 4s 12
Underlag? fiberduk, 0.90 sten, sedan makadam på det.
Är det på samma hus där tegelfasaden sprack i ett inlägg för några år sedan? Nej
Jag tycker det ser ut som helt vanliga plastiska krympsprickor. Kantelementen har en tendens att spricka ibland utan att det gör något. Är plattan pålad? Om man ställt väggen långt ut vill kant blocken gärna spricka.
Jag fick själv några sprickor på vår platta som ser ut ungefär som dom på bilden.
Jag är tämligen säker på att mina är vanliga plastiska krympsprickor, och jag skulle nog också bedöma dina som syns på bilderna som sådana.
Det är svårt att komma ifrån helt, ju större platta desto större sannolikhet att få lite sådana sprickor.
Man kan labba lite med betongreceptet samt använda kraftigare sprickarmering. Eller som proffsen gör när dom gjuter större objekt, dela upp plattan i fler mindre med rörelsefogar mellan.
Ni hade ju rätt rejäl armering, och betongkvaliten är så där medel i sprickbenägenhet.
Men det beror nog också på hur det var vid gjutningen, framförallt hur varmt.
Vi fick dock inga sprickor i våra kantelement.
Och det är jag betydligt mer osäker på hur man ska tolka ...
Jag är tämligen säker på att mina är vanliga plastiska krympsprickor, och jag skulle nog också bedöma dina som syns på bilderna som sådana.
Det är svårt att komma ifrån helt, ju större platta desto större sannolikhet att få lite sådana sprickor.
Man kan labba lite med betongreceptet samt använda kraftigare sprickarmering. Eller som proffsen gör när dom gjuter större objekt, dela upp plattan i fler mindre med rörelsefogar mellan.
Ni hade ju rätt rejäl armering, och betongkvaliten är så där medel i sprickbenägenhet.
Men det beror nog också på hur det var vid gjutningen, framförallt hur varmt.
Vi fick dock inga sprickor i våra kantelement.
Och det är jag betydligt mer osäker på hur man ska tolka ...
Jag tänkte liksom att om det var sättning så borde sprickorna kanske vara koncentrerade till ett område, typ. Bredvid där sättningen skett.
Jag tror inte att jag personligen kan hjälpa så mycket mer nu, det har redan hamnat i utkanten av mitt kunskapsområde.
Men det kan ändå vara skönt med lite bollplank, kan jag tänka.
Jag ska se om jag hittar någon bild på mina krympsprickor. Det är inte säkert att jag har någon.
Jag tror inte att jag personligen kan hjälpa så mycket mer nu, det har redan hamnat i utkanten av mitt kunskapsområde.
Men det kan ändå vara skönt med lite bollplank, kan jag tänka.
Jag ska se om jag hittar någon bild på mina krympsprickor. Det är inte säkert att jag har någon.
Hmmm... Sprickorna i plattan e säkert krympsprickor. Sprickorna i kantelementen kan bero på att elementen var konkava och ej spikraka när de sattes och med den värme vi haft så har betongplattan tryckt sönder elementen helt enkelt....
Klicka här för att svara


