16 960 läst ·
5 svar
17k läst
5 svar
Bygga ridbana - varför skall jag gräva bort matjorden
Tacksam för hjälp till en som inte har koll på det här med markarbeten!
En ridbana 25x40m skall byggas och givetvis vill vi hålla nere kostnaderna och arbetet. Marken är gammal åkermark men i princip rätt lutning (1-2%)
Enligt ridsportförbundet rekomenderas dräneringsgravar var 7:e meter, sedan 10 cm makadam eller 0-32, uppepå det en markmatta, 5-10 cm stenmjöl och sist sand.
Men varför skall jag gräva bort matjorden först? Vi vill gärna ha ridbanan lite upphöjd och vill givetvis inte köpa mer bärlager än nödvändigt och inte heller ha mer schaktmassor än nödvändigt.
Vad kan hända om vi börjar bygga direkt ovanpå grässvålen?
Som sagt, tacksam för tips och idéer eftersom det är en stor investering.
En ridbana 25x40m skall byggas och givetvis vill vi hålla nere kostnaderna och arbetet. Marken är gammal åkermark men i princip rätt lutning (1-2%)
Enligt ridsportförbundet rekomenderas dräneringsgravar var 7:e meter, sedan 10 cm makadam eller 0-32, uppepå det en markmatta, 5-10 cm stenmjöl och sist sand.
Men varför skall jag gräva bort matjorden först? Vi vill gärna ha ridbanan lite upphöjd och vill givetvis inte köpa mer bärlager än nödvändigt och inte heller ha mer schaktmassor än nödvändigt.
Vad kan hända om vi börjar bygga direkt ovanpå grässvålen?
Som sagt, tacksam för tips och idéer eftersom det är en stor investering.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Matjord och humus binder mer vatten, och ger låg stabilitet. Marken kan bli svampig, särskilt vid långvarigt regnande, eller på våren. I alla sammanhang vid byggen tar man först bort matjorden.
Gräsmatta/mattjord är ibland lätt att sälja eller skänka bort till någon som vill fylla ut det som underlag till en villagräsmatta eller liknande.
På samma sätt kan det kanske gå att få tag i shaktmassor som inte är matjord, kanske tom olika krossfraktioner, sprängsten osv. Det kan man istället ha under, innan man anlägger enligt ridsportförbundets recept. Dock kostar ju alltid transport av massor en del.
Gräsmatta/mattjord är ibland lätt att sälja eller skänka bort till någon som vill fylla ut det som underlag till en villagräsmatta eller liknande.
På samma sätt kan det kanske gå att få tag i shaktmassor som inte är matjord, kanske tom olika krossfraktioner, sprängsten osv. Det kan man istället ha under, innan man anlägger enligt ridsportförbundets recept. Dock kostar ju alltid transport av massor en del.
Kolla in om Paddex är något för er: http://www.merox.se/index.pl/ridbana
Kostar i och för sig men man slipper några moment i markarbete, så slutnotan kanske inte är så stor
Jag har två bekanta som har lagt detta och de är än så länge nöjda.
Kostar i och för sig men man slipper några moment i markarbete, så slutnotan kanske inte är så stor
Jag har två bekanta som har lagt detta och de är än så länge nöjda.
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Paddex är väl krossad hyttsten (biprodukt från masugnarna) och Paddex säljs väl främst kring SSABs anläggningar i Luleå och Oxelösund? Kan tänka att transportkostnaden blir rätt stor till Halland?
Klicka här för att svara