Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Har precis grävt färdigt ett hål på 1,5m X 1,5m och ca 1,7-1,8m djupt för att gjuta ett fundament till en antennmast.
Marken är tung lera och började fundera på det här med tjälen. Jag vill ju inte att den ska skjuta upp då jag har tänkt använda staglinor.
En tanke va att lägga cellplast i botten och på sidorna i gropen men det kommer kosta multum för cellplast som klarar vikten långsiktigt och fukten.
En annan tanke är att gjuta direkt i gropen och lägga tunn markisolering över fundamentet och själva mastfästet och lite över marken intill fundamentet.
Eller har jag kommit så pass djupt att det klarar sig ändå med tanke på snön som isolerar?
Enligt parocs grundläggningsberäkningar så ligger frostfritt djup på 2m här i Västerbotten (Umeå) och med korrektionsfaktor för lerjord hamnar man på 1,6m djup.
Vad tror ni? Lite brådis då ja tänkte gjuta färdigt nu under min sista semestervecka.
Marken är tung lera och började fundera på det här med tjälen. Jag vill ju inte att den ska skjuta upp då jag har tänkt använda staglinor.
En tanke va att lägga cellplast i botten och på sidorna i gropen men det kommer kosta multum för cellplast som klarar vikten långsiktigt och fukten.
En annan tanke är att gjuta direkt i gropen och lägga tunn markisolering över fundamentet och själva mastfästet och lite över marken intill fundamentet.
Eller har jag kommit så pass djupt att det klarar sig ändå med tanke på snön som isolerar?
Enligt parocs grundläggningsberäkningar så ligger frostfritt djup på 2m här i Västerbotten (Umeå) och med korrektionsfaktor för lerjord hamnar man på 1,6m djup.
Vad tror ni? Lite brådis då ja tänkte gjuta färdigt nu under min sista semestervecka.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Isolera på ovansidan och en redig bit utanför betongen, blir billigare och effektivare. Det måste varar en redig antenn med en fot på 7-8 ton.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Pumba: Ett kapilärbrytande lager i botten har väl ingen verkan när vattnet inte har nånstans att ta vägen?
Prototypen: ja det var nånting sånt ja tänkt men pga placering och mastfotens utformning blir det inte speciellt tjock isolering och det ska ja rymmas täckjord också, jag kommer inte heller kunna isolera mer än ca 60cm runtom men det kanske inte behövs så mkt när jag grävt så pass djupt ändå?
masten blir ca 25m hög och antennen har en bomlängd på ca 10m och de längsta antennelementen är ca 10m så ja, den är en rätt häftig antenn.
Det kommer dessutom att sitta ett par mindre antenner ovan den stora.
Radioamatör som man blivit så blir det lite aluminium i luften och man vet aldrig om det sitter en större mast där i framtiden så jag valde att överdimensionera fundamentet.
Prototypen: ja det var nånting sånt ja tänkt men pga placering och mastfotens utformning blir det inte speciellt tjock isolering och det ska ja rymmas täckjord också, jag kommer inte heller kunna isolera mer än ca 60cm runtom men det kanske inte behövs så mkt när jag grävt så pass djupt ändå?
masten blir ca 25m hög och antennen har en bomlängd på ca 10m och de längsta antennelementen är ca 10m så ja, den är en rätt häftig antenn.
Det kommer dessutom att sitta ett par mindre antenner ovan den stora.
Radioamatör som man blivit så blir det lite aluminium i luften och man vet aldrig om det sitter en större mast där i framtiden så jag valde att överdimensionera fundamentet.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men om du låter betongen sticka upp vid mastfoten så kan du isolera tjockare runtom. 60 cm utanför är lite men bättre än inget.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Ni tror inte det är bättre att isolera själva cementklumpen i hålet så inte den fryser marken under? Det blir visserligen dyrt med XPS cellplast men om det är ett bättre alternativ så tar ja den kostnaden. Dessutom slipper jag röra upp marken runtomkring så mkt...
Nu antar jag förresten att det är XPS cellplast jag ska ha, det duger väl inte med vanlig EPS? Det är ju fuktigt och en långtidslast på nästan 10ton.
Edit: ni kan följa samma diskussion på Ham.se forumet där jag har några bilder på eländet: http://www.ham.se/antenner-och-master/23838-mastfundament-och-tjale.html
Nu antar jag förresten att det är XPS cellplast jag ska ha, det duger väl inte med vanlig EPS? Det är ju fuktigt och en långtidslast på nästan 10ton.
Edit: ni kan följa samma diskussion på Ham.se forumet där jag har några bilder på eländet: http://www.ham.se/antenner-och-master/23838-mastfundament-och-tjale.html
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
SM0GCU och jag verkar ha samma åsikt.
Isolera på ovansidan!
Finns ingen anledning att låta betongen bli kall.
Isolerar du I gropen så kommer leran runtomkring ändå att tjälskjuta, klumpen kommer ändå upp.
Gjut nu direkt ner i hålet, det kommer att bli minimalt med bom då betongen fyller ut alla ojämnheter i hålet (EPS är plana skivor) formsätt för en "tapp" i mitten för mastfoten. Isolera resten av ovansidan av betongen och "offra" marken runt om och isolera 1200 mm utanför med 70 mm isolering.
Foten kommer att stå stadigt och du behöver inte tänka på tryckklasser och dyr EPS.
Protte
Isolera på ovansidan!
Finns ingen anledning att låta betongen bli kall.
Isolerar du I gropen så kommer leran runtomkring ändå att tjälskjuta, klumpen kommer ändå upp.
Gjut nu direkt ner i hålet, det kommer att bli minimalt med bom då betongen fyller ut alla ojämnheter i hålet (EPS är plana skivor) formsätt för en "tapp" i mitten för mastfoten. Isolera resten av ovansidan av betongen och "offra" marken runt om och isolera 1200 mm utanför med 70 mm isolering.
Foten kommer att stå stadigt och du behöver inte tänka på tryckklasser och dyr EPS.
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Tack för synpunkterna Protte, det blir nog bäst att göra så.
Jag blev bara så osäker, man vill ju inte att en 10 tons betongklump ska röra på sig men det här ska nog bli bra.
Jag blev bara så osäker, man vill ju inte att en 10 tons betongklump ska röra på sig men det här ska nog bli bra.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Ska vibba betongen med en stavvibrator enl. betongkillen som kommer imorrn, Det blir anläggningsbetong som motsvarar K40 kvalité.
staven är fixad men hur vet man hur mycket man ska vibba?
För att kunna släta betongen plan på ovansidan måste jag ta bort reglarna som ligger tvärs över formen som fixerar infästningsbultarna och håller armeringsburen men är det möjligt innan ytan har härdat för mkt?
Detta vet säkert betongkillen men vill gärna höra era erfarenheter.
Måste man ha några speciella verktyg för att få en slät yta? Har skaffat en lång alu-profil som jag tänkt dra efter formvirket.
staven är fixad men hur vet man hur mycket man ska vibba?
För att kunna släta betongen plan på ovansidan måste jag ta bort reglarna som ligger tvärs över formen som fixerar infästningsbultarna och håller armeringsburen men är det möjligt innan ytan har härdat för mkt?
Detta vet säkert betongkillen men vill gärna höra era erfarenheter.
Måste man ha några speciella verktyg för att få en slät yta? Har skaffat en lång alu-profil som jag tänkt dra efter formvirket.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Nu har drygt 4kbm betong hällts i hålet.
Hur och när slätar jag ut det lättast? Bara zick-zacka med alulisten efter reglarna när ytan börjat hårdna?
Hur och när slätar jag ut det lättast? Bara zick-zacka med alulisten efter reglarna när ytan börjat hårdna?
Zick-zacka med alulist tolkar jag som att dra av, det skall du göra på en gång. Sen efter några timmar så kan du glätta ytan med ett glättningsstål, då får du en slät och fin yta. Man kan även brädriva för en lite mindre jämn yta.kickassford skrev:
Hur lång tid det tar innan du bör glätta beror på temperatur, betongkvalité mm. Den bör vara så hård att du nätt och jämt kan trycka ner ett finger i den.
Jag är amatör men när jag gjutit mindre plattor och fundament har jag gjort på detta vis och det har fungerat bra!
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Nja, gängstängerna är ju förankrade och fixerade i armeringsburen som hänger i tvärreglar över formen.
Försökte dra ytan slät på en gång men det var ingen idé, betongen bara kladdade fast i alulisten.
Försökte dra ytan slät på en gång men det var ingen idé, betongen bara kladdade fast i alulisten.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Gör det någorlunda plant, det ska ju isoleras och täckas med jord.
Dra av så det blir plant ska gå göra efter en halvtimme, men det märker man.
Protte
Dra av så det blir plant ska gå göra efter en halvtimme, men det märker man.
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Jo fast mastfoten är en 1x1m fyrkantig platta som ska stå på den uppstickande delen av fundamentet så det bör vara hyffsat plant.