Hej!
Jag och sambon är spekulanter på ett hus där man upptäckt problem (inte direkt oväntat) med oisolerad platta på mark och uppreglade golv på de (byggår 1971).
Huset har varit borta från marknaden nu i snart ett år och säljarna har bytt tryckta ytterväggssyllar (mellan 20 och 23% FK). Under kyl i köket mättes 13% FK i regelkonstruktion, men mikrobiell lukt kändes.

Vi har nu möjlighet att köpa detta hus till, vad vi tycker, är ett rimligt pris. Ska träffa säljarna nästa vecka för vidare diskussion. Har fått samtliga protokoll av mäklaren och den enda osäkerheten egentligen är vad det kostar att åtgärda resten och NÄR detta behöver göras. Vi har funderingar både på att göra det innan inflytt för att ha det klart, samt att vänta tills det faktiskt behövs och spara pengar.

Frågan är väl egentligen då - om vi köper huset och väljer att direkt lägga in Nivell innan vi flyttar in, ska man samtidigt då renovera badrummet? Hur gör man om man väljer att inte göra det? Är inte stans fräschaste badrum, men det funkar liksom. Gäst-wc är i princip ny, tvättstuga 1981, vet ej om golvet är uppreglat där... :o

Vi tänkte be säljaren att ta in ett antal offerter innan vi bestämmer oss - så vi vet om det landar på 200.000kr eller 500.000kr. (tittade på ett hus för ca 6 månader sedan där de gjort åtgärder för ca 970.000kr - samma problem)

Någon som gjort denna åtgärd och har faktiska kostnader för detta? Huset är på 110kvm.
Har googlat och fått massor av "...det brukar/borde kosta 500kr/kvm-2.500kr/kvm..." samt "gör inte si utan gör så", "gör själva".

OM vi köper huset KOMMER Nivell med fläkt läggas in - frågan är då som sagt när.. Jag jobbar själv ca 60 timmar i veckan så göra själv är inget alternativ, sambon har tummen mitt i handen.. ;) Lägga golv klarar vi dock av, så behöver vara klart till och med golvskivor.

Tacksam för alla svar!

Eftersom ev. lukt lätt kan sprida sig så skulle jag inte tvekat att åtgärda allt innan man flyttar in. Allt msn kan göra innan man bor i huset är ju bättre. Slipper allt byggdamm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.