29 044 läst ·
39 svar
29k läst
39 svar
Armering i garageplatta
Jag har inga högre tankar om deras färg heller, anser nog att ytskikten invändigt och utvändigt är bland de sista man ska spara in på.
När jag målade mitt hus inväkdigt köpte jag dyr färg till de vanliga rummen och byggmaxfärg till de enklare rummen (klädskrub, föråd osv) jag fick måla flera gånger, tillslut blev jag så less på det att det åkte på dyrfärg i alla de övriga små utrymmerna med.
Det finns mycket skitgrejer att köpa nu, många nöjer sig med en billigare färg, det är lite som att köpa bil, vissa putsar och putsar medans andra bara åker och i bästa fall spolar av bilen en runda på macken.
Man ska nog inte göra som jag gjorde, köpa en massa dyr "märkesfärg" och sen ett par hinkar från byggmax, då märker man skillnaden, hade jag bara köpt ett gäng på byggmax så hade jag säkert varit nöjd med det med när man inte har något annat att jämföra med.
Skulle nog uppskatta att jag säkert lagt 5-10 000kr på ren skit under mitt husbygge, man köper nått billigt som nästan omgående pajar, har en hel lista med sånt som man lika väl kunde struntat i att köpa.
När jag målade mitt hus inväkdigt köpte jag dyr färg till de vanliga rummen och byggmaxfärg till de enklare rummen (klädskrub, föråd osv) jag fick måla flera gånger, tillslut blev jag så less på det att det åkte på dyrfärg i alla de övriga små utrymmerna med.
Det finns mycket skitgrejer att köpa nu, många nöjer sig med en billigare färg, det är lite som att köpa bil, vissa putsar och putsar medans andra bara åker och i bästa fall spolar av bilen en runda på macken.
Man ska nog inte göra som jag gjorde, köpa en massa dyr "märkesfärg" och sen ett par hinkar från byggmax, då märker man skillnaden, hade jag bara köpt ett gäng på byggmax så hade jag säkert varit nöjd med det med när man inte har något annat att jämföra med.
Skulle nog uppskatta att jag säkert lagt 5-10 000kr på ren skit under mitt husbygge, man köper nått billigt som nästan omgående pajar, har en hel lista med sånt som man lika väl kunde struntat i att köpa.
http://www.eps-peps.se/
Blev ju tvungen att leta vidare i ämnet och hittade ett litet beräkningsprogram som går att köra i demoläge just för punktlaster mitt på plattan, där det går att pyssla lite med armeringsmängd och läget på den och se vad som händer.
Jag har inga problem alls med upplägget med att det är folks åsikter och egna erfarenheter som dryftas på internetforum, men nog är det ganska smakligt i konstruktionsfrågor att kunna hänvisa till någonting mer konkret.
Även om det torde ligga i trådskapares intresse att ha en konstruktör som kikar på det specifika fallet...nåja.
Blev ju tvungen att leta vidare i ämnet och hittade ett litet beräkningsprogram som går att köra i demoläge just för punktlaster mitt på plattan, där det går att pyssla lite med armeringsmängd och läget på den och se vad som händer.
Jag har inga problem alls med upplägget med att det är folks åsikter och egna erfarenheter som dryftas på internetforum, men nog är det ganska smakligt i konstruktionsfrågor att kunna hänvisa till någonting mer konkret.
Även om det torde ligga i trådskapares intresse att ha en konstruktör som kikar på det specifika fallet...nåja.
Jag tar alltid saker som står på nätet som lite tips och ideer och sen gör jag något lite eget med de olika tipsen osv.
Tycker det funkat fint.
Skulle jag däremot följt blindt vad folk sagt på ett nätforum så vettifasen om jag ens hade kommit igång med mitt bygge.
Många säger olika saker och sanningen ligger säkerligen någonstans mitt emellan i många fall.
I vissa fall så kanske det inte är så farligt att chansa heller.
Tror nog det gjuts en hel del garageplattor i vårt land med byggmax armering i, säkerligen få personer som tar till en konstruktör för en fyrkantig betongkaka.
Tycker det funkat fint.
Skulle jag däremot följt blindt vad folk sagt på ett nätforum så vettifasen om jag ens hade kommit igång med mitt bygge.
Många säger olika saker och sanningen ligger säkerligen någonstans mitt emellan i många fall.
I vissa fall så kanske det inte är så farligt att chansa heller.
Tror nog det gjuts en hel del garageplattor i vårt land med byggmax armering i, säkerligen få personer som tar till en konstruktör för en fyrkantig betongkaka.
Fredric1 skrev:Ska gjuta en platta till garage där plattan ska vara 10 cm med en 20 x 20 cm vot.
Snart dags att inhandla armeringsjärn och då finns det ju en del olika alternativ.
Armeringsnät: här kan man välja mellan 5,0x2,3m, 6/150mm och 4,85x2,25m, 5/200mm och då undrar jag vad de sista siffrorna står för. Är det hur grova järnen är samt storleken på "rutorna"? Vad jag bör jag välja för att "vanligt" garage med plats för en personbil och ett litet förråd?
I voten : Vilken tjocklek ska jag välja när jag ska konstruera "burarna"? 10 eller 8 mm för de längsgående samt för byglarna som ska bockas till (pust). Vill ju gärna ha det som är lättast att hantera.
Kollar på Byggmax sortiment
[länk]
Edit:
Behövs burar när det handlar om tyngd från en personbil eller räcker det med mindre avancerade/tidskrävande lösningar?
6150 nät funkar fint att lägga mitt i plattan, sk centralarmering.
betong kvalité K 250
cellplast s200 där du kommer använda domkraft, annars s100, tjocklek 50-100 ber på hur varmt du ska ha
5-10cm kapillär brytande fyll under. 8-16 fraktion tex
sen kanske 10cm 0-32 under det
vad blir det för stomme och takhöjd?
Med så lite som 50-100mm cellplast i botten så kan det väl lika gärna kvitta?moonlightfarmer skrev:6150 nät funkar fint att lägga mitt i plattan, sk centralarmering.
betong kvalité K 250
cellplast s200 där du kommer använda domkraft, annars s100, tjocklek 50-100 ber på hur varmt du ska ha
5-10cm kapillär brytande fyll under. 8-16 fraktion tex
sen kanske 10cm 0-32 under det
vad blir det för stomme och takhöjd?
Minst 200mm är väl det de flesta kör med, det är ju tämligen svårt att öka på isolering i framtiden.
Betongen heter numer C25/30 vilket kan vara bra att veta när man ska beställa.
Det är dom första 50mm isolering som gör mest nytta. Ökar du dubbelt till 100 så är det dubbelt så dyrt men inte dubbelt så bra. Ska man inte ha rumstemp så tar det VÄLDIGT lång tid att tjäna in dyr isolering.
Nja, jag håller inte helt med.Pumba skrev:
Det är ju jättestor skillnad på 50mm cellplast och ingen alls.
Dels spar det åtminstone lite uppvärmningskostnad om man tänker värma garaget konstant eller periodvis. Sen så flyttas daggpunkten ut från betongen till cellplasten, RF i betongen sjunker och man slipper den där aningens unkna, småfuktiga betonglukten/råheten i garaget.
Så helt värdelöst är det ju inte.
Sen agerar cellplasten som ett lastutjämnande skikt, till fördel för plattan, om små små rörelser i marken sker. Det är inte till någon hjälp för värre scenarion.
Men samtidigt erbjuder cellplasten ett visst problem med plattans hållfasthet vid stora punktlaster, då cellplast är betydligt mindre tryckstabilt än ordentligt gjord undergrund.
Och tillsammans med golvvärme är ju 100mm cellplast däremot rätt bedrövligt, det blir dyrt att värma för maskarnas skull. Då bör man nog ha 200 eller 300mm.
Cellplasten i en garageplatta är ju ändå bara småpengar, betongen kostar ju klart mer än vad 20cm cellplast kostar till motsvarande yta.moonlightfarmer skrev:
Så ser inte varför man ska snåla med så lite som 50mm.
Om jag (som är betongarbetare) skulle bygga garage åt mig själv så blir det 300 mm S100, centriskt placerad 6150, samt 100 mm C25-30 betong. I kantbalken som blir 250-300 mm bred läggs 3 x 12 mm på 40 mm kloss, på undersidan av näten hänger jag en 12 mm järn runtom (mest för att hålla ner nätet så det inte flyter upp under njutningen).
Sen skulle inte jag vara orolig för att sätta domkraft under bilen.
Sen skulle inte jag vara orolig för att sätta domkraft under bilen.
Klicka här för att svara