Håller på att fixa till ett rum till minsta killen. Ska bland annat flytta ett element.
innan_element_bort.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågade av rören efter att ha tömt systemet, men fick (tyvärr?) ändå en del vatten på golvet, så jag bestämde mig för att öppna upp golvet för att se hur blött det blev. Tretexen på väggen ner bakom golvet var ordentligt blöt, så den sågade jag bort. Satt även en träbit spikad på tretexen precis bakom elementrören som var så rutten så jag kunde plocka sönder den med fingrarna.
golv_oppet.jpg
Skapa konto

Jag öste ur kutterspånen som låg som isolering i golvet. Den var fuktig, men inte dyngsur. När spånen var borta gjorde jag lite fuktmätningar i träet. Uppe mot golvet var det mindre än 6 % RH, men nere i botten av facket var det mer än 40 % RH (mätområdet för min fuktmätare är 6-40 % RH)
fuktmatning.jpg
Skapa konto

Jag öppnade upp facket till höger om elementrören för att se om det kunde vara bara elementvatten som gjort att det blivit så fuktigt. Det vita ni ser i bilden är spindelväv. Jag öste undan kutterspånet här också och mätte fukten i trät. Var betydligt bättre, men inte bra. Sämst var det i den delen som var närmast elementrören. Ju längre därifrån jag kom, desto torrare blev det.
oppet_bredvid_-_spindelnat.jpg
Skapa konto

Tog bort de tunna träbitarna som höll fast pappen i botten på facken. Kan se på rosten på spiken att det har varit fuktigt i ytan av regeln de var spikade i, men att det har varit torrt i kärnan.
rostig_spik.jpg
Skapa konto

På en av träbitarna jag tog bort ser man en rostig spikskalle och en hel del mögelsamlingar :(
rostig_spikskalle_mogel.jpg
Skapa konto

Vek undan pappen som låg på botten. Vissa brädor är vita.
papp_borta.jpg
Skapa konto

Skrapade lite med kniven på det vita, och det lossnade som ett fint pulver. Antar att det är någon typ av mögelsvamp.
skrapat_mogel.jpg
Skapa konto

Brädorna bara ligger på en list som är spikad på golvreglarna och var därför enkla att plocka upp. Undersidan på en av brädorna var full med mögelprickar.
mogel_undersida_trossbotten.jpg
Skapa konto

Brädan precis bredvid som var rödmålad var inte alls lika möglig på undersidan.
mycket_mindre_mogel_malad_yta.jpg
Skapa konto

När jag plockat upp brädorna som utgjorde trossbotten/blindbotten kom jag ner till ännu ett lager med mestadels kutterspån. Låg även en bit av en tegelsten där.
tegelsten_kutterspan.jpg
Skapa konto

Kutterspånen var ordentligt blöt och luddig. Växte rätt mycket mögel på ovansidan av kutterspånen. Svårt att fånga på kort... (bilden blir ganska mycket större om ni klickar på den)
blott_och_mogligt_kutterspan.jpg
Skapa konto

Hittade bitar av något konstigt (isoler?)-material. Någon som har någon idé om vad det kan vara? Det är hårt, men går att sticka ner kniven i.
konstigt_isolermaterial.jpg
Skapa konto

Det var ordenligt blött runt elementrören. Det syns på färgen att kutterspånet är blöt. Nästan mörkbrun i stället för ljusgul som det ska vara.
blott_runt_roren.jpg
Skapa konto

Jag öste ur det kutterspån jag kom åt. Jag hade förväntat mig jord under kutterspånet, men det verkar vara gjutet på botten.
ost_ur_kutterspan_gjuten_botten.jpg
Skapa konto

Det är väldigt trångt där nere. Ca 10 cm från den gjutna botten upp till underkant av golvreglarna. På bilden ser ni också att det är ganska riklig mögelpåväxt på trossbottenbrädorna.
lagt_i_tak_-_mogel.jpg
Skapa konto

Här är ett annat foto taget in under golvet. Är det kutterspån hela vägen tror ni? Svårt att se ordentligt på bilderna.
kort_under_golvet_-_span_hela_vagen.jpg
Skapa konto

Tog ett kort i ungefär samma riktning som det ovan, fast med mobilkameran. Där lyckades jag fånga en av uteluftsventilerna vi har i grunden.
uteluftsventil.jpg
Skapa konto

Hur tycker ni jag ska gå vidare för att lösa fuktproblemet och få bort möglet?

Redigerat:
Har jag förstått rätt - du har spån liggande direkt på en gjuten platta i grunden? Ta bort!

Vad är detta för grund egentligen?

BiFuel skrev:
Har jag förstått rätt - du har spån liggande direkt på en gjuten platta i grunden? Ta bort!
Ja, det verkar inte bättre :(

I det här rummet kommer jag riva upp hela golvet och ta bort all spån, men hur ska jag göra med resten av huset?

MTech skrev:
Vad är detta för grund egentligen?
Det undrar jag också...
Någon som har sett något liknande tidigare?

Denna delen av huset byggdes nog 1950

L
Det vita pulvret kan ju mycket väl också vara gammla cementrester. I gamla hus återanvända man ofta plank som använts vid gjutning i byggnaden efteråt. Så är det i mitt hus från 1920-talet.... Tycker det ser ut som det på bilden där du skrapat av. Men kan ju va mögel också...

dijonken: Det har du rätt i. Är ju en hel del återvunnet material här. Brädan bredvid är ju en överbliven panelbit, och pappen i golvet satt ju fast med överbliven lockläkt :)

Jag hade tagit dit en sugbil för att suga ut allt skräp (spån mm) i hela grunden. Sedan kanske det måste installeras en avfuktare där nere eftersom det uppenbarligen är blött? Är huset dränerat?

Att suga ut skräpet var smart. Problemet är ju att man inte ser något, eftersom det är så lågt i tak.
Ja, avfuktare lär nog behövas.
Nej, det är inte dränerat.

Då hade jag dränerat innan avfuktare installeras... blir mycket för den att göra annars. Och inte för att vara pessimist, men jag hade inte haft det där rummet som ett småbarnsrum innan du fått ordning på mögelproblemet.

Ni lär väl se lite bättre om du tar upp mer av golvet i rummet. Sedan funkar det kanske med en inspektionskamera med fiberoptik. De är inte så dyra.

Isoleringen ser ut att vara träullit

Ja, det ser det verkligen ut som!

Hur länge har träullit funnits? (Funderar lite på om det kan ge en fingervisning om när golvet senast öppnades.)

Var inte utbyggnaden från 50-talet? Jag tror det fanns redan då.

Blir väl väldigt trångt för att få plats med en avfuktare? Kan du gräva ut något?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.