Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Har en ca 150 kvm stor infart, i stort sett kvadratisk.
Halva består idag av blommor, buskar och ett ca 5 m högt träd, 40cm omkrets.
Andra halvan grus/sand.
Vill ha hela grusad och hade en anläggningsfirma här för offert.
Offerten kom idag: 120 000 kr
Allt ingår i priset: gräva bort ca 20 cm, markduk på, bärlager och sen ca 5 cm slitlager.
Transport osv ingår i priset.
Ca 1 mil till grustag.
Ca 5 km till firmans kontor.
Är jag helt ute och cyklar eller är det svindyrt?
Blir ju billigare att låta någon pigg grabb handgräva och hämta grus med skottkärra.
Halva består idag av blommor, buskar och ett ca 5 m högt träd, 40cm omkrets.
Andra halvan grus/sand.
Vill ha hela grusad och hade en anläggningsfirma här för offert.
Offerten kom idag: 120 000 kr
Allt ingår i priset: gräva bort ca 20 cm, markduk på, bärlager och sen ca 5 cm slitlager.
Transport osv ingår i priset.
Ca 1 mil till grustag.
Ca 5 km till firmans kontor.
Är jag helt ute och cyklar eller är det svindyrt?
Blir ju billigare att låta någon pigg grabb handgräva och hämta grus med skottkärra.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det låter lite dyrt, men glöm inte att det är 30 kubik material som skall bort, och 30 kubik som skall dit. Inget man slänger dit på en kväll med skottkärra.
Jag gissar att materialet kostar under 20', bortforsling av material under 20' (t.ex. Bigbag-kontainer). Det gör 80' kvar för arbete och grävmaskin. Om man enkelt räknar med en kostnad på totalt 1000-1500 per timme för grävmaskin och en person till blir det mellan 50 och 80 timmar. Kanske högt, men kan inte bedöma om det är helt orimligt.
Jag gissar att materialet kostar under 20', bortforsling av material under 20' (t.ex. Bigbag-kontainer). Det gör 80' kvar för arbete och grävmaskin. Om man enkelt räknar med en kostnad på totalt 1000-1500 per timme för grävmaskin och en person till blir det mellan 50 och 80 timmar. Kanske högt, men kan inte bedöma om det är helt orimligt.
Redigerat:
Jag skulle gissa på grävmaskin 1.5dgr a 900kr/Tim dvs ca11000kr . Material för 4000kr . Frakt 1800kr för gruset. 1800kr i frakt för schaktmassorna samt 1500kr i tippavgift för schaktmassorna.
Hyra padda 1dag ca1000kr. Plus kostnaden för att ta ner trädet. Samt ev kostnad för markgubbe
Tycker du borde klara dig under 25'
Hyra padda 1dag ca1000kr. Plus kostnaden för att ta ner trädet. Samt ev kostnad för markgubbe
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Någonting åt det hållet hade jag också tänkt.Vanga skrev:Jag skulle gissa på grävmaskin 1.5dgr a 900kr/Tim dvs ca11000kr . Material för 4000kr . Frakt 1800kr för gruset. 1800kr i frakt för schaktmassorna samt 1500kr i tippavgift för schaktmassorna.
Men men, får ta in några offerter till och blir det inte vettigare priser så får man väl hyra sig en maskin och köra själv.
Är ju inget svårt egentligen.
Räknade lite för lågt på materialet. Räkna med 6000kr. Även transport av schakten blir nog dyrare än jag skrev först. Lastbilen lär ju debitera samma tid som grävmaskinen när avschaktning sker. Gissar på 5 Tim à 900kr. Sen tillkommer ju kostnad om man går på berg eller det är bökigt att komma in med lastbil o grävmaskin. Framkörning för grävmaskinen tillkommer också
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Sist jag köpte grus, iofs bara en släpkärra betalade jag 200 kr har jag för mig.stoif skrev:
Nu kommer ju transporten kosta också men 7 kbm för 6 000 kr verkar tokigt
För ca 1 månad sedan utförde vi följande arbete inför bygge av lada: Skördare och skotare fällde och körde ut 320 m3 skog, en stor grävmaskin på larver (kan tyvärr inte beteckningen på den) grävde ut all förna, stubbar och stenar på en yta av ca 400 m2, sen tillfördes ca 150 m3 bärlager. Vi är uppe i ca 80.000 för tillfället, så ja, det låter ofantligt dyrt.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Berg finns ej.Vanga skrev:Räknade lite för lågt på materialet. Räkna med 6000kr. Även transport av schakten blir nog dyrare än jag skrev först. Lastbilen lär ju debitera samma tid som grävmaskinen när avschaktning sker. Gissar på 5 Tim à 900kr. Sen tillkommer ju kostnad om man går på berg eller det är bökigt att komma in med lastbil o grävmaskin. Framkörning för grävmaskinen tillkommer också
Bökigt att komma till är det, med bil, därför jag vill ha detta gjort. Men maskinen gräver sig ju bara in,
Grus för ca 100kr/ton + moms Mottagning schakt ca 300 kr/ lass +moms. Ungefär vad det kostar 7 mil väster om Sthlmhantverkare1 skrev:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg