Hej bygger uterum, kul.
har nu grävt ner plintar i marken, lagt en stödmur emellan dessa plintar.
byggt själva uterummet på plintarna, lagt syllpapp under, dels på plintarna dels på stödmuren. Skruvat tryckimpregnerade reglar mellan stolparna.
har alltså själva golvet och dess konstruktion kvar att lösa. Tänkt bygga upp golvet med tryckta reglar med frigolit emellan. Dessa reglar tänkta att ligga på marksten, samt att lägga åldersbeständig plast på marksten och naturligtvis på hela marken, sedan spontat golv överst.
alltså blir konstruktionen
1. marksten
2. Åldersbeständig plast
3. Frigolit och reglar 70 mm
4. Spontat golv 28 mm

Har jag tänkt fel? eller skulle denna konstruktion fungerar? Hur funkar detta mot fukt?
tacksam för all hjälp:)

P
Har du tänkt något avstånd från marken till undersidan golvbjälklaget så att det blir ventilerat?

Hej bra-byggare, nja det är kanske just det...
...min tanke var plast på marken - direkt på denna plast (iofs på marksten) reglarna med frigolit emellan. Vilket då innebär att det ligger i princip direkt på marken.
jag har byggt en stödmur av lecablock mellan plintarna och den är inte heller ventilerad...

Ska nog gräva ur mer...
hur mycket luft behöver det vara? Hur lite luft räcker?
10 - 15 cm mellan plast och någon form av blindbotten ? Sen behöver man väl en ventil i stödmuren kanske?

Alltså om jag:
1. Lägger åldersbeständig plast på marken.
2. Tomrum på säg 10 cm.
3. Blindbotten
4. Tryckta reglar och isolering 70 mm.
5. Spontat golv 28 mm.

hmm. det blev visst en traditionell torpargrund - vansinnigt lågt i tak men ändå.

Ännu en fråga: Ska man använda tryckta eller vanliga reglar?

Hmm, igen...
har fått reda på att det inte är några problem att göra som jag först tänkte...
...alltså:
1. Marksten att lägga reglarna på.
2. Åldersbeständig plast på marken
3. Reglar och isolering.
4. Spontade golvbrädor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.