Hej

Har ett källargolv av betong i vårt hus från 1970. Ska lägga värmegolv* (komfortvärme för fötterna, ej för uppvärming) ovanpå betongen. Jag behöver ta tillvara på varje cm och behöver bygga så lågt som möjligt, inte för takhöjdens skull utan för golvhöjden i omkringliggande rums skull och för dörrar och trappa. Skulle jag kunna få bort 3cm av golvet över hela rummet så hade det varit kanon!
Enligt byggritningarna så ska betongolvet bestå av underst 8cm betong och ovanpå det 3cm finbetong.

Kan man ta en betongspårfräs och spåra hela golvet med 3cm breda och djupa spår och sedan knäcka bort det imellan? (man kommer nog få flytspackla golvet ett par millimeter efteråt för att få en slät yta igen). Eller kommer det ta omänskligt lång tid och förbruka skivor på löpande band? Golvet är 1.30x6m

* Diskussioner om golvvärme, källare och omvänd fuktvandring håller jag gärna utanför denna tråd :p

Hej
Det där är ingen barnlek att få till.
Jag har för mig att det finns någon folie med värmeslingor som man kan klistra ovanpå istället.
Nu tror jag iof att du kastar pengar och arbete i sjön eftersom det saknas isolering och du kommer förmodligen inte ens att få golvet fisvarmt.
Flyspackel måste dessutom läggas i en minitjocklek och det är nog mer än ett par millimeter
Fredrik

Redigerat:
Vi fräste ner våra, men vi har inte platta på mark utan bara 4 cm betong. Tänker att man nog vill lägga dem ovanpå en platta på mark eftersom man vill värma betongen så lite som möjligt och få den mesta värmen att gå uppåt.

Aj då.. Ja, folie direkt på betonggolvet låter inte som en hit. Tänkte lägga totalt ca 6cm golv inkl vattenburen värme. Hade jag kunna ta bort 3 cm neråt så hade det endast byggt 3 cm uppåt vilket är ok. Min tanke var att tunna av hela golvet med 3 cm för att kunna isolera något (inte att fräsa ner värmeslangen i golvet).

Min plan var att lägga ventilerad platon, sedan 4cm isolerskiva inkl värmerör och plåtar och sedan klinker. Jag vill naturligtvis minimera uppvärmning av plattan eller marken under, därav så begränsar jag mig enbart till komfortvärme för jag kan nog inte lägga på för hög effekt med så lite isolering. (Nu glider vi in på golvvärme och källar-problatiken men det var kanske oundvikligt :rolleyes:)
Min huvudfråga, GÅR det att tunna av golvet 3cm eller är det en ödesdiger uppgift? :banghead:

> Nu tror jag iof att du kastar pengar och arbete i sjön eftersom det saknas isolering och du kommer förmodligen inte ens att få golvet fisvarmt

Detta ville inte TS ha i denna tråd !!!!

Jag tror tvärt om att det finns många oisolerade källargolv som fungerar med golvvärme. Mitt golv tex, byggt 1970. Består av 8-10 cm hård betong, 2-3 cm isoleringsmatta !!!, sedan 30-40 cm sand. Ytan håller ca 18 grader då rummet är 20 ! Väldigt lite läckage nedåt. Går alldeles utmärkt att lägga golvvärme på utan att bli ruinerad av värmebehovet.

Men åter till TS fråga:
Fräsa ner slang + flytspackla. Sådan spackel "kostar skjortan" då det bör tåla tillskjutande fukt om det finns risk för det. Spackel säg 10 mm + fix + klinkers bygger då 21-23 mm. Plus risk för att plattan blir för klen. Massor med jobb ....

Ett bättre / enklare alternativ är att använda spårad EPS 16 mm typ LK-systems. Det bygger (ej våtrum) 3 mm lim + 16 mm eps + 3 mm fix + 8-10 mm klinker = 30-32 mm dvs bara ca 9 mm mer. Då har man en lösning som fungerar.

largab skrev:
Ett bättre / enklare alternativ är att använda spårad EPS 16 mm typ LK-systems. Det bygger (ej våtrum) 3 mm lim + 16 mm eps + 3 mm fix + 8-10 mm klinker = 30-32 mm dvs bara ca 9 mm mer. Då har man en lösning som fungerar.
Tack, hur är isoleringsskillnaden mellan EPS-skivor och andra isolerskivor (cellplast?) ?
Andas EPS-skivorna, dvs kan de läggas direkt mot betongen utan övriga fuktåtgärder tex ventilerad platon?
Vad är bäst: 50mm EPS eller 10mm platon + 40mm cellplast?

eps = cellplast
Grunden behöver nog stå på kapillärbrytande skikt och ha fungerande dränering.
Eps-skivorna limmas mot betongen med fix som tål fukt. Eps'en är tät, så den släpper inte genom fukt.
Bäst ur vilken synvinkel ?
Stillastående luft och eps/frigolit har ~samma isolerförmåga.

Eps är inte tät, släpper igenom vattenånga lika mycket som vanligt trä(vid 50% luftfuktighet, hur mycket trä släpper igenom är beroende på luftfuktigheten) vid enligt tillverkarnas specifikationer(thermisol).
Enda 'naturliga' materialen som står mot vatten/vattenånga är glas och metaller, men jag har sett att man använder en PE-film på betongväggar(utsidan) i källare och PE-foam i krypgrunder(på marken) för att hindra gaser/vatten att tränga in i grunden.

• Gilla
largab
  • Laddar…
largab skrev:
eps = cellplast
Grunden behöver nog stå på kapillärbrytande skikt och ha fungerande dränering.
Eps-skivorna limmas mot betongen med fix som tål fukt. Eps'en är tät, så den släpper inte genom fukt.
Bäst ur vilken synvinkel ?
Stillastående luft och eps/frigolit har ~samma isolerförmåga.
Äh, jag tänkte fel. Tänkte på skivor av EPS-betong.. (kanske inte finns)
Bäst ur ev fuktighetsskäl, dvs om det tränger upp fukt så antar jag att det vore bäst att ventilera bort det med en luftspalt (=platon).

Du kan alltid prova i något hörn, där det är lätt att laga, med en bilmaskin. Du har en slipsats på 3 cm ovanpå betonggolvet. Har du tur kan du kanske sprätta bort det översta lagret. Har varit med om att slipsatsen ligger som en kaka ovanpå och varit ganska lätt att ta bort. Du kan alltid knacka på golvet för att höra om det låter ihåligt. Då har det inte brunnit ihop med betongen under och bör vara lättare att ta bort.

KlasLo skrev:
Äh, jag tänkte fel. Tänkte på skivor av EPS-betong.. (kanske inte finns)
Bäst ur ev fuktighetsskäl, dvs om det tränger upp fukt så antar jag att det vore bäst att ventilera bort det med en luftspalt (=platon).
Luftspalt är bra idé, som jag har tolkat det är det väldigt svårt att hindra att vatten kommer in i källaren om man inte har gjort det från utsidan.
Finns någon sorts hårdare isoleringsskivor av eps och något betongliknande som man nyligen har börjat använda, kommer dock inte ihåg vad dom heter. De är till för att lägga längst ner under vanlig isolering för att ge mera bärighet.

Ja, om ritningen stämmer och det är gjutet successivt i lager borde det inte vara problem att bara bila bort bara den översta satsen utan att skada plattan. Jag bilade bort 5 cm sats på en 20 cm tjock platta med en 18 kg elbilare. Tog ca 10 min per kvm. Det sprack i bitar som en havrekaka. Man får lätta på trycket när man ser att kakan börjar spricka så skadas inte plattan under. 3 cm klarar nog en bilare på 12-15 kg hyggligt snabbt.

Sen återstår att se om plattan är såpass jämnt gjuten att det går att lägga platon. Kan behöva flytspackla alt lågt ventilerat golv tex Nivell.

Det där låter supersmidigt. Mina golv låter dock inte ihåliga men det vore ju smidigt om det översta lagret kunde släppa utan att den tjockare plattan tar skada.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.