26 728 läst ·
13 svar
27k läst
13 svar
Materialet under platta på mark.
Jag undrar vad som är lämpligt material som grund under platta på mark?
Jag har geoduk och lagt ut större stenar i botten ovanpå duken. Det blev lite stenkross och sådant. Men vad mer fyller jag med för att få bra kapilärbrytning och stadga i grunden? Vad för sorts fraktioner på grus eller makadam skulle ni valt?
Bygget handlar om gäststuga.
Jag har geoduk och lagt ut större stenar i botten ovanpå duken. Det blev lite stenkross och sådant. Men vad mer fyller jag med för att få bra kapilärbrytning och stadga i grunden? Vad för sorts fraktioner på grus eller makadam skulle ni valt?
Bygget handlar om gäststuga.
Jag är i och för sig helt osäker på vad man har under en platta på mark. Själva plattan blir isolerad med cellplast. Under plattan skall man inte alls ha något finkornigt material som suger upp fukt underifrån? I mitt fall handlar det om ca 40-50 cm kapilärbrytande under plattan men ovan duken.
Precis under cellplasten måste man väl ha något som kan fungera som avjämningslager. Sand, grus, makadam eller vad??
Precis under cellplasten måste man väl ha något som kan fungera som avjämningslager. Sand, grus, makadam eller vad??
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Geoduk för att separera fraktionerna
Samkross (0-90) för utfyllnad o stabilitet
Makadam (16-32) för dränering , 5-10 cm lager
Samkross (0-90) för utfyllnad o stabilitet
Makadam (16-32) för dränering , 5-10 cm lager
I vilket skede har man på Samkrossen? Antar att den inte läggs längre ner i grunden utan tillhör de övre lagren, eller tänker jag fel? Är osäker på själva ordningsföljden nu.
EDIT; Du menar Geoduk för att separera marken/jorden från stenmaterialet, eller Geoduk för att separera grövre stenmaterial från finare? Finns det bra bilder och skisser på nätet?
EDIT; Du menar Geoduk för att separera marken/jorden från stenmaterialet, eller Geoduk för att separera grövre stenmaterial från finare? Finns det bra bilder och skisser på nätet?
Redigerat:
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
1:mark
2:Geoduk
3:Ev utfyllnad med samkross
4:Makadam
5:Isolering
6:Betong mm.
2:Geoduk
3:Ev utfyllnad med samkross
4:Makadam
5:Isolering
6:Betong mm.
En 30 kvm. Med minikök, WC och dusch.jerk skrev:
Tack för tipset! Det jag är lite fundersam på är de där 0-fraktionerna i samkrossen. Finns inte risken att det suger upp fukt från marken och transporterar det uppåt? Men la märke till nu att det stod ordet "eventuellt" med också. Såsom jag tänkt under dagen kommer jag inte att ha med någon 0-fraktion, utan 8mm är det minsta. Stenflis också förstås..Västerhaninge 17 skrev:
Har man 0-fraktioner underst som i exemplet och makadam över, kommer man ändå inte att skapa en fukttransport.. Förstår principerna lite bättre nu.
I och med att det rinner så mycket vatten i marken kommer jag att satsa på en god dränering, bygga upp en rejäl kapilärbrytande grund och välja bort 0-fraktioner (som i viss mån binder vatten). Det kan vara en klok idé?
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Det som är bra med fraktionen Samkross 0-90 tex är att dom minsta delarna binder ihop dom större,man får ett mycket stabilt underlag.Går ej att jämföra med tex makadamm.
Ok. Jag fyller på med blandat underst, sådant som innehåller små fraktioner som binder ihop och ger stadga. Men hur tjockt skikt makadam bör jag ha överst (under cellplasten) för att få den kapilärbrytande effekten?
minst 10 cm tex makadam 16-32 (egentligen tvättad makadam) . och på det så är det väldigt smidigt att lägga ett par cm finare material typ 4-8, för att det ska gå lättare att jämna till så att cellplasten ligger stadigt med en ordentlig anläggningsyta.Mogg skrev:
Klicka här för att svara