45 885 läst ·
34 svar
46k läst
34 svar
Kostnad grusad uppfart?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Tack för ditt svar!SpectorRecords skrev:Det var förbannat oförskämt dyrt!!
Om man försöker sig på att bena ut ditt behov och med rimliga bedömningar får jag:
Schakt 30 kubik lera = ca 54 ton a 30 kr i avgift (antar att det är väldigt varierande vad det kostar att tippa schakt men där jag bor, stad 130 000 invånare, kostar det ungefär så) ger ca 1600 kr.
23 kubik bärlager = 33 ton a 110-300 kr ger ca 3700 - 10 000 kr (anläggnings/grävfirmor har stora rabatter så mest rimligt att de betalar de lägre priset).
7 kubik yta = 11 ton a 110-300 kr ger ca 1200 - 3300 kr.
8 transporter med schakt och grus a 1500 kr = 12000 kr (har firman egen bil så bör det vara billigare).
Markduk ca 1500 kr.
Summa av material och transporter bör landa på max ca 30 000 kr, så 90 000 kr kvar i arbete. Det får du alltså en grävmaskin a 900 kr i 100 timmar för. Bedömer att detta arbete max bör ta 2 dagar (ca 14000 kr). Så din offert är kanske saltad med 75 000 kr (85 000 kr om vi antar de lägre gruspriserna). Ev. etableringskostnader kan tillkomma.
Tips är att kolla runt om någon känner någon som har en grävare (din granne tex) och har ett konto/kontakt med ett grustag som även tar emot schakt (eller kolla om ngn behöver schaktmassor för att fylla tomten). Har denna "någon" även traktor och vagn så slipper du dyra lastbilar.
Då får du allt gjort för kanske ca 18 000 kr.
I jmf kan jag berätta att jag fick hela min tomt gjord på 900 kvm, med lika stor uppfart som du har fast vi grävde mkt djupare (vilket även du bör göra) och lade på 3 olika gruslager (0-32, 0-18, 0-4 dvs förberett för stenläggning). Hela trädgården finplanerad, baksida (60 kvm) förberedd för stenläggning, 4 st kabelskyddsrör nergrävda, slänt mot grannar, förberedning för murar. Vi fraktade bort 85 ton jord/lera och tog hem 115 ton grus/jord.
Kostnader:
Grävmaskin (6 ton), traktor m. vagn, vält i fyra dagar = 17500 kr inkl. förare och bränsle.
Material (bärlager, markduk, kabelskyddsrör) 14000 kr
Frakter (utöver de med traktor) 2500 kr
Totalt 34000 kr (jobbet utfördes av en polare med stora resurser med mig som medhjälpare).
Jag har oxå tagit in offerter och fått liknande siffror som du har och därmed började jag leta efter andra alternativ. Jag menar att det är direkt urdumt att acceptera dessa ockerofferter utan att först ha gjort en ordentlig sökning på bättre alternativ (alltså mkt bra att du postar här och frågar efter en second opinion). Förutsatt att man orkar eller har så mkt pengar att man vill gynna dessa lurendrejare.
Lycka till!
Har kommit fram till att göra jobbet själv.
Grannen fixar maskin och gräver mot att jag hjälper honom byta 2 fönster och bygga en liten altan på ca 8 kvm.
Bra affär!
Hur djupt bör jag gräva tycker ni?
Räcker det med ca 20 och sen fylla upp med 0-32 ca 15 och sen ca 5 cm med något finare?
Det kommer inte köras lastbilar, stridsvagnar eller annat tungt. Endast vanlig familjekombi samt ganska välutrustad snickar-skåpbil.
Vad ska man ha som topplager?
Vi vill inte lägga plattor i framtiden och vi vill heller inte dra in massa sand och annat skit i huset!
Medlem
· Östergötland
· 24 inlägg
Hej igen,
Bra jobbat! Känns ju som en win win med ungefär lika stora insatser tidsmässigt.
Djupet beror på var man bor och vilket underlag det (du måste ner till fast material) är men "tumregeln" lite slarvigt säger 35 cm djupt för biltrafik och 25 cm för gångtrafik.
Hittade en bra tråd om detta (djup och material)
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/73832-hur-gora-grusad-uppfart.html
Bra jobbat! Känns ju som en win win med ungefär lika stora insatser tidsmässigt.
Djupet beror på var man bor och vilket underlag det (du måste ner till fast material) är men "tumregeln" lite slarvigt säger 35 cm djupt för biltrafik och 25 cm för gångtrafik.
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/73832-hur-gora-grusad-uppfart.html
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag har ca 100 cm med sand/lera sen berg.SpectorRecords skrev:Hej igen,
[länk]
Glömde...Jag köpte otvättat naturgrus,runt o behagligt att gå på,köp inte krossgrus,det är vasst. Om jag skulle köpa idag så skulle jag ha köpt tvättat för att undvika grogrund för ogräs,å andra sidan blåser det med tiden in fint material som ändå skapar grogrund.... Så kanske bättre ändå att köpa otvättat det är ju billigare......Men som skrivits inte krossgrus....
Naturgrus är jättedyrt nu då det ligger en extra skatt på det, vissa grusbolag får inte ens sälja detta längre. Så singel är ett bättre alternativcarra skrev:Glömde...Jag köpte otvättat naturgrus,runt o behagligt att gå på,köp inte krossgrus,det är vasst. Om jag skulle köpa idag så skulle jag ha köpt tvättat för att undvika grogrund för ogräs,å andra sidan blåser det med tiden in fint material som ändå skapar grogrund.... Så kanske bättre ändå att köpa otvättat det är ju billigare......Men som skrivits inte krossgrus....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden