M
Mr.Blom: Hej hur gick det ? går själv i tankarna att gjuta en ny platta på en "gammal" kolla gärna här http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/232145-nygjuten-oisolerad-platta.html#post1968773 Mvh Jens
7 svar · 3,3k läst
S
spiken85: Återigen tack för era svar. Skall anlita fuktexpert innan jag gör någon åtgärd.
6 svar · 1,9k läst
·
mexitegel
mexitegel: Nej, du riskerar ingenting. Tvärt om, genom att isolera på utsidan förflyttar du kondenspunkten utåt i väggen vilket är positivt, Kör på!
3 svar · 1,3k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Jag vet egentligen inte säkert men jag hade inte använt avfettning. Känns inte som om man får bort det helt enbart med vatten. Jag hade nog kört med någon form av fasadtvätt. Som stålborste skulle jag kört med en roterande i vinkelslip. Biter bra även om det dammar en hel del.
5 svar · 8,7k läst
·
H
hempularen: Man får vara rätt försiktig. För när man börjar riva så upptäcker man att alltihop är lite löst. Och det skall det vara. Hela putsväggen ligger som ett skal utanpå brädväggen, och sitter egentligen bara fast i träväggen med de spikar som håller vassmattorna på plats. Eftersom puts och trä utvidgar sig olika för temperatur, fukt osv. Så skulle putslagret spricka om det satt
3 svar · 4,8k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Hej, det är inte helt lätt att förstå hur du menar med "lådan" och vad dina tankar om VVS-installationen är. Spontant blir jag rädd när du skriver att du skall gå ut med rören ett par dm under marknivå i Norrland. Eller så förstod jag inte rätt. För du måste väl ner ett par meter om du skall få det frostfritt. En "riktig" måttsatt planritning och ett par sektionsritningar
2 svar · 1,2k läst
·
E
EndZone: Men om TS inte har problem inomhus i källaren, varför dränera bara för att dräneringen kanske är gammal? Den här dräneringshysterin bland dagens husägare har jag svårt att förstå. Ändå kommer flertalet inte ifrån det faktum att kapillärt stigande fukt ändå aldrig kan avhjälpas med dränering. Med följden att källarplatta och eventuellt ytterväggar fortsatt kommer att suga
9 svar · 1,9k läst
·
Charlie2
Charlie2: Kolla nya artikeln om stödmurar och se den svängda välvda stödmuren av stående slipers - supersnyggt! Kanske ngt för dig.
2 svar · 15,9k läst
T
The_Nyll: okej, nästa fråga då, hur lång tid ungefär kan en maskinförare med sin hjullastare eller vad för maskin dem använder att lite grovt ta bort några rötter, buskar och ytgräset som säga på hela tomten? en dag? så att hela tomten bara är jord som säga.
3 svar · 2,5k läst
fahlis
fahlis: Sök efter wine cellar plans så hittar du alltid något användbart …
1 svar · 1,5k läst
M
memike: [citat] OK. Då har man en hum om kostnader. Jag är ju elektriker och kommer göra mycket el själv. Kommer även gräva ut och isolera golvet själv. Betong/pumpbil får jag "gratis" :) Men ska bli kul att dra igång detta projektet till sommarn :) /Micke
6 svar · 9,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ah, ja det är för golvbjälklaget du vill ha den stående 170 ... :) OK. Jag skulle ställt leca-blocken 5-10 mm innanför L-elementens utsida, bara så det blir ett lagom putsskikt. Frågan är väl om det ska putsas obrutet ned mot mark, även utanför L-elementen. Och hur får man bra vidhäftning mot L-elementen ? Sen skulle jag nog flytta in den stående lite enligt din skiss, men skruva
9 svar · 4,3k läst
·
bjolo360
bjolo360: Hej, jag har en del blandat sprängsten och natursten liggande på tomten och funderar på att använda detta till att göra den stödmur som jag kommer behöva mellan gräsmattan och den kommande garageuppfarten (som kommer ligga en meter nedanför gräsmattan) Hur hög stödmur kan man göra som kallmur (utan att slita ihjäl sig)? Någon som har någon erfarenhet och tips? Hur stora stenar
0 svar · 826 läst
J
Jessy82: [citat] Skrev till dig längre ner mvh j
11 svar · 4,9k läst
C
Camilla Nikula: Tusen tack för era svar! Känns riktigt bra! Man blir så lätt "fukthysterisk"
6 svar · 6,4k läst
T
TorbjörnDahlgren: finns det inte risk för fukt?
3 svar · 1,7k läst
D
dmbg: Jag är konsult och jobbar med dimensionering dagligen. :-) Det räcker troligen med 40-45 mm. Om sopbilen ska köra där sällan. De funktionella egenskaper som ska prioriteras för en beläggning på garageuppfart är helt klart åldring. Jag skulle säga att man ska lägga en tät beläggning ABT 8 eller ABT11 med normalmjukt bindemedel typ 160/220. Kolla vad de föreslår. Se till att
10 svar · 9,0k läst
S
Saltis: Vad tror ni om att ventilera befintligt golv? Gäller 60-tals hus. Inga större skador eller lukt. Ännu. Men har rekommenderats att byta till nivell golv på sikt. Tacksam för råd.
0 svar · 1,8k läst
sir_daniel
sir_daniel: Maskin och sedan återplanteras det som blivit förstört... Tid är pengar :)
34 svar · 47,2k läst
·
F
SBH: välj marken först och undersök den. välj sedan hus. sedan kan du fundera på plattan. blir bara svårt med maken om du bygger brevid sunderbysjukhus ;)
5 svar · 2,3k läst
Magnus Ladulås
Magnus Ladulås: Jag hade övervägt ett tryckat trädäck mellan hus och berg istället för att återfylla den fickan. Ventilation under trädäcket som också arkitektoniskt skulle passa bättre till ett hus på plintar enligt mig. Tryckta reglar är idag av NTR A klass som kan ligga i kontakt med jord om det skulle behövas på något ställe.
8 svar · 1,8k läst
·
P
peter_sweden: [citat] Det låter som en bra lösning, har du någon bild på hur det ser ut?
12 svar · 5,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag kan ju erkänna att jag använde tryckt virke i ramen runt bjälklaget till friggan, men sen vanligt virke som golvbjälklag där innanför ramen. Och den är ju lite halvt bostadsinredd, med isolering i golv, väggar och tak. Till en liten oisolerad lekstuga skulle jag nog inte bry mig speciellt hårt över vare sig avsaknad av underlagspapp som att det var lite tryckt virke på vissa
11 svar · 9,8k läst
·
G
Gabbe1: Kan väl inte skada att ha 40mm istället för 32? Jag har kommunalt vatten och såg ingen anledning att använda mer än 32. Jag skulle dragit in och låtit dina extra rör mynna ut på något lämpligt ställe, som du själv skriver så kan väl något skåp eller i närheten av husets mediacentral kanske. Jag har liknande extra rör som går till husets fasadmätarskåp, fiber drog jag in
6 svar · 4,9k läst
L
LaT: Att en källarvägg aldrig blir helt torr kan vi vara eniga om. Men, där jag bodde förut där husen var byggda i värsta leran som inte släppte igenom nåt vatten utan allt kom ned runt husen och stod kvar där om man inte dränerade bort det (hade t.o.m en pumpgrop under huset) så hade vi inget problem med att ha sängar efter ytterväggarna i källaren, efter att jag gjort om dräneringen.
19 svar · 3,3k läst
·
peternicklas
peternicklas: Det största jobbet är inte att få hem material, det är att bli av med det gamla. Håller med Akahigi, gör det ordentligt med en gång.
6 svar · 10,1k läst
Östlund
Östlund: Om vi hade landat på 9 meter per påle så blev priset 146000kr för 15st pålar. Dock så snittade vi 14 meter ner till berg, så lägg på 10-15000kr på priset. Grunden blir en helt annan. Det blir en vot vid varje påle samt en hel del armering och mera betong. Ett alternativ till pålningen hade varit att schaktat ut massor ända ner på 1,5- 2 meters djup, och kört dit nya massor. Men det
6 svar · 6,4k läst
D
Dr Trä: Har grävarn skött sig och det är bara att ställa dit elementen på +-2 mm är det inga problem ;) Har tyvärr inte varit med om det efter typ 30 grunder ;)
10 svar · 25,8k läst
H
HaspAllan: Absolut. Det var väl mest om man skulle dränerat med runt utbyggnaden i samma veva fast det kanske inte blir så mkt mer jobb att ansluta den dräneringen mot den 1-3 år gamla. Skönt att beta av lite saker. Taket ska göras på sensommaren så man lär ju ha något fram tills dess ;)
3 svar · 3,8k läst
F
Falchion: Hej, Vi håller på att bila och gräva upp betonggolvet i källaren för att sedan isolera och gjuta in golvvärme. Hur som helst så har vi en brunn i källaren som ingen vet funktionen med (en hel del gissningar har jag däremot :)). Kan någon här hjälpa till med att få lite fakta om vad det är för typ av brunn och om det är ok att plocka bort den? För att klargöra så har vi precis
0 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.