Hej

Jag har ett källarfönster som ligger under marknivå där marken har grävts ut framför fönstret. Har ni något bra tips på fallskydd för att hindra att barn kan ramla ner i hålet. Idag ligger ett "hönsnät" ovanför hålet men det är en lite för klen lösning.

Mvh

Peter
IMG_5677[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vanligaste är väl ett kraftigare galler.
Du kan ju sätta några vinklar/stöd på väggen direkt ovanför fönstret som stöd.

Gallerdurk är nog det enda jag kan rekommendera!

Kostar kring 1000kr kvadraten och går o beställa måttanpassad

man kan väl tänka sig ett räcke runt "brunnen".

varför inte ett armeringsnät kostar inte så mycket och om det blir för stora maskor kan man ju ta två och lägga på varandra.
men borde inte brunnen vara gjuten eller nåt, håller verkligen dom plankbitarna så länge att det var värt besväret att sätta dit dom?

Om det är en möjlig ytrymningsväg vid brand så blir man nog besviken om man möts av ett galler som sitter fast.
Vore bra om det är ett skydd som går att lyfta bort.

därav mitt förslag om armeringsnät borde kunna gå att lägga, dit bygga ihop nåt som håller fast det i sidled så att man är tvungen att lyfta det uppåt för att det ska röra på sig.
borde inte väga för mycket heller så det man behöver nog ingen direkt styrka för att flytta undan det.
Eller ännu bättre isåfall bygga en bur som man fäster på väggen med ett gångjärn så att man fäller upp det ungefär som en motorhuv allt som behövs är en svets lite blandat skrot och tid :)

Svetsa ihop ram av 4-kant balk/rör och svetsa på armeringsmatta, fäst/leda att i väggen så ni kan öppna, blir det för tungt sätt en gasdämpare som hjälper till att lyfta

Anser fortfarande att gallerdurk är det enda rätta och allt som behövs till i fästning är två vinkeljärn som sitter med franskskruv i kortsidorna! Blir superstabilt och vid eventuell utrymning så lyfts det åt sidan.

Armeringsjärn kommer gunga och svikta!

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
hmm efter att ha gogglat på vad gallerdurk egentligen är för nåt så måste jag nog hålla med Lutte

Ja gallerdurk (som jag inte ens visste vad det var innan denna tråd startade) verkar vara bästa lösningen. Tack för bra tips!

Har nedsänkta källarfönster och där har man gjort gjutna sidor, även bottendel, som sticker upp ca 10cm ovan mark som fönsterbrunnar.
Det liknar din konstruktion i trä, men blir betydligt snyggare då de bättre harmoniserar med husgrunden och blir en del av den. Finns sedan ett hål i botten om det skulle blir lite vatten där.
Inget ovanpå och aldrig något av barnen som lyckats ramla ned där. De upphöjda kanterna blir en bra markering.

AndersS skrev:
Har nedsänkta källarfönster och där har man gjort gjutna sidor, även bottendel, som sticker upp ca 10cm ovan mark som fönsterbrunnar.
Det liknar din konstruktion i trä, men blir betydligt snyggare då de bättre harmoniserar med husgrunden och blir en del av den. Finns sedan ett hål i botten om det skulle blir lite vatten där.
Inget ovanpå och aldrig något av barnen som lyckats ramla ned där. De upphöjda kanterna blir en bra markering.
Det låter som en bra lösning, har du någon bild på hur det ser ut?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.