Har en del betongstödmur som jag tycker ser tråkig ut:
Tänkte putsa den och toppa med chifferplattor. Vad sägs om följande arbetsordning:
1. Tvätta med avfettning och ev stålborste.
2. Rödgrund
3. Putsnät om det behövs? Hur fäster man det på betong?
4. Sätta lister och pusta med Cementbruk A ca 10 mm. Det blir tjockare i spåren på betongen, är det ett problem?
5. Silikatfärg.
6. Chifferplattor överst med lutning för avrinning.
Synpunkter? Andra förslag vad man kan göra med sån här tråkig mur?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte putsa den och toppa med chifferplattor. Vad sägs om följande arbetsordning:
1. Tvätta med avfettning och ev stålborste.
2. Rödgrund
3. Putsnät om det behövs? Hur fäster man det på betong?
4. Sätta lister och pusta med Cementbruk A ca 10 mm. Det blir tjockare i spåren på betongen, är det ett problem?
5. Silikatfärg.
6. Chifferplattor överst med lutning för avrinning.
Synpunkter? Andra förslag vad man kan göra med sån här tråkig mur?
Det blir nog fint. Inte för att jag är nån expert, men jag hade nog gjort ett par saker annorlunda. Jag är osäker på om eventuella avfettningsrester kan skapa problem, så jag hade nog nöjt mig med högtryckstvätt med terasstvättmanick på, eller liknande. Jag skulle nätat och använt borrmaskin för att fästa kramlor eller liknande. Sen hade jag nog putsat med murbruk B eller C, för att det är lite flexiblare än A vilket kan göra att det lätt blir småsprickor i cementbruk A om det rör sig lite. Jag hade inte oroat mig för att det blir lite tjockare än 10 mm här och där.
En snikvariant är väl att bara tvätta av och måla utan puts. Skulle nog bli ganska fint det med jämfört med idag.
En snikvariant är väl att bara tvätta av och måla utan puts. Skulle nog bli ganska fint det med jämfört med idag.
Jag hade tvättat av (med högtryck, hetvatten om möjlighet finns) och sedan gjort en enkel filtad tunnputsning med Finja Lagningsbruk A. Lägg på ett lager bruk på ett par millimeter med stålbrätte, låt torka till lite (kvart-halvtimme) och filta sedan ytan jämn med ett fuktat filtbrätte. Snabbt, enkelt och billigt, lagningsbruk köpes på 25 kilos säckar.
Jag vet egentligen inte säkert men jag hade inte använt avfettning. Känns inte som om man får bort det helt enbart med vatten. Jag hade nog kört med någon form av fasadtvätt. Som stålborste skulle jag kört med en roterande i vinkelslip. Biter bra även om det dammar en hel del.pelle242 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden