mexitegel skrev:
Helt fel är det iofs inte, för det beror på vad grundsulan står på för material, men det sannolikt inte rätt i TS fall.
Men det skriver jag ju. Om förutsättningen för kapillär transport finns i grundkonstruktionen så ändras det inte med att sänka dräneringen. Läs hela texten i inlägget ;)

Och om du har höga grundvattennivåer som du vill sänka genom att sänka dräneringsläget på dina rör så kommer det bara att ske väldigt lokalt kring röret. Om du har sådana problem så får man lägga flera nya strängar under hela huset.

OneYet skrev:
Sedärja. Då hade jag fel igen. :-)
Fast väggen bör väl kännas helt torr mot fingrarna i alla fall......
Jag har faktiskt tagit in vår avfuktare i rummet några gånger bara för att se efter.
Har jag ställt in den på 60% så har den inte startat.
Även om det inte direkt är nån hightechgrunka så kan vi ju inte vara helt fel ute fuktmässigt i alla fall.
Nu ligger det nog runt 55-65 det kan nog vara ganska normalt. Men om ett par månader när solen värmer upp uteluften snabbt och din källare fortfarande är lite kall så kommer du att få höga värden på din mätare. Men det är också normalt för så blir det på våren i en källare :)

Redigerat:
peternicklas
Kollade min mötare i källaren just nu. 47% samt 18,8 grader.

oceanis skrev:
Nu ligger det nog runt 55-65 det kan nog vara ganska normalt. Men om ett par månader när solen värmer upp uteluften snabbt och din källare fortfarande är lite kall så kommer du att få höga värden på din mätare. Men det är också normalt för så blir det på våren i en källare :)
Titta där, ännu en sak jag inte hade en aning om.
Tack så jättemycket för den förklaringen.

Tack så jättemycket rent allmänt för alla svar och förklaringar i tråden.
"Ställ inget utmed ytterväggarna" kan vi väl sammanfatta det hela med.

Att en källarvägg aldrig blir helt torr kan vi vara eniga om.
Men, där jag bodde förut där husen var byggda i värsta leran som inte släppte igenom nåt vatten utan allt kom ned runt husen och stod kvar där om man inte dränerade bort det (hade t.o.m en pumpgrop under huset) så hade vi inget problem med att ha sängar efter ytterväggarna i källaren, efter att jag gjort om dräneringen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.