Grund & Markarbeten
The_Nyll: gjorde bara en vild chansning att säga gräver 0,3m då blir de alltså 188,86 ton, lika med 16 lastbilar om man räknar på 12ton. =) känns dyrt? =)
scim: Men syftet med dräneringsrören är väl främst att avleda vattnet, inte att lagra det. Och det gör ju plaströr minst lika bra. Dessutom sätter ju tegelrören igen lättare iom att mycket skit kommer in via skarvarna.
scim: Här är resultat från max en halvtimmes jobb med följande utrustning: Bosch GWS 15 125 CIE: http://www.verkter.se/Vinkelslipar/Vinkelslip-Bosch-GWS-15-125-CIE.html Med diamantslipskiva: http://www.jula.se/diamantslipskiva-125mm-016000 Kompletterad med utsugshuv:
Arne999: Jag har rivit bort ett par timmerstockar på huset och tänkte gjuta ett nytt plant underlag på befintlig mur av natursten. Vad ska ja använda till detta?? Vill köpa nått som bara är att blanda med vatten och som härdar fort... (Eller som jag kan bygga på inom nån dag eller två...eller tre...) Hur tjockt lager behövs förresten.... Räcker 5cm armerat ???
pjodden: Nej, som jag skrev ångrar vi inte att det är gjort. Huset är trevligare i och med en mer solid känsla. Svårt att förklara i ord men att golven är stumma gör mycket för komforten. I vårt fall hade vi stora brister i bjälklaget som gjorde att bokhyllan attackerade när man gick förbi samt kalla golv. Båda dessa saker är ett minne blott nu! Det jobbiga är ju att allt blir påverkat
Norrhyttan: [citat] Du har förstått precis rätt. Det ska nog mest ses som en parkeringsplats under tak, och relativt dammfritt är viktigast. Jag får ge mig ut och jaga betongplattor. Någon som råkar ha ett parti över? :)
Location: För att återkoppla. Idag fick jag tummen ur och blandade till en omgång cementslamma och kröp runt och penslade i det där det behövdes. Vilket trevligt material att arbeta med! Det påminde om när man gjorde papier-machéfigurer som barn, bara smeta på den tjocka sörjan och pensla till en fin och jämn struktur. Skulle lätt ha kunnat pensla hela grunden av bara farten.
thomasonit: Ok. Ja grunden är rak så att det går att fästa. Den enda öppningen som kommer att bli mellan krypgrunderna är ventilationshål. Ja det känns som om man borde ha typ fyra lecablocks-plintar under infästningen mot den befintliga krypgrunden. Behöver nya krypgrunden vara fäst i gamla krypgrunden, eller ska de leva sina "egna liv"?
Arne999: Inga kommentarer??jag har inte hittat något om just detta så ja skippar det la...och gjuter bara plant uppe på muren
FarmerBob: Hej Jag hade använt det. Mvh Henke
MathiasS: Ja det kan man säkert tillåta sig, men jag skulle ändå råda dig att att göra en grundgjutning att ställa muren på. Ta en cykeltur i närområdet och titta på murar. Min observation är att alla murar som inte står på en gjuten sula blir krokiga förr eller senare.
P-plats: Jag knackade ner allt löst puts och slipade bort ca 5mm av resterande upp till ca 10cm över marknivå på ytterväggarna samt ca 40cm på innerväggarna. Sedan putsade jag om och håller nu på att lägga klinkers. Kan bara säga att det var betydligt mer jobb än jag trodde...
scim: Hmm, ja då är det ju svårt för att inte säga omöjligt att gräva ut utan att frilägga de inre plintarna.
kammarej: Hej, Jag har ett suterränghus byggt 1984 med både krypgrund och platta på mark. Källarplanet består av betongplatta på mark med invändig cellplastisolering samt väggar av invändigt isolerad lättbetongmur, 250 mm tjock. Huset ligger på en bergstomt och när huset byggdes har man fått schakta ut så grunden vilar i allmänhet på grövre stenkross
AnneFi: Vi fick fixa avloppet eftersom de hade pallat upp röret på en sten och knäckt det på mitten och återfyllnaden blev inte så bra
tobbew: Vi gjuter på sätt och vis så lite just nu. Orsaken är att det är så långt ner vi måste komma för att huset ska stå på ett tillräckligt stadigt och bra material. Vårt hus står på lera, så nu när vi bygger ut så gräver vi så långt ner som det behövs för att komma till ett bättre material, sedan murar vi upp en vägg så att vi kommer tillbaka till rätt höjd.
Leo45: Hej Jag har fått sprickor i min puts på grund. Som en följd av det har min grundmur gjord av lättbetong / ytong blivit fuktig. Det rör sig om delen under fasadteglet och ner ca 20 cm under mark. Har någon tips hur man hanterar detta, Lättbetongen är på vissa ställer lite porös. Räcker det att låta väggen (ren från putsen) torka bara eller måste andra åtgärder vidtas? Tacksam
scim: Det är då fan att allt ska vara så jävla invecklat ;) Just nu har jag tjuvstartat dräneringen genom att börja handgräva 10 löpmeter under altanen, så gjutning av källargolvet är åtminstone några veckor bort. Men tiden har ju en förmåga att rinna iväg... Jag tror inte jag vågar chansa och göra golvet "hängande" på sulan, främst då min övergjutning skulle bli ännu tunnare
oceanis: [citat] 60/70 talet ? I minst 200 år har man använt dräneringsrör av tegel i Sverige. Började användas för dränering redan i början av 1800 talet så metoden är väl beprövad ;)
Oldboy: Ser ut som en typ av svamp som växer i skogen. Har du det fuktigt där? Svamp är fuktkrävande.
tobson85: Hej igen Nu har jag äntligen grävt ur... men jag ser att dagvattnet gå ner i samma rör som dräneringsröret. Nu vet jag att så kan det inte vara, men jag kan inte heller göra något åt än att gräva runt hela huset. Finns något som har en bra idé vad man kan göra där dagvattnet går ner till dräneringsrören?
pelleprognos: Så var projektet slutfört. Tack för synpunkter och tips.Ska nu bara plantera häck och montera lite belysning. [bild]
MathiasS: Nästan alla dränkbara pumpar tar ju smutsvatten. Jag har modellen som heter nsp 35. Det låter ju rimligt att inte punpa sand till stenkistan men hamnar det verkligen så mycket partiklar där? Mina brunnar är rena.
pelleprognos: Jag håller på med samma roliga jobb, stensätter uppfarten alltså och då fiber troligen kommer att läggas ner i gatan utanför till hösten, så passar jag även på att lägga ner just pemrör. Jag fick 2 meters stumpar på jobbet, vilka jag har skarvat ihop på en sträcka av ca 20 meter. Röret hamnar ca 30 cm djupt, på det har jag komprimerat bärlag och röret trycks inte ihop. Att det
Tranbär: Hej. Vi har nyligen köpt hus och tänkte avsluta dräneringsarbetet som den förra ägaren påbörjat. Det är bara kantlisten ovanför platonmattan som återstår och jag har lite funderingar kring hur man får det tätt i hörnen, i synnerhet innehörnen. Är det någon som vet hur man sätter listen i innerhörn och ytterhör för att få det tätt? Ska listen ligga omlott? Vilken typ av