Vi anlitade en firma som dränerade vårt 60-tals hus november 2012.
De använde någon slags frigolitskiva runt grunden.
Sedan i somras har vi haft en tavla stående utmed en yttervägg i ett av källarrummen.
Idag tog vi bort tavlan och se vad vi fann:
P3232459.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitt mögel. Blöt vägg.
Vi har haft halvdålig ventilation men ca 16-18 grader året runt.
Tapeten är fastklistrad direkt mot ytterväggen.
Detta kan väl inte vara normalt?

Nja, tveksamt om de verkligen dränerade!
En gissning,de grävde ned till sulan, bytte INTE dränering, skrapade ev. bort en del av asfalten ifrån grunden, spikade på isolering, samt återfyllde med samma massor som de grävt upp?
Har du bilder på jobbet?

Vad för jobb beställde du?
Vilket företag?
Vad gjorde de?
Vad tog de betalt för?
Avtal/kontrakt?

lat skrev:
En gissning,de grävde ned till sulan, bytte INTE dränering, skrapade ev. bort en del av asfalten ifrån grunden, spikade på isolering, samt återfyllde med samma massor som de grävt upp?
Har du bilder på jobbet?

Vad för jobb beställde du?
Vilket företag?
Vad gjorde de?
Vad tog de betalt för?
Avtal/kontrakt?
Hur kan du kasta ur dig sådana påstående ?

För det första så är dränering till för att ta hand om fritt vatten dvs vatten som transporteras av gravitation neråt såsom regnvatten eller grundvatten som ligger på en nivå som man vill sänka. Dräneringen tar inte hand om kapillärt transporterat vatten och därför spelar det inte någon roll hur man dränerar för fukt kommer att transporteras upp kapillärt i väggen genom grundsulan om den inte ligger på ett kapillärbrytande skikt. Detta är ju inget man kan förhindra eller förändra genom dränering.

Så att kasta ur sig att man mer eller mindre fuskat utan att ens veta något om vad man gjort är att ta ut svängarna för mycket tycker jag.

Sen har TS gjort precis alla de fel som man kan göra i en källare. Man har organiskt material i form av trä och papper direkt mot källarväggen och sen på toppen av allt så ställer man en tavla mot väggen som effektivt hindrar luftväxling och därmed skapar ett perfekt ställe för fukt och kondens med mögel som följd.

• Gilla
peternicklas
  • Laddar…
oceanis skrev:
Sen har TS gjort precis alla de fel som man kan göra i en källare. Man har organiskt material i form av trä och papper direkt mot källarväggen och sen på toppen av allt så ställer man en tavla mot väggen som effektivt hindrar luftväxling och därmed skapar ett perfekt ställe för fukt och kondens med mögel som följd.
Jo, förra ägaren har tapetserat och lagt golv på detta sätt. Tavlan är ju helt vårt fel.
Min fråga är mer om det verkligen kan vara så här efter en dränering och tydligen kan det vara det.
Om grundsulan ligger på kapillärbrytande skikt har jag ingen aning om. Hur gjorde man 1961?
Rådet till mig är annars att tills vi har gjort om innerväggarna på ett modernt sätt så får vi alltså inte placera något utmed ytterväggarna?

Vi hade ju hoppats på att det skulle bli riktigt torrt och fint efter dräneringen.

peternicklas
Svårt att säga, beror på hur dräneringen är utförd. Måste dock ta för givet att de har utfört den enligt konstens alla regler. Felen som du får beskrivs bra av oceanis. Hus från 1961 står mest troligt direkt på marken/Leran. Värt hus från 1962 står direkt på lera. Vi har klinker i hela källaren samt målat väggarna med silikatfärg vilken andas. Inger organiska material på väggarna. Inte heller plast eller annat tätt material på väggar eller golv. Sköter man en källare rätt så är det en underbar yta.

@oceanis
Nä, jag sa aldrig att de fuskat! Jag gissade på hur jobbet var gjort & frågade efter vad som var beställt! Utan att veta vad som är beställt har jag ingen aning om det är fusk eller inte!

Om man gräver om dräneringen på rätt sätt så lägger man denna LÄGRE än sulan och då är risken för kapillär fukt minimal!
Frigolitskivan var antagligen en ISODRÄN eller motsvarande och dess funktion är att tillsammans med en dränerande fyllning se till så att regnvattnet går raka vägen ned till dräneringen utan att belasta väggen och framför allt utan att vatten blir stående mot väggen.

Att man sedan inte ska ha TÄTT material på en yttervägg i en källare är en sak, men det inverkar främst på fuktvandringen och är definitivt inte ORSAK till att väggen är BLÖT (obs ej fuktig enl. TS inlägg).

lat skrev:
En gissning,de grävde ned till sulan. Jo, allt det jag såg var ända ned.
bytte INTE dräneringsrör. Jo, de gamla totalt lerfyllda dräneringsrören åkte bort och nya plaströr kom på plats.
skrapade ev. bort en del av asfalten ifrån grunden. De stålborstade bort i asfalten.
spikade på isolering. Japp, ca 10 cm.
samt återfyllde med samma massor som de grävt upp? De bottnade med nytt grovt grus till strax över bottenplattan och återfyllde sedan med gammalt material. Vibrerade ej efter återfyllningen.
Har du bilder på jobbet? Nej.
Se kommentarer i blått ovan.

peternicklas
@lat
Även om man lägger dräneringen 20 cm. under sulan som man bör så finns det inte kapilärbrytande material under sulan. Det kommer att vandra fukt i väggarna om man t.ex. ställer en tavla intill väggen. Likaså kan du få fuktutslag och man ställer en plastback på golvet. Att dränera om ett gammalt hus gör att det fungerar och man tänker efter, det blir ALDRIG som ett nybyggt hus.

lat skrev:
ORSAK till att väggen är BLÖT (obs ej fuktig enl. TS inlägg).
Sorry, fuktig är nog närmare sanningen. Men eftersom en vägg skall vara helt torr så skrev jag blöt utav bara farten. Ursäkta.

Beror lite på var du har huset och vilken grundläggning det är.

Själv har jag gamla hus i Skåne och där ligger grundsulan direkt på leran. Det spelar alltså ingen roll att jag har en dräneringssträng innanför och en utanför grundsulan (så gjorde man 1920). Jag kommer alltid att ha fuktvandring upp i väggen som dras upp kapillärt i väggen. Källarna är vad jag anser helt torra men dom har putsade väggar och är silikatmålade. Något annat anser inte jag man kan ha i gamla källare för fukt kommer oavsett man vill eller inte i en källare.

Problemet är störst precis där du satt din tavla dvs i nederkant på väggen för om du har fuktvandring uppåt kommer den där.
Men det är alltid mycket stor risk att ha tex tapeter på en källarvägg och ännu större risk om du sen täcker väggen med hyllor, tavlor och möbler. Tyvärr...

Om du tittar på golvet ser det lite svart ut närmast golvlisten vilket tyder på att det finns fukt i hörnan mellan vägg och golv vilket du nog inte kommer ifrån. Tyvärr är det så att man aldrig får en källare riktigt "torr och fin".

peternicklas
OneYet skrev:
Se kommentarer i blått ovan.
Att återfylla med gammalt material är det bästa, frånsett då runt dräneringsrören där man skaffar nytt material. jag körde nort 400 kubik lera och återfyllde med naturgrus. Idag hade jag inte gjort detta. Gräsmattan blir aldrig riktigt grön närmast huset då gruset släpper igenom vattnet för snabbt.

peternicklas
OneYet skrev:
Sorry, fuktig är nog närmare sanningen. Men eftersom en vägg skall vara helt torr så skrev jag blöt utav bara farten. Ursäkta.
En vägg får inte vara helt torr, då skadas den. Luftfuktigheten i en källare ska ligga mellan 40 - 60 % om jag minns rätt. Skaffa en mätare och se vad den ligger på.

lat skrev:
@oceanis
Om man gräver om dräneringen på rätt sätt så lägger man denna LÄGRE än sulan och då är risken för kapillär fukt minimal!
Helt fel !

Precis som "peternicklas" påpekade så spelar det inte någon roll var du lägger din dränering för den kapillära transporten tar du inte bort på det sättet. Sen kan man nog till 100% anta att hela huset ligger med både sin grundsula och sitt källargolv precis som det gjorde när det byggdes. Så en omdränering nu ändrar inte på dessa förutsättningarna utan har man fukttransport i väggen pga dåligt underbyggd grundläggning så är det så för alltid. Tyvärr.........

Helt fel är det iofs inte, för det beror på vad grundsulan står på för material, men det sannolikt inte rätt i TS fall.

peternicklas skrev:
En vägg får inte vara helt torr, då skadas den. Luftfuktigheten i en källare ska ligga mellan 40 - 60 % om jag minns rätt. Skaffa en mätare och se vad den ligger på.
Sedärja. Då hade jag fel igen. :-)
Fast väggen bör väl kännas helt torr mot fingrarna i alla fall......
Jag har faktiskt tagit in vår avfuktare i rummet några gånger bara för att se efter.
Har jag ställt in den på 60% så har den inte startat.
Även om det inte direkt är nån hightechgrunka så kan vi ju inte vara helt fel ute fuktmässigt i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.