Hej!

Vi ska precis påbörja uppförandet av vårt hus. Jag ska fixa singelbädden, och efter mycket läsande och många hundtimmar är jag nästan framme vid att börja köra på kross. Har dock stött på ett par frågetecken jag hoppas någon kunnig kan hjälpa en slitande amatör med.

Vi bygger på berg. Höjden på kross kommer diffa ganska mycket (vi spränger inget), från kanske 30 kapillärbrytande som lägst på toppen av berget, ner till kanske 1,20 som högst. Snittet blir omkring 80 cm inklusive kap.brytande.

På en del platser bildas hålor. Inga stora och när det regnat mycket rinner det mesta undan. Jag tänkte ev. lägga fuktduk mellan cellplastlagren utöver kap-brytande för att minimera fuktvandring.

1) Mitt under plattan kommer det upp en hel del rör och slangar. Det blir kulvertrör, el samt två pemslangar. Nu kommer den kanske viktigaste frågan. De ska ju helst förläggas/omgärdas av lite sand innan man går på med tyngre kross (troligtvis 0-150). Men sand har ju nollfraktion i sig och binder fukt. När det kommer ner lite fukt där och det eventuellt fryser, finns det risk att det spränger plattan då? Eller gör värme från kulvertrör, berg och ev. huskropp att det inte fryser där, tror ni?

2) Om det finns frostrisk, vad kan jag lägga annat än sand som inte riskerar punktera vattenslangar och kulvertrör? Dessutom lutar det lite där. Bra för avrinning men dumt med sand, tänker jag. Risken finns väl att fukt på sikt eroderar sanden och orsarkar sättningar eller punkteringsrisk. Packning och omgärdande kross bör ju fixera hyggligt, men vatten på sikt är en mäktig fiende man inte bör underskatta. Hellre både hängsle och livrem när det gäller underarbetet, känner jag. Det är dock brådis, så jag måste bestämma något i veckan.

3) Hur mkt vågar jag packa ovanpå kulvertrör, t.ex. där där de ligger ytligt? Kommer köra med en padda på kanske 4-550 kilo. Kan kanske fråga de jag köpt av annars (KEJ teknik), men ett hum är ju bra. Viktigt att packa, men viktigt att inte spräcka något också!

4) Det här är säkert självklart för många, men inte för mig. Jag har lagt ner två pemslangar som reservrör för framtida grejer. Ska de också dras upp inne i husets groventré som de andra (el, vatten, kulvertrör)? I så fall, drar man upp och gömmer dem bakom i nåt elskåp el. liknande? Man vill ju knappast ha flera feta slangar synligt uppstickande ur golvet. Eller ska jag dra dem strax utanför huset istället?

Stort tack!

Jag har inte svaret på allt, men jag bidrar med det jag kan.

Försök lägga pemslangar och elkablar i skyddsrör, jag använde 50mm gula rör utanpå som extra skydd. Kulvertrör brukar ha en tjock (ca 10mm) plastmantel och bör därmed tåla att läggas direkt i krossprodukter, men det är klart att det inte skadar att ha sand närmast.
Sand är inte tjälskjutande, på samma sätt som 0-150 kross inte heller är det, trots att båda innehåller nollfraktion.

Tack Gabbe!

Jag fick för mig att pemslang ska vara ganska stryktålig mot kross (40 mm i mitt fall), men jag har en del av den dåliga plaströrstypen (korrugerad ut- och insida) kvar, så jag kan absolut slänga ner dem i lite extra, bara för säkerhets skull. Det är snabbt gjort, det är bara 15 meter det handlar om under plattan. Elkabeln ligger redan inuti en pem-40.

Är inte sand tjälskjutande? Bra i så fall! Du tror jag vågar köra på, då? Jag har gratis sand i eget mindre sandtag 150 meter bort, nämligen. Lätt gjort att hämta några skopor och förlägga allt i. Bara köra grep igenom det och ösa med spade så det inte ligger för mycket sten där. Sedan kommer ju sanden att på en väldigt liten yta gå "hela vägen upp" i bädden också, eftersom den får följa slangarna. Men det lilla kan väl knappast göra något för packningsgraden? Har faktiskt ingen aning om huruvida man s.a.s. väva in mer kross när man närmar sig ytan, eller låta sand omgärda hela vägen upp. Det packar ju sig inte på samma sätt. Sista biten går ju rören lodrätt och borde tåla mer kross, eftersom trycket inte blir detsamma. Amatörer som ska göra yrkesgrejer. Jäkla massa frågetecken hela tiden. :confused:

Mikael_L
Om det är en vanlig husplatta med gjutna armerade betongkantbalkar och sen en ca 10cm betongplatta där mellan som golv så behöver du inte speciellt mycket bärighet under den tunna plattan, dvs lite sand osv där spelar ingen roll.
I vanliga hus är det kantbalken under ytterväggar som bär taket (takstolar) som behöver bra bärighet under.
Ja och under bärande innerväggar och stolpar då också.

Och under huset ska du som regel aldrig få tjäle heller.

Precis den typen av skyddsslang har jag runt min vattenledning (PEM32).

Hela mitt hus (280m2 platta) är byggd på sand, enda krossprodukterna jag kört till tomten är ett par lass 0-90 som jag använde för att fylla en liten sluttning och sen har jag fyllt med 20cm 8-16 makadam under hela plattan.
Eftersom min mark endast består av sand såg jag ingen anledning att gräva ur och ersätta med kross.

Tack, båda två. Det känns ganska betryggande trots allt. Då dönar jag nog på typ 5 cm under och 10 över kabel/rörhärvan.

Gabbe: som jag förstått det tål den typen nästan ingenting, men det är ju inte många spänn för lite, lite extra skydd heller. Blir lite nojig över att det blev PEM40 jag lagt, när typ alla i hela världen verkar köra 32. Kanske måste skaffa en monsterpump sedan. Hittade slangen ganska billigt och tänkte inte ens på det när jag lade dit den.

Någon som har en uppfattning om sista grejen på min lista ovan, d.v.s om jag ska dra mina "reservrör" upp i samma öppning (in i groventrén) som resten, eller lägga dem utanför huset, en bit under krosset? Det känns ju som man vill ha in det. Ska man ex. dra ner fiber eller nåt liknande blir det ju inifrån. Man borde väl kunna gömma skiten i nåt skåp eller bakom nån beredare eller dylikt?

Kan väl inte skada att ha 40mm istället för 32?
Jag har kommunalt vatten och såg ingen anledning att använda mer än 32.

Jag skulle dragit in och låtit dina extra rör mynna ut på något lämpligt ställe, som du själv skriver så kan väl något skåp eller i närheten av husets mediacentral kanske.
Jag har liknande extra rör som går till husets fasadmätarskåp, fiber drog jag in direkt till mediacentralen som är lokerad i ett litet förråd under en trapp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.