9 026 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Asfaltera garageuppfart/parkering
Skiljer det mycket i pris?Wiken88 skrev:
Kollade på ncc sida och dom skriver 3-4 cm så båda offerterna verkar klara tjockleken
http://www.ncc.se/Material-och-service/Asfalt-och-belaggning/asfaltera-garageuppfart/
Som du säger så är nog underarbetet viktigast. Jag är lite feg bara när det kommer till mindre kända företag. NCC har det högsta priset men känns säkrast.... Men det lutar nog åt det lite billigare alternativet.
40 eller 45, det kvittar. Det viktiga är hur bra justerat det är när dom ställer in sin läggare. Hellre ligga på minussidan än på plus om man säger så.Wiken88 skrev:
Jag är konsult och jobbar med dimensionering dagligen. 
Det räcker troligen med 40-45 mm. Om sopbilen ska köra där sällan.
De funktionella egenskaper som ska prioriteras för en beläggning på garageuppfart är helt klart åldring. Jag skulle säga att man ska lägga en tät beläggning ABT 8 eller ABT11 med normalmjukt bindemedel typ 160/220. Kolla vad de föreslår.
Se till att bärlagret är ORDENTLIGT PACKAT och har rätt fall under så ska det gå bra. Är bärlagret jämnt och fint vilket medför att entreprenören kan lägga lika tunt/tjockt överallt så slipper de justera.
Om de ska kantskära/såga mot befintlig beläggning så är det viktigt att de KLISTRAR och tätar mot befintlig beläggning. Det är i princip alltid i skarvar som skador uppstår eftersom det fuskas i utförandet. Entreprenörer fuskar mycket med klistring idag.
Om du håller koll på ovanstående saker så kommer du att få ett bra utfört jobb.
Det räcker troligen med 40-45 mm. Om sopbilen ska köra där sällan.
De funktionella egenskaper som ska prioriteras för en beläggning på garageuppfart är helt klart åldring. Jag skulle säga att man ska lägga en tät beläggning ABT 8 eller ABT11 med normalmjukt bindemedel typ 160/220. Kolla vad de föreslår.
Se till att bärlagret är ORDENTLIGT PACKAT och har rätt fall under så ska det gå bra. Är bärlagret jämnt och fint vilket medför att entreprenören kan lägga lika tunt/tjockt överallt så slipper de justera.
Om de ska kantskära/såga mot befintlig beläggning så är det viktigt att de KLISTRAR och tätar mot befintlig beläggning. Det är i princip alltid i skarvar som skador uppstår eftersom det fuskas i utförandet. Entreprenörer fuskar mycket med klistring idag.
Om du håller koll på ovanstående saker så kommer du att få ett bra utfört jobb.
Klicka här för att svara