Vi har tänkt bygga ett timmer hus, som ska stå på en gjuten platta. Undrar då om någon vet vad för sorts grus man sätter längst under plattan (storlek)?
 
Vanligtvis så är det 8-16 bergskross som ligger under cellplasten.
 
Närmast plattan brukar man lägga ett skikt på 10-20cm makadam i fraktion 8-16, 11-16 eller kanske 16-32 som kapillärbrytande skikt.
Under denna makadam kan det behöva fyllas med anda krossprodukter (tex 0-90) beroende på markförhållandena på den aktuella platsen och beroende på hur högt man vill ställa huset.
 
Ok, tack för svaren! Det låter bra det :-)
 
Absolut närmast cellplasten bör man lägga 3-5 centimeter 2-5.
Det är svårt att få kantelementen rätt annars.
2-5 paddar man ej.
 
Mikael_L
verktygsgurun skrev:
Absolut närmast cellplasten bör man lägga 3-5 centimeter 2-5.
Det är svårt att få kantelementen rätt annars.
2-5 paddar man ej.
Det tycker jag låter som en för fin fraktion, den silar väl ner mellan 8-16 med sättningar som följd?

4-8 kan jag tänka mig som ett sista 2cm tjockt toppskikt för kantelementens skull.
 
  • Gilla
petrho och 1 till
  • Laddar…
Man brukar lägga "flis" (vet inte dimensionen men typ som fint grus) under elementen. Svårt att justera annars om det inte är helt rakt. Men jag kan hålla med där, flisen borde sjunka ner i makadamen efter gjutning men inget som jag har märkt.
 
Mikael_L skrev:
Det tycker jag låter som en för fin fraktion, den silar väl ner mellan 8-16 med sättningar som följd?

4-8 kan jag tänka mig som ett sista 2cm tjockt toppskikt för kantelementens skull.
Så har jag fått lära mig och vet många flera byggföretag som toppar med 2-5.
 
Mikael_L
Ja egentligen går det kanske bra, att det bara är ett teoretiskt problem. :)
 
Jag tycker inte det är något problem att sätta kantelementen i 8-16 om man jobbar med en 2m träregel som får tjänstgöra som rätskiva/padda, ett långpass och laser. Då slipper man även fundera på risker med att den fina fraktionen överst ska kunna sila ner i underlaget med sättningar som följd.
 
  • Gilla
Turbo123 och 1 till
  • Laddar…
Har grävarn skött sig och det är bara att ställa dit elementen på +-2 mm är det inga problem ;)

Har tyvärr inte varit med om det efter typ 30 grunder ;)
 
  • Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.