25 675 läst ·
10 svar
26k läst
10 svar
Vilken sorts grus under gjuten platta?
Närmast plattan brukar man lägga ett skikt på 10-20cm makadam i fraktion 8-16, 11-16 eller kanske 16-32 som kapillärbrytande skikt.
Under denna makadam kan det behöva fyllas med anda krossprodukter (tex 0-90) beroende på markförhållandena på den aktuella platsen och beroende på hur högt man vill ställa huset.
Under denna makadam kan det behöva fyllas med anda krossprodukter (tex 0-90) beroende på markförhållandena på den aktuella platsen och beroende på hur högt man vill ställa huset.
Absolut närmast cellplasten bör man lägga 3-5 centimeter 2-5.
Det är svårt att få kantelementen rätt annars.
2-5 paddar man ej.
Det är svårt att få kantelementen rätt annars.
2-5 paddar man ej.
Det tycker jag låter som en för fin fraktion, den silar väl ner mellan 8-16 med sättningar som följd?verktygsgurun skrev:
4-8 kan jag tänka mig som ett sista 2cm tjockt toppskikt för kantelementens skull.
Man brukar lägga "flis" (vet inte dimensionen men typ som fint grus) under elementen. Svårt att justera annars om det inte är helt rakt. Men jag kan hålla med där, flisen borde sjunka ner i makadamen efter gjutning men inget som jag har märkt.
Jag tycker inte det är något problem att sätta kantelementen i 8-16 om man jobbar med en 2m träregel som får tjänstgöra som rätskiva/padda, ett långpass och laser. Då slipper man även fundera på risker med att den fina fraktionen överst ska kunna sila ner i underlaget med sättningar som följd.
Klicka här för att svara