M
Marcusmorris: Vi använde jorden själva eftersom vi har längre tomt in i skogen som gick att fylla ut
6 svar · 3,1k läst
S
Stjernspetz: Hej Vi har tänkt att vi ska bila ur vårt golv i tvättstugan i vår källare, som nu är ouppvärmd. Tanken är att vi ska bila bort tillräckligt för att få ner isolering och kunna gjuta in golvvärme. Min frågeställning är vilka "lager" man ska ha? Ska det vara packad singel under isolering? Isoleringen kommer vara av S100-kvalitet, ca 200mm. Tätar man mellan isoleringsplattorna med
0 svar · 701 läst
S
scim: Ett tips, beställ någon kubik mer än vad du tror att du behöver, för det går alltid lite mer än man tror och det blir bara några hundringar extra istället för att få ta dit en lastbil en extra gång.
3 svar · 5,5k läst
Oldboy
Oldboy: Tvivlar starkt på att det är spindelkokonger el andra kokonger. De är enl min erfarenhet väldigt sega, länge. De ser inte heller ut som på bilderna, inte de jag har hemma iaf. Tycker tyvärr mer att det ser ut som det skulle kunna vara svampmycel. Inte vitmögel. Lämna in för analys hos Anticimex el likn. Vill inte måla f...n på väggen, men det kan vara hussvamp.
5 svar · 4,6k läst
·
U
utbyggarna: Hej! Jag skall precis göra samma sak hemma. Hur gick det för dig? Hur gjorde du?
2 svar · 4,1k läst
E
Ekkullen: Tack för tipset om den mindre kantstenen - det känns som skillnaden i vikt kommer göra den betydligt mer lätthanterlig. Men behöver man verkligen gjuta fast dem - håller de sig inte på plats ändå när de är så tunga. Och om det skulle bli någon sättning i marken (trots ordentlig paddning) så blir det väl svårt att justera om de är fastgjutna?
4 svar · 2,8k läst
O
ohandiga_husagaren: jaha men gör det betongen sämre svagare eller så
2 svar · 5,7k läst
·
DennisCA
DennisCA: Jag började undra en sak, kan en såndär mätare upptäcka vattnet som finns i golvvärmeslangarna? Kunde isåfall förklara de sporadiska värderna man får ibland,
13 svar · 3,3k läst
A
Arne999: Jo det är väll säkerligen fuktsugning upp i väggarna men jag ser det ju inte som några problem såvida inte huset tar skada av det.
33 svar · 14,7k läst
·
F
folkeorg: Håller på att markbereda och gräver upp ett gäng stubbar. Vet inte riktigt vart jag ska göra av dem. Gräva ner går ju men det är så många och jag behöver inte mer markvolym. Vi ska göra en stenpir och jag funderar på om det går att lägga stubbarna i mitten och lägga sten på utsidan dvs göra kärnan av stubbar och småsten samt jord på toppen och en ram av storstenar runt om.
0 svar · 1,5k läst
·
H
Hannaan: funderar på om vi ska ta dit en besiktningsman eller liknande som får kolla på´t.... för det ser skumt ut
6 svar · 2,7k läst
·
Oldboy
Oldboy: 20 cm jord med sand under är nog inget nämnvärt problem. Vill du vara helgarderad så kan du gräva bort jordlagret, men om det inte är el har varit några problem så finns ingen anledning att göra något, i synnerhet något så drastiskt som att dränera om.
1 svar · 2,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det låter som du har ett bra system. Och det finns säkert folk som kan sköta om eller byta pumpen när den dagen kommer. Man behöver ju inte göra riktigt allt själv som tur är :p [bild] Bild "lånad" från http://www.wildlifegarden.se/fagelskola/storre-hackspett.html
5 svar · 3,3k läst
·
F
Freddex: När det ser ut så som du beskriver ska det absolut inte vara några större problem. Möjligen som jag skrev tidigare en marginell nedsättning i funktion men absolut inget allvarligt. Vad det gäller otvättad makadam så har inte det heller nån betydelse, möjligen är det lite grövre än vad man brukar köra med, jag brukar använda 8-16 eller 16-32. Beror ju på vad gropen man använder
3 svar · 2,0k läst
magnusmo
magnusmo: Hej, Har en liten fråga angående hur man bäst renoverar en gammal grund. På en tillbyggnad från 50-talet har dom sparat lite på cementen när dom gjöt grunden. Lite plastfärg på den och förfallet har börjat. Grunden är ungefär 30 cm tjock, består av sten och betong blandat. (Stampbetong). Nu är de första 5 cm på utsidan och insidan sandiga och kan relativt lätt skrapas bort. Hur
0 svar · 1,7k läst
F
fabiansthlm2: [citat] Absolut. Hur bygger man upp en sund vägg? luftspalt stålreglar isolering (vad tar man här?) plastfolie? gipsskivor?
6 svar · 2,3k läst
F
FarmerBob: Hej 10cm låter mycket tycker jag. Svårt att planera för sättningar platta och sådant kan jag inte uttala mig om men avlopp vatten osv allt inkommande se till att det kan röra sig lite så du slipper få bakfall och sånt rören lär inte följa med neråt. Det är väl dom tipsen jag kan ge. Rätta mig om jag har fel. Mvh Henke
1 svar · 828 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Du kan nog kallt räkna med att det är ren och skär bluff. Det är alltså även kontentan av Anna_H:s länk här ovan :)
3 svar · 1,8k läst
A
anaitis: [quote="pelpet, post: 1987773 Jag funderar på om jag ska skippa cellplasten på de sidor där grunden inte ska vara infälld i slänten. Vill man isolera sen är det ju bara att gräva fram den och limma dit cellplast.[/QUOTE"] Gör inte det. Det är ju just där den är viktigast! Om du ska skippa ngn cellplast så är det på baksidan. Där gör den nästan ingen nytta .
4 svar · 4,2k läst
·
H
herge: Är klar med dräneringen nu (4 dagar med jobb dygnet runt :-)) och testspolar från högsta punkten där jag satt en spolbrunn. Har spolat rätt länge nu typ 45 min men inget vatten i brunnen ännu. Marken hann att torka ur rätt bra så tror det tar en bra stund innan det är mättat! Fall har vi hela vägen om än litet (samma som tidigare, typ 1:200) så jag hoppas verkligen att det kommer
8 svar · 3,4k läst
·
Saxpy
Saxpy: Hej, gammal tråd men jag ska göra ungefär samma sak. Använde du sulblock? Funkade det bra?
1 svar · 3,0k läst
A
Ajewa: Svarar själv. Ja, jag lägger EPSen mot timret utan fuktspärr emellan.
1 svar · 4,2k läst
·
F
Freddex: Hahaha :D Nej det har du helt rätt i. Men bortskämd som man är så brukar det ju finnas en grävmaskin när man ska ut med rullen. 4 meters bredd och handskas med den för hand är väl inte optimalt direkt. Men visst duger 2an. Får man tag på 150 eller 200 cm rullar så eller bara knallar in på ett bygge och ber att få handla det antal meter man ska ha hade jag tagit en tjockare duk.
6 svar · 4,8k läst
V
verktygsgurun: [citat] Tar du bort frigoliten har du ingen köldbrygga alls. Du skall planera i förväg var skruvarna som håller bottenskenan skall hamna och karva ur därefter. Det blir en bruten köldbrygga vid varje urkarvning det är omöjligt att komma från. Hur mycket du skall ta bort för stolparna beror på hur grova stolpar och sen måste man ju ta bort mer en själva storleken på stolpen.
10 svar · 3,1k läst
·
Claesk
Claesk: Tål cellplast vikten/tyngden från syllen?
1 svar · 1,4k läst
gflygt
gflygt: Det där skulle kunna vara något! Tack! Hittar dessutom, att dom har återförsäljare i Stockholm, Plastman. Super! :-D
4 svar · 3,2k läst
T
The_Nyll: tack, då vet jag. bara undrade, vissa säger 300mm, men dem kanske tänker vanligt hus då..
3 svar · 1,3k läst
K
klypert: Hej Jag som ni ser nedan har vi en hemsk och fallfärdig mur av sleepers. Tanken är att denna ska tas bort och läggas igen, den nedre delen som ligger nere på biluppfarten kommer flyttas ut och ligga i linje med väggen med det påbackade stupröret. Vidare är tanke är att jag ska kunna lägga igen gången genom att lägga en duk mot väggen och lägga ut den motmarken och lägga en
0 svar · 804 läst
·
G
Granlunds: Jag och min man funderar på att köpa ett äldre timrat hus som ursprungligen haft krypgrund. I början på 80-talet (troligen) göt en tidigare ägare en betongplatta under ungefär halva huset, med krypgrundens naturstenar kvar som kant runt plattan. Direkt på plattan finns isolering (mineralull) och golvreglar utan någon fuktspärr mot betongen, och ovanpå dem spånskiva. Ingen vet vad som
0 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.