Snart drar bygget igång för en Attefallsstuga som ska fällas in i slänten.
attefallstuga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stugan ska bestå dels av en gjuten betongplatta på ca 6 x 4 meter, och på den del som ska fällas in i slänten hade jag tänkt mura upp en ca 2 meter hög vägg av murblock. Slänten ska sedan återfyllas mot den murade väggen. Sedan skall en en traditionell träkonstruktion byggas.

attefallstuga-grund.jpg
Skapa konto

Behovet i dagsläget är ett oisolerat och icke uppvärmt kallförråd, avsett för cyklar, skidor, trädgårdsmöbler, trädgårdsredskap och liknande. Men jag vill ha flexibiliteten att senare isolera boden och göra om den till boendestandard. Jag planerar därför att förbereda kulvert till bostadshuset nu när tomten ändå ska grävas upp. Plattbygget skall också göras samtidigt då vi ändå har grävmaskin och betongbil med pump här.

Jag kalkylerar just nu på två olika markplattor.

Finalternativet är att bygga en fullisolerad markplatta med byggmax kantelement och gjuta in golvvärme. Då får jag 30 cm EPS och det är bara att koppla in golvvärme om det blir aktuellt att ha boden uppvärmd. Så här ser den kalkylen ut.

kantelementplatta.png
Skapa konto

Budgetalternativet är att gjuta en "oisolerad" platta enligt byggmax instruktioner, men istället för att göra den helt oisolerad lägga den på 10 cm EPS som tjälisolering.
enkelplatta.png
Skapa konto

Gjuta_bottenplatta.jpg
Skapa konto

Tanken är sedan att lägga platon + cellplast + spånskivor med golvvärme om man någon gång skulle vilja värma upp boden. Alt platon, 10 cm EPS, golvspån och radiatorer. Takhöjden kommer att vara tillräcklig för båda alternativen. Men min direkta fråga/fundering är om denna typ av platta är tillräcklig? Den innehåller ju inte någon tjockare kantbalk, som de flesta andra plattor gör. Eller ska jag minska ner isoleringen till 5 cm och gjuta en kantbalk på 15 cm? Och då kanske använda cellplasten som gjutform? Borde bara vara att limma ihop och sedan förstärka med träreglar runtomkring för att hålla ihop den.
balkplatta.png

Det vore ju smidigt om man slapp lägga 15 lax på isolering och kantelement, eftersom behovet inte finns just nu.

Vad är din totalbudget för den här Attefallstugan? Lite nyfiken på hur du gör med bygganmälan också, lämnar du in den så fort beslutet är fattat? Vad gör du om förslaget inte går igenom?

Jag är lite förvånad att det kostar 15 000 kr mer att isolera, men det är väl så dyrt. Vissa säger ju att det alltid lönar sig att satsa på kvalitet och bygga ordentligt från början, för det är väl inte så lätt att isolera i efterhand om du ångrar dig. Men det gäller ju att kunna skaka fram pengarna också.

Jag ska stämma av det där med bygganmälan med stadsbyggnadskontoret men jag funderar på att gjuta en bygglovsgranskning platta efter 4:e juni då jag vet om beslutet gått igenom. En markplatta får man alltid bygga på samma sätt som ett trädäck tror jag. Sedan ber jag om startbesked för att bygga en attefallstuga på den befintliga plattan.

Jag har redan fått ok på placeringen från kommunen.

Nu har jag stämt av med en konstruktör som i princip godkänt denna grundkonstruktion.
isolerad grund.png
Jag funderar på om jag ska skippa cellplasten på de sidor där grunden inte ska vara infälld i slänten. Vill man isolera sen är det ju bara att gräva fram den och limma dit cellplast.

pelpet skrev:
Gör inte det. Det är ju just där den är viktigast!
Om du ska skippa ngn cellplast så är det på baksidan. Där gör den nästan ingen nytta .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.