Hej!

Jag ska beställa lite grejer till kommande ombyggnationer hemma, bland annat dränering och anläggning av uppfart.

Vilken klassning vill jag ha på fiberduken till dräneringen? Skall dränera med isodrän..

Samt vilken klassning till uppfarten?

Kan jag ta N2 duk till båda?

Hej

Klass 2 duk blir bra.

Vi använder nästan uteslutande klass 3 geotex. Prisskillnaden är så liten att det inte är lönt att gå på den tunnare. Hanterar man båda sorter märker man hur mycket tåligare klass 3 är. Jag hade inte krånglat med klass 2 för att spara några kronor per kvadrat.

Vi körde N1, men vårt hus står på uteslutande sand. N2 är väl vad som rekommenderas generellt.

Jag menar bara att skillnaden i kostnad mellan 2 och 3 gör att det är lika väl att ta 3:an.
Vis av erfarenhet efter att ha grävt upp på den ena och andra sorten efter lite olika tidsintervall så kör vi på 3 i princip alltid. Den håller helt enkelt bättre, framförallt är den bra mycket dragtåligare och starkare mot stick. Du kör inte en skyffel genom en klass 3 duk, inte utan viss möda i alla fall. Jag påstår inte att man måste välja den dyrare. Jag tycker bara den är bättre och starkare, till och med lättare att hantera och rulla ut då den har lite egenvikt och inte är så "flygig".

Håller med dig om att prisskillnaden är liten och att trean är bra mycket bättre men två duger fint till en uppfart och lite drän, på helrulle är inte trean rolig att ha o göra med.

Mvh

Henke

Hahaha :D Nej det har du helt rätt i. Men bortskämd som man är så brukar det ju finnas en grävmaskin när man ska ut med rullen. 4 meters bredd och handskas med den för hand är väl inte optimalt direkt.
Men visst duger 2an. Får man tag på 150 eller 200 cm rullar så eller bara knallar in på ett bygge och ber att få handla det antal meter man ska ha hade jag tagit en tjockare duk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.