Hejsan,
Jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha lösningsförslag på
Vi har en grund till ett uterum som gjöts för två år sedan i samband med husbygget. I vintras köpte vi ett uterum att bygga. (exaktkapad byggsats a la Willab Garden)
Mitt problem är hur jag ska fästa skenor till glaspartiet och stolpar pga isoleringen.
Jag betvivlar också att hållfastigheten är nått vidare ute i kanterna. (Där kantelementen går ihop)
Mellan 15-20 cm in ligger el-golvärme, precis innanför kantelementen. Så flytta in saker är lite svårt plus att det är färdigkapad stomme på uterummet.
Hur hade ni gjort för att få en bra grund till uterummet och nått rejält att fästa i?
Tack på förhand.
Jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha lösningsförslag på
Vi har en grund till ett uterum som gjöts för två år sedan i samband med husbygget. I vintras köpte vi ett uterum att bygga. (exaktkapad byggsats a la Willab Garden)
Mitt problem är hur jag ska fästa skenor till glaspartiet och stolpar pga isoleringen.
Jag betvivlar också att hållfastigheten är nått vidare ute i kanterna. (Där kantelementen går ihop)
Mellan 15-20 cm in ligger el-golvärme, precis innanför kantelementen. Så flytta in saker är lite svårt plus att det är färdigkapad stomme på uterummet.
Hur hade ni gjort för att få en bra grund till uterummet och nått rejält att fästa i?
Tack på förhand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer gå ut lite över isoleringsvärdena men det kanske kan kvitta.
Jag hade karvat bort cellplasten ca 5 cm ner, 10-15 cm där bärande stolpar ska stå och sedan gjutit i med finbetong, tänk bara på att vibrera noggrant genom att knacka försiktigt på utsidan så att det inte bildas luftfickor.
Jag hade karvat bort cellplasten ca 5 cm ner, 10-15 cm där bärande stolpar ska stå och sedan gjutit i med finbetong, tänk bara på att vibrera noggrant genom att knacka försiktigt på utsidan så att det inte bildas luftfickor.
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Men man måste väl fästa betonggjutningen i plattan på något sätt?
Frigoliten är alltså kantelementen och precis utanför ligger en rad plattor?
Mitt förslag är en liggande planka träkomposit (massiv, inte ihålig trall) utmed kanten. Denna kan limmas och dessutom skruvas ~10cm in i plattan. Detta borde bli tillräckligt stabilt att fösta skenor i och ställa stolpar på.
Nackdelen blir ju att det bygger ett par cm på höjden så att man får lyfta lite mer på foten när man skall gå ut.
Mitt förslag är en liggande planka träkomposit (massiv, inte ihålig trall) utmed kanten. Denna kan limmas och dessutom skruvas ~10cm in i plattan. Detta borde bli tillräckligt stabilt att fösta skenor i och ställa stolpar på.
Nackdelen blir ju att det bygger ett par cm på höjden så att man får lyfta lite mer på foten när man skall gå ut.
Vad jag vet från ingjutning av maskindelar i industrier så expanderar inte den s.k expanderbetongen, men till skillnad från vanlig betong så krymper dem inte. M.a.o bra för att fylla håligheter etc vid undergjutningar.
När man gör en grund till ett uterum så karvar man bort cellplasten där stolparna skall stå samt där man skall skall skruva bottenskenorna.
Så här i efterhand hade jag bilat/hackat i hörnorna där stolparna skall stå och gjutit i på nytt. Sedan fäster du stolparna med betongskruv på skrå genom stolpen och ner i betongen.
Bottenskenorna hade jag testat med att fästa i plattan med klinkerfix. Var noga så att skena verkligen hamnar i våg!
Så här i efterhand hade jag bilat/hackat i hörnorna där stolparna skall stå och gjutit i på nytt. Sedan fäster du stolparna med betongskruv på skrå genom stolpen och ner i betongen.
Bottenskenorna hade jag testat med att fästa i plattan med klinkerfix. Var noga så att skena verkligen hamnar i våg!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Jag har genom tips här och genom vänner kommit fram till följande:
1. Ta ur ca 10 cm isolering. Även "inåt" så betongen får stor fästyta.
2. Lägg i armeringsjärn.
3. Gjut med expanderbetong.
Det enda jag funderar på är om jag behöver borra in i ursprungsplattan och fästa armeringsjärn för att hålla ihop de olika gjutningarna.
Vad tror ni om allt detta?
1. Ta ur ca 10 cm isolering. Även "inåt" så betongen får stor fästyta.
2. Lägg i armeringsjärn.
3. Gjut med expanderbetong.
Det enda jag funderar på är om jag behöver borra in i ursprungsplattan och fästa armeringsjärn för att hålla ihop de olika gjutningarna.
Vad tror ni om allt detta?
Varför använda expanderbetong? Det har man väl när man undergjuter något?
Om du karvar bort hela kanten har du en väldigt stor köldbrygga.
Den kalla utsidan leds genom betongen rakt in i ditt uppvärmda golv.
Om du karvar bort hela kanten har du en väldigt stor köldbrygga.
Den kalla utsidan leds genom betongen rakt in i ditt uppvärmda golv.
Expanderbetong: Jag vet inte, tror det har med god att den har god vidhäftningsförmåga. (en byggare rekommenderade det)
Hela sidorna: Jag måste ha något jämt som skenorna kan vila mot, provade idag.
Men det kanske räcker med 5 cm och 10 cm där stolparna ska stå? (för att minska köldbryggan)
Hela sidorna: Jag måste ha något jämt som skenorna kan vila mot, provade idag.
Men det kanske räcker med 5 cm och 10 cm där stolparna ska stå? (för att minska köldbryggan)
Tar du bort frigoliten har du ingen köldbrygga alls. Du skall planera i förväg var skruvarna som håller bottenskenan skall hamna och karva ur därefter. Det blir en bruten köldbrygga vid varje urkarvning det är omöjligt att komma från. Hur mycket du skall ta bort för stolparna beror på hur grova stolpar och sen måste man ju ta bort mer en själva storleken på stolpen. Stolparna måste ju ha något rejält att stå på.Zeeker skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden