3 259 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Hur mäter man fukten i plattan?
Eller snarare hur tolkar man värderna?
Gjöt plattan till huset i slutet av november, har hyrt en fuktmätare nusomdå och gjort som han som hyrde ut den sade, håll den lätt och rakt mot golvet med fingerspetsarna och mät.
Har gjort spotchecks runt i huset och skrivit ner fuktigheten på golvet med datum så jag kan se förbättringen. Det var 140% i januari, nu varierar det mellan 75-95% beroende på var jag mäter. Jag undrar när kan jag börja sätta in golven? Och tätskiten i badrummen och grovköket?
Det ska vara under 85% säger dom men ibland är det svårt att veta när den säger 82% på ett ställe och 92% om man flyttar den 10cm... om jag ska vänta tills det säger under 85% på alla ställen känns det som jag får vänta länge ännu, sen när det varierar såpass mycket fast man flyttar den lite så gör ju att man undrar om an borde räkna ihop allting till ett medeltal eller liknande istället för att få en bättre idé om var man står.
Också, nog fortsätter väl golvet att torka fast man lägger klinkers och laminat (dvs vanligt golv utan tätskikt) eller är det risk för fuktskador under govlet då?
Gjöt plattan till huset i slutet av november, har hyrt en fuktmätare nusomdå och gjort som han som hyrde ut den sade, håll den lätt och rakt mot golvet med fingerspetsarna och mät.
Har gjort spotchecks runt i huset och skrivit ner fuktigheten på golvet med datum så jag kan se förbättringen. Det var 140% i januari, nu varierar det mellan 75-95% beroende på var jag mäter. Jag undrar när kan jag börja sätta in golven? Och tätskiten i badrummen och grovköket?
Det ska vara under 85% säger dom men ibland är det svårt att veta när den säger 82% på ett ställe och 92% om man flyttar den 10cm... om jag ska vänta tills det säger under 85% på alla ställen känns det som jag får vänta länge ännu, sen när det varierar såpass mycket fast man flyttar den lite så gör ju att man undrar om an borde räkna ihop allting till ett medeltal eller liknande istället för att få en bättre idé om var man står.
Också, nog fortsätter väl golvet att torka fast man lägger klinkers och laminat (dvs vanligt golv utan tätskikt) eller är det risk för fuktskador under govlet då?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
En sådan fuktmätning är rent av rätt värdelös. Ska du mäta fukt i betong ska du mäta RF i ett provhål eller mäta på ett uttaget prov.DennisCA skrev:
Här kan du läsa på hur det ska gå till.
http://www.rbk.nu/ladda-ner--bestall/fuktmatningsmanual__36
Trevligt att du åtminstone bryr dig om fukthalten
Jag misstänker att det är en otrolig massa hus i detta land som det läggs golv i och flyttas in i innan fukten i plattan har nått ner till rekommenderade nivåer.
Jasså, de på byggfirman menade att maskinen var trovärdig, även försäkringsbolaget använde liknande maskin då dom kollade en vattenskada hos mina föräldrar.
Ser ut såhär:
http://www.svenskatermoinstrument.s...t-byggfuktmaetare/uni-1-gann-fuktmaetare.html
Ser ut såhär:
http://www.svenskatermoinstrument.s...t-byggfuktmaetare/uni-1-gann-fuktmaetare.html
Jo jag hittade det och har kört det i 11 dagar nu, programmet börjar lida mot sitt slut men det har hjälpt enligt vad jag mätt har det gått ner mellan 10-15% i överlag.cecar33 skrev:
Tycker du själv att den känns trovärdig?DennisCA skrev:
DennisCA skrev:Det ska vara under 85% säger dom men ibland är det svårt att veta när den säger 82% på ett ställe och 92% om man flyttar den 10cm... om jag ska vänta tills det säger under 85% på alla ställen känns det som jag får vänta länge ännu, sen när det varierar såpass mycket fast man flyttar den lite så gör ju att man undrar om an borde räkna ihop allting till ett medeltal eller liknande istället för att få en bättre idé om var man står.
Jag tänkte kanske den kan fångade upp ytfukt, eller fukt från under plattan, eller så kanske sådana variationer förekommer i plattan och mätaren stämmer. Jag har ingen aning vad jag borde förvänta mig. Eller så använder jag mig den felaktigt tänkte jag också.
Personligen tror jag om jag tar medeltalet från alla mätpunkter borde jag få mig en någorlunda OK uppfattning.
Personligen tror jag om jag tar medeltalet från alla mätpunkter borde jag få mig en någorlunda OK uppfattning.
egen säker metod :
1. låt en avfukare (med värme på förståss) gå 3 månader, (annars tar det ett halvår)
2. silvertejpa dit 1m2 plastbit på btg golvet, låt ligga i 2 dygn, är det fukt på plasten, avfukta en månad till
DD
1. låt en avfukare (med värme på förståss) gå 3 månader, (annars tar det ett halvår)
2. silvertejpa dit 1m2 plastbit på btg golvet, låt ligga i 2 dygn, är det fukt på plasten, avfukta en månad till
DD
Produkter som diskuteras: "avfukare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Har kört med avfuktare också, först hyrde jag,sen köpte jag men den gick sönder och jag var utan medan ärendet gick på garanti. Ska starta den igen nu efter golvtorksfunktionen sänkt värmen tillräckligt och se vad som händer.
Som tidigare nämnt men gör det redan idag, tejpa en bit plast på golvet och kolla om det blir någon fukt det syns tydligt.Det borde inte vara några problem mad fukten plattan är ju ca 6 månader så prova plastmetoden den är säker
Förklaring på det tack, och då avseende mitt svar till TS med givna förutsättningar 6 mån gammal betong och golvtorkningsprogram i VP.SBH skrev:
Sedan kan du kanske ge en generell förklaring till vad du menar och vid vilken temperatur som du då avser.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden