Hej,
Jag har som några vita fluffiga högar (ca. 5 cm långa) på marken i torpargrunden. De är liksom "fluffiga" och helt vita och verkar liksom vara i jorden.
De ser ut som bilderna visar nedan. Det är liksom vita trådar i jorden. Tyvärr är de väldigt spröda så det är svårt att lyfta dem utan att de tappar "flufet". Det bruna som syns på bilderna är jord.
Själva undersidan av huset ser OK ut.
Någon form av vitmögel? Åtgärd?
Jag har som några vita fluffiga högar (ca. 5 cm långa) på marken i torpargrunden. De är liksom "fluffiga" och helt vita och verkar liksom vara i jorden.
De ser ut som bilderna visar nedan. Det är liksom vita trådar i jorden. Tyvärr är de väldigt spröda så det är svårt att lyfta dem utan att de tappar "flufet". Det bruna som syns på bilderna är jord.
Själva undersidan av huset ser OK ut.
Någon form av vitmögel? Åtgärd?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
spindelbon? Jag kan inget om svampar men det ser ut som spindelbon som ramlat ner, hänger det "påsar" på undersidan av huset?
har du tur så är det inte värre än så
men du ska nog utesluta mögel/svamp för säkerhets skull
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Skulle nog också tro det är spindelkokonger, eftersom du beskriver dem som så pass porösa.
De tillhör i sådana fall med största sannolikhet "källarspindeln", en spindel som trivs i mörk och fuktig miljö. Har man sådana kokonger i en krypgrund, källare eller annat så är det dags o se över luftfuktigheten. De stortrivs nämligen när det är över 75%, dvs då när möglet också trivs som bäst.
De tillhör i sådana fall med största sannolikhet "källarspindeln", en spindel som trivs i mörk och fuktig miljö. Har man sådana kokonger i en krypgrund, källare eller annat så är det dags o se över luftfuktigheten. De stortrivs nämligen när det är över 75%, dvs då när möglet också trivs som bäst.
Tvivlar starkt på att det är spindelkokonger el andra kokonger. De är enl min erfarenhet väldigt sega, länge. De ser inte heller ut som på bilderna, inte de jag har hemma iaf.
Tycker tyvärr mer att det ser ut som det skulle kunna vara svampmycel. Inte vitmögel. Lämna in för analys hos Anticimex el likn. Vill inte måla f...n på väggen, men det kan vara hussvamp.
Tycker tyvärr mer att det ser ut som det skulle kunna vara svampmycel. Inte vitmögel. Lämna in för analys hos Anticimex el likn. Vill inte måla f...n på väggen, men det kan vara hussvamp.
Klicka här för att svara