Ja det kanske var en synvilla, men annars på kortet blev jag brydd över det gråa på bilden som såg ut att vara fuktgenomslag på husgrund. Men det ska man inte döma på ett sådant kort allena.

Att dränera 3 sidor av 4 hade jag gjort om jag inte haft en grundvattennivå som legat över källarens botten. Alltså, hade det varit torrt o fint på insidan, kört de andra tre sidorna, isolerat, mätt fukt o sett att allt varit ok, så hade jag med gott samvete lämnat sista sidan odränerad.

Som sagt, du KAN i praktiken använda huset ändå och njuta av allt, trycka in en sorptionsavfuktare och se till att ha konstant torrblås i källaren. Jag personligen får dock ingen bra magkänsla av det, men det har o göra med att jag köpte "drömhuset" och fick flera års helvete.

Herr Lovart skrev:
Om nu källaren endast huserar tvättstuga och värmeanläggningen, spelar det då någon större roll om dräneringen är kass? Bara ni ser till att den inte svämmar över så händer det väl egentligen inte så mycke mer?
I det här fallet kan det dock vara så att det är en hel del vatten som kryper upp mot huset. Det är en sak om det är en kåk som står på en torr äng, men med en bäck och en å intill tycker jag man nog ska tänka till lite. Det som kan hända, även om man tänker "det är bara tvättstuga o källare" är trots allt att ständigt vattenpåslag mot grundmur skapar sprickor, sedermera sättningar. Jag har ingen aning, men att sätta ett stort hus på en lerbädd där de kan åka åt både höger o vänster närsom när vattenmassorna stiger hade iaf jag funderat lite kring.

Jag har dock ingen erfarenhet av sådant här, så tolka mina kommentarer som nonsens :) .. jag bara resonerar hejvilt.

B
Behövs källaren? Annars kan en ganska drastisk åtgärd vara att fylla igen källaren och göra kåken till en tvåpoängare ut en källare. Kräver ganska stor arbetsinsats dock... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.