Måste bara höra, en person tycker att jag har räknat fel angående cellplast för tycker det låter väldigt dyrt.
Men nog har jag räknat rätt? Jag har långsidan 11,4m och en kortsida 7,8m. Då lär man ju ta långsidan delat på cellplastens längd t.ex som är 1,2m och kortsidan delat på cellplastens kortsida. alltså 7,8 delat på 0,6m och isåfall får jag det till 13x9,5 lika med 123,5 st och ska man då ha två lager så 247st, eller? =)

sen gissar att det blir lite minus, för det är väl nån kant som har ett visst mått också? vilket mått?

Redigerat:
Använder du bara dessa uppgifter är det bara tur om det blir rätt. Du pratar om längder på huset men borde resonera i termer av hur stor yta du ska täcka. Hur högt skall cellplasten täcka väggen?

Precis som Mathias säger; Du lär räkna ut arean för att se hur mycket som går åt. Alternativt volymen också för en bra offert.
Total arean / arean av en skiva = antalet skivor, sen får du väl lägga på 5-20% beroende på hur skivmåttet passar invändigt. Småspill etc.

Mycket förvirrad fråga!

Du skriver om långsida och kortsida. Långsida och kortsida av vad? Garaget, bilen eller swimmingpoolen?

Var skall cellplasten sitta?
På väggarna? På taket?
Under golvet?
Eller?

Och om det är "väldigt dyrt" beror väl inte bara på mängden, utan också på pris per kvm t.ex.

Men eftersom detta är publicerat inom Grund & markarbeten så är det gissningsvis fråga om isolering under en blivande bottenplatta.

89 kvm x 2 = 178 kvm. Vad var nu priset per kvm?

Men det skall kanske vara lite kantelement också?

sorry, glömde säga, måtten är på en grund som ska gjutas sen till ett garage. =)
jaha, så man kan inte räkna som jag gjorde alltså.
Jo, lär nog bli L-element troligen, sen lär de ju vare nån kant runt allt ihop där de bara bli betong och ingen isolering? Och har jag fatta rätt, den kanten blir lika bredd som bredden jag väljer på väggen och reglarna där?

det var just det att jag bara kollade på byggmax och där kör dem antal st och inte nåt kvm så man måste räkna ut antal man skulle ha, då fick jag 247 st på mitt räknesätt och 11806kr, de tyckte nån var väldigt många och väldigt dyrt och tyckte jag räknat fel.

Redigerat:
The_Nyll skrev:
det var just det att jag bara kollade på byggmax och där kör dem antal st och inte nåt kvm så man måste räkna ut antal man skulle ha, då fick jag 247 st på mitt räknesätt och 11806kr, de tyckte nån var väldigt många och väldigt dyrt och tyckte jag räknat fel.
Vaddå "de kör inte med kvm"?
Det är väl bara du räknar ut arean på en skiva, för de har du väl mått på?
Sen passar det säkert inte perfekt med antal i grunden så du får lägga på för kapbitar & spill.

ja jo sant. =) då får jag samma antal, arena på cellplasten är 0.72 och den delat på arean på plattan. så samma antal. =)

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Mycket förvirrad fråga!

Du skriver om långsida och kortsida. Långsida och kortsida av vad? Garaget, bilen eller swimmingpoolen?

Var skall cellplasten sitta?
På väggarna? På taket?
Under golvet?
Eller?

Och om det är "väldigt dyrt" beror väl inte bara på mängden, utan också på pris per kvm t.ex.

Men eftersom detta är publicerat inom Grund & markarbeten så är det gissningsvis fråga om isolering under en blivande bottenplatta.

89 kvm x 2 = 178 kvm. Vad var nu priset per kvm?

Men det skall kanske vara lite kantelement också?
Fast detta var väl ännu mer förvirrat. 9 frågor och ingen av dom ger dig informationen du behöver för att svara på Nyllets fråga........:)

• Gilla
The_Nyll och 1 till
  • Laddar…
Normalstor cellplastskiva är 600x1200 dvs 0,72 kvm.
Dvs det går åt 123 st på 89 kvm.
Två lager blir ju 246st.
Du har räknat rätt.

Edit. Glöm inte cellplastspikar.

MathiasS skrev:
Fast detta var väl ännu mer förvirrat. 9 frågor och ingen av dom ger dig informationen du behöver för att svara på Nyllets fråga........:)
Tycker kanske du, som vet "allt" ;)
Men jag försökte få TS att börja tänka som jag brukar göra, inte presentera ett färdigt svar.

En annan aspekt på TS första lösning ar att det kanske ger en massa genomgående skarvar.
Bättre att lägga ut bitarna och börja nästa rad med frånkapet. Som man gör när man lägger laminatgolv t.ex.
Utom att detta läggs i två lager, och man vill förskjuta skarvarna i både längs- och breddriktningen.

Allt vet jag inte. Men jag vet att vad jag behöver för att räkna ut en area.........:)

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
men då så =) tack för svar. =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.