Jag har ett gammat timmerhus som från början stått på torpargrund. Nån gång på 70 talet grävdes det ut under 2/3 av huset, innanför torpargrunden. och gjordes en källare. Nu funderar ja på hur detta ska kunna dräneras. Det kommer in vatten på ena sidan så nått får ju göras.

Det går ju itne att gräva rent längs källarväggen då det alltså skulle innebära att man gräver bort torpargrunden som fhuset står på... Hur göra??!?!

SKa man göra så gott det går och dränera en bit i från och hoppas det löser en del fukt och leva med resten??

Vi har ett hus från förra sekelskiftet med naturstensgrund. Under halva huset är det torpargrund och under halva källare. Vi valde att gräva ca1m från grunden och sluttande utåt. Även viktigt att inte lägga dräneringen lägre än lägsta grundstenarna, gör man det finns det risk för sättningar när jorden under grundstenarna torkar ut.

I vårt fall ligger huset i en sluttning och vi hade störst problem med fukt på ena sidan av huset. Där gjorde vi ett rejält dike och fyllde med makadam i princip hela vägen upp till marknivå för att på så vis hindra vatten som kom uppifrån sluttningen att nå huset.

Hej

Har vattenproblemen uppstått nu eller har det alltid varit så?

Det har nog alltid varit så. Vi har förövrigt precis köpt huset så helt säker är man ju inte. Även detta hus ligger i en sluttning med berg bakom så det passerar en hel del vatten...
Vi valde att gräva ca1m från grunden och sluttande utåt. Även viktigt att inte lägga dräneringen lägre än lägsta grundstenarna, gör man det finns det risk för sättningar när jorden under grundstenarna torkar ut
men om man gör så så innebär ju det att man inte torkar ut någon jord i källarnivå och kommer således inte hjälpa så mycket?

Jag tänkte iaf börja med att göra nån "fördrädering" så att så lite vatten som möjligt tar vägen förbi huset, detta borde ju hjälpa endel

Kan det även vara ide att bila upp källargolvet och lägga en dränering där? Det är ändå i ganska dåligt skick så det hade inte varit hela världen att bila upp 1x6m (källaren är cirkus 6meter lång med ett långt rum längs den blöta delen), gräva så gott det går och lägga dränerande massa och gjuta igen

Hej igen.

Jag tror ditt största problem är ytvatten, jag skulle nog försöka leda bort vattnet genom att gräva ett diket en bit ut sedan dränering och singel/makadam.

Mvh

Henke

Vi hade problem med fritt rinnande vatten in i källaren, gjorde enligt beskrivning ovan och diket uppåt mot sluttningen gjorde vi extra stort. I samband med detta bilade vi även upp källargolvet som var gjutet direkt på jord. Vissa delar grävdes ut ca 10cm och återfylles med makadam men på andra delar är det fortfarande jord(pågående projekt...) Efter långvarigt regnande syns det att jorden bli fuktig medan ytorna med makadam ser ok ut. Jag kommer nöja mig med att gräva ut och fylla med makadam, sedan gjuta tunn kaka på det (låg takhöjd). Självklart beror det på vad man har för mål med källaren, vår är och förblir utrymme för grovförvaring (trädgårdsredskap, cyklar osv)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.