Har problem med fukt i grunden. Så tänkte försöka dränera. Problemet är att de är bara en gjuten grund som står direkt på backen.

Har sökt runt lite men har inte hittat någon som har gjort någon liknade ingrepp.

Har ritat en bild på hur jag tror jag ska göra?

grund.jpg

Gräver som ett fall ifrån muren sen lägger röret ca 1-1.1/2 m ifrån grundmuren. Markduk underst ett lager singel/makadam sen röret sen mer sten sedan markduk över allt de.

Tänkte höra vad ni tycker om det?

Sen måste jag dika av innan huset då det står i ett fall. Kan man göra något liknade som jag tänkte göra runt huset?

Tack på för hand!

Hej

Ser nog inte så tokigt ut, jag skulle nog försöka att få singel ända fram till grunden om det går men är du rädd att grundmuren flyttar sig om man gräver för nära så strunta i det. Ja du kan göra på samma sätt när du dikar av resten huvudsaken är att vattnet letar sig en annan väg.

Mvh
Henke

Har för mig att jag läst någonstans att det är ungefär vad som rekommenderas. (Enl fig)

Tack så mkt för svaren! Jag ska nog försöka få singel så nära jag kan. Sen tänkte jag även skippa marduken under singeln då den inte gör så stor nytta där? Måste man ha någon spolbrunn dräneringen?

xyle skrev:
Tack så mkt för svaren! Jag ska nog försöka få singel så nära jag kan. Sen tänkte jag även skippa marduken under singeln då den inte gör så stor nytta där? Måste man ha någon spolbrunn dräneringen?

Det är ju där den gör nytta! Geotex lägger du för att massorna inte ska blandas. Såvida du inte har berg under så kommer singlet att sjunka ner i mtrl under efter ett tag och vid extremt flöde kan även jord tränga upp i singlet. Gör som du ritat.
Du måste inte ha spolbrunn/rensbrunn, men det underlättar den dagen det blir tätt.

Okej då kör jag runt om då? Tänkte bara dra en 90 graders böj sen skicka upp ett rör med ett lock så kan man spola om de behövs. Kan ändå lägga den i en buske eller något så den inte syns. Det måste ju funka bra?

xyle skrev:
Okej då kör jag runt om då? Tänkte bara dra en 90 graders böj sen skicka upp ett rör med ett lock så kan man spola om de behövs. Kan ändå lägga den i en buske eller något så den inte syns. Det måste ju funka bra?
Runt om vad?

Din skiss ser bra ut, vore det jag hade jag försökt få mer singel in mot grunden, alltså djupare än du skissat. Ju mindre fukthållande mtrl du har där, desto bättre mår grunden.

Ang. spolbrunn så hade jag satt 1 el 2 beroende på hur långs sträckor du får, och om det går att gömma dem. Det duger fint att gömma den i en buske men då undrar jag nästan hur nära huset du har växter. Tänk på att det alltid är enklare att få ner spolslang etc genom två 45° böjar än en 90°.

Antar att det är ett gammalt hus?
Det kan kanske vara så att marknivån har höjts en del sedan huset byggdes. Det är inget ovanligt.

Min original kullerstensgårdsplan verkar ligga ca 2 dm under nuvarande markyta.

Tack så mycket för alla tips! Ja det är en gammal timmerkåk. Ska börja gräva i helgen men är livrädd att det är berg under men jag får hoppas på det bästa!

Vi har ett gammalt hus med naturstensgrund. Gjorde i princip som du tänkt, återfyllde dock med makadam hela vägen upp närmast huset. Vi undvek även att lägga dräneringen djupare än lägsta grundstenen då jag läst att det finns risk för sättningar om man torkar ut jorden under grundstenarna (ändrad densitet/bärighet på jorden).

• Gilla
IngemarF
  • Laddar…
Okej där ser man. Fast min grundmur står direkt på backen så isf måste jag lägga dräneringen på markytan?

• Gilla
Dunderpia
  • Laddar…
Ja då vet jag inte riktigt... Hur gammalt är huset? Om det är ett gammalt timmerhus har det troligen bara bärande stenar vid knutarna. Dessa är då troligtvis nergrävda hyfsat djupt medan stenarna/muren mellan dem bara är staplade direkt på marken.

Om det är så hade jag försökt lura ut hur djupt de bärande stenarna ligger och sedan lagt dräneringen strax ovanför denna nivå.

ALDRIG 90* böj under mark.
Isf 2•45*.
Bli oftare stopp med 90* , ju mjukare böj desto bättre.
Står tillomed i markama att 90* ej får förekomma.

ca 100 år. Får försöka kolla upp det! Hittar jag inget så får jag väl dra till med något inte för djupt bara?

Kul att han som sålde dränerings grejerna till mig skicka med 90 graders böjar. Får åka förbi bygghandeln och köpa lite 45or ist. Tack så mycket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.