Har läst alla tidigare trådar om detta och finkammat internet men känner mig osäker på vissa saker. Jag ska dränera min sutterängvilla och undrar följande.

1. Jag kan välja mellan att få det uppgrävt v 22 eller 24. Jag ska utföra resten själv men hinner inte förrän efter v 24. Är det en fördel att gräva tidigare så att väggen får lufta sig och torka ordentligt, eller gör risken för regn och motsatt effekt det bättra att gräva så sent som möjligt?

2. Ska man använda fiberduk mellan makadam och jord? Har hört argument för detta för att förhindra igenslamning, men även emot eftersom risken finns att vattnet får svårare att passera ner till dräneringen.

3. Ska gammal asfalt borstas bort från väggen? Har hört argument både för och emot. Denna sida på byggahus förespråkar tex att man ska låta den sitta kvar. http://www.byggahus.se/bygga/borja-med-en-ordentlig-dranering

Någon som har koll på läget?
:)

1) Jag ser det bara som en risk att låta huset stå uppgrävt längre tid än nödvändigt, kör på v 24.

2) Jag skulle svara ja på den frågan. Jag tror att risken att duken slammar igen (inom överskådlig tid) är rätt liten, givetvis beroende hur marken ser ut runt huset. Även om den gör det så kommer ju vattnet ändå söka sig bort från huset.

3) Alla beskrivningar jag läst rekommenderar att den ska bort. Argumentet är ju att man vill att den fukt som kommer inifrån inte ska stanna i väggen. Om du kan "borsta" bort asfalten har du tur, i mitt fall satt den ganska bra på sina ställen. Jag använde vinkelslip med diamantkapskiva, och det gick ganska lätt. Andra blästrar eller använder barkspade/yxa.

Väggen behöver inte bli helt ren, men det är viktigare att man får bort asfalten nertill.

Vi har haft hantverkare som dränerat två av våra hus o de har blästrat bort asfalten. Enligt dem absolut nödvöndigt. De har även lagt svart tjock fiberduk.

Menar du att du ska frilägga hela källargrunden? Finns flera exempel där det inte gått bra. När vi dränerade vårt hus, byggt 1957 så grävde vi bara 4 m åt gången, för att vara på säkra sidan.

1. Grunden bör inte stå öppen mer en nödvändigt, speciellt inte om du ska schakta bort allt på en gång då risken för sättningar finns.

2. Ja.

3. Vintertid kan det vara så att det är högre fukthalt (g/m3) inomhus än i marken trots att den alltid håller 100% RF (åtminstone dimensionerar man efter detta). Därmed kan man få en fuktvandring inifrån och ut, vilken man inte vill förhindra med asfaltsskiktet. Det är dessutom så att man troligtvis sänker fukthalten på yttersidan av väggen när man dränerar då vatten kan transporteras bort effektivare.

Redigerat:
Om du med dränering även menar att du ska isolera med isodrän eller liknande så ska minst 30% av asfalten bort. Ju mer ju bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.