8 077 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Parkeringsplats med enbart stenmjöl (utan makadam)?
Håller på att göra en liten parkeringsplats på tomten.
Har grävt bort all matjord (ca 25 cm) och det börjar bli dags att fylla. Har en stor hög stenmjöl som blivit över efter plattläggning.
Helst skulle jag vilja använda enbart detta, men antar att det bör vara makadam i botten?
Vad händer om jag struntar i det?
Och om det behövs, vilken dimension bör jag ha?
Har grävt bort all matjord (ca 25 cm) och det börjar bli dags att fylla. Har en stor hög stenmjöl som blivit över efter plattläggning.
Helst skulle jag vilja använda enbart detta, men antar att det bör vara makadam i botten?
Vad händer om jag struntar i det?
Och om det behövs, vilken dimension bör jag ha?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Du behöver ett bärlager, ex. 0-32 mm, eller gärna ännu grövre. Annars kommer du att få gropar under hjulen på bilen.
Fast det beror kanske på lite hur bra underlaget är dit du har grävt?
Fast det beror kanske på lite hur bra underlaget är dit du har grävt?
Det är dessutom så att stenmjölet blir väldigt tätt och släpper inte igenom vatten utan det kommer att rinna ovanpå och då får du en massa fåror som blir större för varje kraftigt regn och till slut är det bara skit av alltihopa.
Medlem
· västragötaland
· 15 inlägg
Hej. Är det parkering för person bil? Och sand under? Då hade jag fyllt med 0-32 som sagt. Sedan använt lite av stenmjölet för att täta av. Och givetvis kört över det med en 500kg padda. Duk nja, är du säker på att det är riktig sand under så skulle jag nog skippa den. Det är ju trots allt bra att ha lite mjöl att foga på stensättningen med så spara du en hög.
Är osäker på vad det är i marken, men mer utgrävning kommer det inte att bli. Det har varit parkering där tidigare utan problem. Vill bara få det lite snyggare, och om stenmjölet gör nytta, är jag glad att kunna göra mig av med det (högen ligger redan där, så det är bara att sprida ut och padda det).SBH skrev:
Tanken är väl att ha väggrus ovanpå, så det är inte stenmjölet som blir "ytan". Parkeringen blir en förlängning av en befintlig grusväg på gården.
Men blir inte stenmjöl väldigt kletigt och skitigt när det regnat. Och får dålig bärförmåga i blött tillstånd?
Men det går säkert att blanda en hyfsat mängd stenmjöl i andra fraktioner.
I en 0-nn fraktion (t.ex. 0-32) en mindre mängd och i en utan nollmaterial (t.ex. 16-32) ganska mycket, så blir det säkert ett rätt bra och stadigt bärlager av'et.
Men det går säkert att blanda en hyfsat mängd stenmjöl i andra fraktioner.
I en 0-nn fraktion (t.ex. 0-32) en mindre mängd och i en utan nollmaterial (t.ex. 16-32) ganska mycket, så blir det säkert ett rätt bra och stadigt bärlager av'et.
Redigerat:
Klicka här för att svara