Hej alla,
Jag förstår att svaret på denna fråga är att ta in en markentrepenör och be om en offerering - men dessföre skulle jag uppskatta om jag kunde få en "känsla".
Just nu, ser vår utsidan ut såhär;
Eftersom jag är less på att allt känns "skitigt" av det här krossmaterialet, har jag bestämt mig för att lägga 8-16 överallt, men samtidigt vill jag passa på att ändra lite, och schakta ur några ställen. Slutresultatet, skall bli följande;
Några saker kommer jag ju göra själv, (bygga altan är pågående).. men av det rena markarbetet vill jag ha gjort följnade;
-Schakta ur vändzonen som ni ser, ca 30cm, och fylla upp med 0-90 resp 0-18
-Schakta ur någon extra meter till på framsidan av huset, som ni ser enligt planen
-Plana ut dessa schakttmassor som blir över nedanför huset (tomten är 6000kvm, så nog ska vi kunna hitta nånstans att lägga det
Därtill, vill jag;
-Plana till befintlig väg som syns på första bilden, just nu är det gropigt och ojämnt efter kranbilen
-Lägga kantsten enligt ovan (kantstenen är alltså den tunna ljusa linjen ni ser överallt)
-När allt är jämt och fint, vill jag lägga 8-16 överallt så det blir prydligt.
Materialmässigt, har jag ringt till grustaget som ligger precis här i närheten, ett flak (16 ton) 8-16 kostar ca 2500kr inkl frakt, och 0-90 respektive 0-18 var ännu billigare, så högt räknat tror jag inte att fyllnadsmassnorna kommer överstiga 10k... Men det är ju om jag beställer själv, och då återstår problematiken med att göra allt arbete..
Så, vad tror ni som har lite kött på benen - om jag nu går med ritningen till en markentrepenör och säger "gör rubbet" att det kan kosta i arbete och material - mellan tummen och pekfingret?
Vol
Jag förstår att svaret på denna fråga är att ta in en markentrepenör och be om en offerering - men dessföre skulle jag uppskatta om jag kunde få en "känsla".
Just nu, ser vår utsidan ut såhär;
Eftersom jag är less på att allt känns "skitigt" av det här krossmaterialet, har jag bestämt mig för att lägga 8-16 överallt, men samtidigt vill jag passa på att ändra lite, och schakta ur några ställen. Slutresultatet, skall bli följande;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några saker kommer jag ju göra själv, (bygga altan är pågående).. men av det rena markarbetet vill jag ha gjort följnade;
-Schakta ur vändzonen som ni ser, ca 30cm, och fylla upp med 0-90 resp 0-18
-Schakta ur någon extra meter till på framsidan av huset, som ni ser enligt planen
-Plana ut dessa schakttmassor som blir över nedanför huset (tomten är 6000kvm, så nog ska vi kunna hitta nånstans att lägga det
Därtill, vill jag;
-Plana till befintlig väg som syns på första bilden, just nu är det gropigt och ojämnt efter kranbilen
-Lägga kantsten enligt ovan (kantstenen är alltså den tunna ljusa linjen ni ser överallt)
-När allt är jämt och fint, vill jag lägga 8-16 överallt så det blir prydligt.
Materialmässigt, har jag ringt till grustaget som ligger precis här i närheten, ett flak (16 ton) 8-16 kostar ca 2500kr inkl frakt, och 0-90 respektive 0-18 var ännu billigare, så högt räknat tror jag inte att fyllnadsmassnorna kommer överstiga 10k... Men det är ju om jag beställer själv, och då återstår problematiken med att göra allt arbete..
Så, vad tror ni som har lite kött på benen - om jag nu går med ritningen till en markentrepenör och säger "gör rubbet" att det kan kosta i arbete och material - mellan tummen och pekfingret?
Vol
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Din skiss är fel, ena bilen är ljus på den, på andra bilden är båda mörka.
Förklaring?

Förklaring?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Varför ska du schakta ur 30 djupt där bilarna står? Huset är ju nybyggt så det borde ju vara skapliga grundmassor om det är tänkt så från början. Alltså borde det räcka om du sänker till önskad nivå, kör en padda över 6-8 ggr beroende på mtrl sen rakar du ut ditt gårdsgrus. De massor som blir borde gå att stryka ut över några hålor i vägen om det är det bärlager som syns i översta bilden.
Själva schaktningen vid parkeringen/vändplatsen, breddning framför huset och iläggning av väg tar max en dag.
Mest lämpligt vore en mindre hjulmaskin med släp om du har bärighet över tomten dit du vill ha ev rest massor. Vad de tar för timpris där du bor vet jag inte, men räkna 8 timmar med maskin och runt 800:-/timme.
Stensättningen är helt beroende på vad du ska för sten, är det bara kantsten i betong du ska ha tycker jag du ska försöka göra det själv. Om du vill och orkar. Det är inte speciellt avancerat.
Själva schaktningen vid parkeringen/vändplatsen, breddning framför huset och iläggning av väg tar max en dag.
Mest lämpligt vore en mindre hjulmaskin med släp om du har bärighet över tomten dit du vill ha ev rest massor. Vad de tar för timpris där du bor vet jag inte, men räkna 8 timmar med maskin och runt 800:-/timme.
Stensättningen är helt beroende på vad du ska för sten, är det bara kantsten i betong du ska ha tycker jag du ska försöka göra det själv. Om du vill och orkar. Det är inte speciellt avancerat.
Inte där bilarna står.. Om du ser bilden ska jag schakta ur andra sidan. Där det nu är gräs..Freddex skrev:Varför ska du schakta ur 30 djupt där bilarna står? Huset är ju nybyggt så det borde ju vara skapliga grundmassor om det är tänkt så från början. Alltså borde det räcka om du sänker till önskad nivå, kör en padda över 6-8 ggr beroende på mtrl sen rakar du ut ditt gårdsgrus. De massor som blir borde gå att stryka ut över några hålor i vägen om det är det bärlager som syns i översta bilden.
Ah ok. Tankevurpa från min sida. Du ska ha den lilla snärten ut mot stengärdsgården alltså?Volatyle skrev:
I vilket fall är det inget monster jobb och bör rymmas inom de 8 timmarna, de va tilltagna med utrymme för tillägg.
Vad är det för kantsten du tänkt dig?
Sen ska jag va helt ärlig så ser man inte riktigt hur lång vägen är som skall jämnas till. Det kanske är så att just en grävmaskin inte är bäst lämpad. Har du tid, ork och möjlighet så hör med en bonde i närheten som har en vägsladd alternativt skrapa till traktorn. Kan bli onödigt dyrt om det är lång nog för att behöva ta dit en väghyvel.
Den är 25 meter inkl biluppställningsplatsen. Men vägen är rätt så jämn, det är uppstöllningsplatsen som kranbilen stått på som är mest ojämn...Freddex skrev:Ah ok. Tankevurpa från min sida. Du ska ha den lilla snärten ut mot stengärdsgården alltså?
I vilket fall är det inget monster jobb och bör rymmas inom de 8 timmarna, de va tilltagna med utrymme för tillägg.
Vad är det för kantsten du tänkt dig?
Sen ska jag va helt ärlig så ser man inte riktigt hur lång vägen är som skall jämnas till. Det kanske är så att just en grävmaskin inte är bäst lämpad. Har du tid, ork och möjlighet så hör med en bonde i närheten som har en vägsladd alternativt skrapa till traktorn. Kan bli onödigt dyrt om det är lång nog för att behöva ta dit en väghyvel.
Ok men då ser jag ingen anledning att det inte skulle funka med en hjulare på runt 8-10 ton på 8 timmar.Volatyle skrev:
Om du kan tänka dig att peta ditt kantstenen själv så ber du han dra ett varv med tjälkroken där kantstenen ska va så slipper du gräva så förbannat.
Kantsten, beroende på sort sätter du med ett gäng armeringsjärn, murarsnöre, lite underfyll (0-4 eller singel om det är fin mark) och sen stödfyller du alternativt gjuter fast bakkant på stenen med jordfuktug betong.
OK! En hjullastare? Vet inte ens vad det är, men har en markarbetare sådana? Menar du att man gör allt jobb med den såsom schakta, plana, lägga ut singel osv?Freddex skrev:Ok men då ser jag ingen anledning att det inte skulle funka med en hjulare på runt 8-10 ton på 8 timmar.
Om du kan tänka dig att peta ditt kantstenen själv så ber du han dra ett varv med tjälkroken där kantstenen ska va så slipper du gräva så förbannat.
Kantsten, beroende på sort sätter du med ett gäng armeringsjärn, murarsnöre, lite underfyll (0-4 eller singel om det är fin mark) och sen stödfyller du alternativt gjuter fast bakkant på stenen med jordfuktug betong.
Ber om ursäkt att jag var lite otydlig, vardagsprat så antar man vilt att alla förstår vad man menar.Volatyle skrev:
Nej en hjulburen grävmaskin av lite mindre modell borde klara av det du vill ha gjort. C:a 8-10 ton med en tillkopplad släpvagn. Tyckte det såg onödigt ut med en 10> ton tung maskin för det där.
Men beroende på vart du vill ha rest massorna tippade och bärighet i marken kanske inte en hjulburen grävmaskin tar sig fram.
Då får man se om det går att lösa flytt av massor med t.ex hjullastare. Men en maskin vore ju bäst prismässigt för dig.
Skulle du behöva en maskin på larv så kostar det ju mer med transporten dit, en maskin till för att flytta massor etc.
Alltså, grävmaskin på hjul, gärna med släpvagn. Inte för stor. Kolla gärna innan om det är farbart dit du vill ha massorna flyttade.
Klicka här för att svara