S
Sam_u_El: Jag vet att det är en gammal tråd, men hur blev det? Var hamnade plasten? Står själv i färd med att bygga upp efter urgrävning och är osäker.
5 svar · 3,8k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: BORRA! Jag hade klarat mig Max 2 dagar sedan hade det blivit ett litet hål :)
8 svar · 3,1k läst
·
B
BORNER: Tack för goda råd!
3 svar · 15,8k läst
B
bomer: Ett ställe jag jobbade på hade en liknande omöjlig garageinfart. Där löste man det med en markränna som på bilden i thomas33 inlägg. Från detta rann vattnet via ett sandfång till en pumpgrop för att sedan pumpas upp till lämplig plats.
13 svar · 8,3k läst
·
J
Jirpe: Ok, tack för hjälpen!
2 svar · 3,2k läst
·
S
Sam_u_El: Tack för svaren. Det dyker upp en annan fråga med tanke på svaret från b8q. Jag hade tänkt att köra utan plast. Även om cellplasten tätar till viss del ger det väl lite genomsläpp så att man kan hålla sig utan tätskikt i badrum? Det har diskuterats i övriga trådar så att man blir yr, men finns det någon slutgiltig åsikt om plastens varande eller icke vid cellplastisolering i
3 svar · 1,5k läst
E
eemiil: Hej Min pappa har stundtals problem med väldigt högt grundvattentryck i källaren. Han har en pumpgrop där med en 12v pump, batteri och en c-tek laddare för underhållsladdning. har fungerat bra i 5 år+. Nu gick laddaren sönder och då tyckte jag han skulle köpa en lite solcell och regulator istället (nästan samma pris som en ny laddare). Tror han har en vanlig länspump för båt. Den
1 svar · 1,9k läst
F
Fredsan: Hej! Tänker bygga markpool och tar gärna emot tips på bra/pålitliga/prisvärda grävare i Stockholmsområdet. Tack för hjälpen!
0 svar · 1,2k läst
F
FredSk: [citat] En stödmur. Går liksom inte att leda bort vattnet. Min första idé - dagvattenbrunnen - är ungefär som din, men att rännan (eller ränndalsplattorna) slutar i en brunn som kopplas ihop med ett dagvattenrör som finns under gruset vid den fyrkantiga blompottan. Alltså att leda under skifferplattorna.
11 svar · 5,6k läst
·
F
Fredrik Å: Håller med ovanstående men med det viktiga tillägget att se till så att ni har fall från huset och att inte stuprören slutar i marknivå och blöter ner muren varje gång det regnar. Även om dom går ner i marken så är det inte säkert att det finns något som tar hand om vattnet där. Det finns rätt många trådar är på BH där stuprören bara är nedgrävda en meter ner i backen vid
2 svar · 1,6k läst
Johan-
Johan-: Svarar mig själv då en snabb mock up av spillvirke visade att en lämplig lösning är att göra platån två trappsteg djup och utöver detta även bredare så att man står vid sidan om dörren och öppnar.
10 svar · 2,1k läst
·
B
Bockstensmannen: tror det är bärlager under, har legat i 40 år och inte mycket har hänt. Dock vill jag inte gräva upp bärmaterialet och för att sedan lägga under fiberduk, fiberduken är mest tänkt för att slippa ogräs får fäste.
4 svar · 4,4k läst
K
Kanonkorven: Hej, Mitt hus är byggt 1942. I källaren sitter något slags skivmaterial på väggarna. Skivorna börjar på ca 80 cm höjd och går upp i tak. Bedömt 50 mm tjocka. Utanpå skivan ligger tunn puts. På vissa ställen har skivan släppt och jag vill nu riva bort det som är löst och ersätta med nytt material. Men vad har skivan för funktion? Isolering? Utfyllnad? Vad är vettigt att ersätta
0 svar · 1,1k läst
·
O
OscarNiemi: Har ett litet knepigt problem med en befintlig byggnad som rivits och kvar finns en betongplatta på 375m2 och källarväggar som är minst 170cm höga. Källaren är helt fylld med betong och tegel från när byggnaden revs och sedan 20-30cm matjord ovanpå det. Planen är att bygga ett nytt hus på denna fastighet men den kommer bara att använda ena halvan av den gamla plattan. Frågan är då
0 svar · 757 läst
I
injonil: Ekar det här? ;)
3 svar · 5,2k läst
S
Segge: Tack myrstack, då kör jag med rören jag fått då :)
4 svar · 2,9k läst
·
T
TimPellet: Ok, tack så mycket! Bara att sätta igång och gräva nu när höststormarna har vaknat :) Med tanke på att det blir 130cm högt såtror jag inte jag behöver någon annan krypbar gång än den mellan allt bråte som kommer hamna där inne ;)
9 svar · 5,3k läst
S
Segge: Nu är ena gaveln grävd. Någon som ett bra förslag på att fästa markisoleringen? Funderar på att bara dra 2-3st 80-90mm skruv i varje skiva. När jag återfyller lär dom sitta, då lite mer än hälften kommer vara under jord. [bild] [bild]
8 svar · 8,9k läst
·
V
Volatyle: Nu kröp den upp till 70% prick...
11 svar · 4,5k läst
G
gaia: [citat] ja, idag är den torr med öppna väggar och golv. Vill du inte göra om så är puts, kakel och klinker det säkraste lösning för en källare. gaia
4 svar · 2,0k läst
M
minisorkis: Tack! Vad är en trafo? transformator? Tror jag hittade nu!
2 svar · 1,3k läst
J
Javadvetjadå: [citat] Nä verkar inte vara röta ännu iaf. Märktes iaf inte när jag fuktmätte och skrapade i det vita på den nedre bilden. Har studerat pannrummet och där finns fuktrosor en bit upp (20cm) på väggarna så vattnet har nog kommit därifrån någon gång. Frågan är ju hur det man inte ser mår när trossbotten ser ut på detta sättet. Upplever ingen lukt i huset förutom i pannrummet
2 svar · 5,9k läst
·
H
Husägare2012: Ja det heter nog sula :) Ja det känns rimligt att lägga på lite cement och jämna av så att lutning blir bra så inte vattnet inte stannar kvar på sulan. Få bli det då vi imorgon grävt upp alla sidorna. :) Tack för era svar!
3 svar · 4,4k läst
·
H
Husägare2012: Tack för era svar! Jag/vi har lite mer kött på benen inför fortsättningen nu. Syllen kommer för övrigt bytas på huset då den innehöll höga halter av pentaklorfenol. Och dräneringen görs per idag och skulle det vara så att vi behöver lägga på ett nivell eller typ platongolv med ventilation för att kunna bo här så få det vara så. Dock skulle man ju helst helt vilja få bort
11 svar · 6,2k läst
·
D
Davva82: Den grundtekniken används inte nu, grunden är väl relativt nyutvecklad och domkrafter slipper jag som tur är! =) Tjärldjupet här såg jag ligger på mellan 1,4-1,5 m. Då bör vi alltså schakta under den nivån, lägga dränering något under det och sen fylla?
3 svar · 4,1k läst
M
myrstack: Givet att det borde vara gammal orörd mark under kanske http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/86307-paddningstraden.html kan ge några tips
11 svar · 3,1k läst
·
D
Differentialen: [citat] [citat] I artikeln talar man helt klart om armerad betong och att du får knäckeffekter på denna med betongväggar om du har ett långsiktigt deformerbart underlag som cellplast. Frågan är i vilken grad samma risker finns med icke massiva träväggar. Risken borde bli mindre, speciellt för effekter på väggarna då trä har litet bättre förmåga än betong/tegel/leca att anpassa
11 svar · 2,4k läst
Zixten
Zixten: Vägen ser väl egentligen helt ok ut... Den stora anledningen till att det blir sådana fåror är väl att vägen är det lägsta stället, vill du undvika detta i framtiden måste du göra vägen högre eller kanterna lägre = Dika
7 svar · 7,4k läst
·
D
Dea_34: Perfekt, tack!
15 svar · 6,0k läst
·
J
JohanOeberg: Efter mycket om och men så står man nu med en kapad knalle och känner sig lite smådum. För det var verkligen ett skitjobb som tog tid och och bitvis var onödigt. Såhär såg det ut när vi var igenom: [bild] När jag knackade bort den sista biten mellan upptäckte jag att delen som satt i grunden var väldigt lös. Ryckte till ordentligt i biten och voila: [bild] Det hade alltså räckt
3 svar · 3,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.