Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har raderat inlägg som var off topic. Tänk på att det blir svårt för läsaren (inte bara TS) att hitta den värdefulla informationen om vi går för mycket off topic.
5 svar · 6,8k läst
·
F
Fredrik Å: Orsaken är att man vill ha en så varm vägg som möjligt för att daggpunkten ska bli utanför och inte i väggen. Fredrik
18 svar · 59,9k läst
F
Fredrik Å: Anledningen till att listen ska vara under mark med "tätt" material ovanpå är att markvatten inte ska gå ner i dräneringen Markvattnet gör man sig av med mha marklutingen. Ligger det ingen duk runt inspektionsrören och dessa är dränrör så kommer det sakta men säkert att fyllas med jord. Fredrik
12 svar · 11,2k läst
·
V
VikHe: En gul 50mm slang blir alldeles utmärkt :)
1 svar · 1,8k läst
F
Fredrik Å: Tänk på att jorden ska täcka listen och att det INTE ska återfyllas med singel. Läs monteringsanvisingen nooogggggaaaaa. Fredrik
9 svar · 2,6k läst
·
F
Fredrik Å: Vi har 3 rum men denna konstruktion. I ett av rummen fick vi byta till Granab. De övriga är ok än så länge och dom är sen 67. Bara för att det är risk så betyder det inte att det finns fuktskador. Jag frågade vår bes man om vad man ska köpa för hus utan riskkonstruktioner och svaret jag fick var det finns inga äldre utan och de nybyggda vet vi inget om. Mitt tips är att inte dra
3 svar · 1,7k läst
F
Fredrik Å: Mittenröret sitter säkert där för att det inte gick att få fall ordentligt när rännorna sattes dit...
3 svar · 4,5k läst
·
F
Fredrik Å: Hej Flugger har en grundfärg som fixar struktur och småsprickor. Målade precis undersidan av vår balkong med denna och mina lagningar och småsprickor är spårlöst försvunna. Kan den dölja misären som var där efter plastfärg så fixar den säkert dina sprickor också. Har tyvärr ingen efterbild i datorn. Fredrik
3 svar · 5,4k läst
·
D
danne_88: Kan hålla med om a46! Kanon smidig att jobba med.
8 svar · 5,8k läst
·
F
Fredrik Å: Hej Det viktiga är att få bort matjorden då den skjuter på vintern. Vi la ett spadblad djupt med 0-16 och det har inte rört sig nämnvärt. Någon enstaka platta har sjunkit några millimeter men mer än så är det inte. Glöm inte markduken i botten bara. Vad gäller dränering så är det en vanlig missuppfattning att material med 0 är dränerande och det är det inte. Man får ordna
11 svar · 9,4k läst
B
Barnrikehuset: Golvet hamnar ungefär 1m över mark. Mellan golv och tak blir det luft (förutom några mindre snedsträvor är planen. Och jag har tänkt mig snedsträvor under mellan alla plintarna.
4 svar · 4,4k läst
·
M
Mrjonas: Lite återkoppling, Beställde allt via Markgrossisten. Beställde kl 23.30 på kvällen, kl 7.30 nästa dag ringer dom och frågar om dom kan leverera under dagen, vilket jag sa ja till. Kl 10 var allt på plats. Jag kommer köra dubbla lager och en optiwebb duk (som dom inte hade på webbsidan, men fixade direkt till ett jäkligt bra pris). Monteringen var som ni skriver väldigt enkel. Häls,
5 svar · 3,7k läst
D
MaxPax: [citat] Skulle vilja påstå att en tvångsblandare är mer lätthanterad. Man slipper vrida tombolan för att fylla kärran vilket kan vara ett riskmoment när man är stressad eller börjar bli trött. Dessutom lättare att fylla i säck om man inte är van. En tombola bör matas roterande och med så låg lutning som går för att undvika klumpar på kanterna och stänk. Inte helt lätt i
32 svar · 16,6k läst
Johan-
Johan-: [citat] hehe ..ja du Kromo, kanske blir det så. Fast det är skönt att få jobba med kroppen och rensa ur slaggprodukter i värmen. Får gärna ta en bit in på hösten, jagar inte deadlines, det är mer en livsstil numera =)
26 svar · 20,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Under finns bara sanden som grundplattan/isoleringen/kantelementen är lagda på.
3 svar · 6,1k läst
·
F
Fungerande: Misstänkte nästan att jag skulle få kommentar om den lösa klämringen, men försökte leva på hoppet ;) Har du lust/ tid att utveckla lite kring varför det tyder på mycket fukt? Har väll min aningar som jag skrev i tidigare inlägg men skulle vara bra med lite synpunkter.
2 svar · 2,4k läst
S
sobotta: Huset har delvis murad grund och delvis stenmur. Vi har dränerat den sidan med murad grund men inte lagt någon isolering mot grunden. Dräneringsslangen ligger i ett lager av makadam omvikt av fiberduk. Ovanpå fiberduken ligger ännu ett lager av makadam. Frågan är nu om det är viktigt att makadammen går hela vägen upp till ytan eftersom det saknas isolering (t ex Isodrän) mot väggen?
0 svar · 1,9k läst
mycke_nu
mycke_nu: Dom är lite tjuriga här, normalt är det max 10 m som gäller och det behövs närmare 50, men jag får försöka övertala dem. :|
15 svar · 10,9k läst
S
Stina71: Provar här istället. Fick inga svar under forumet "Golv". Behöver råd från golvkunniga. Bor i hus från slutet av 1800-talet. För ca fem år sedan la vi in ett nytt parkettgolv på det gamla trägolvet, ovanför torpargrund. Det har nu visat sig att killen som la in golvet har lagt en tuplexplast under parketten. Istället för foam. Dvs en plast med två skikt och som har små
0 svar · 1,8k läst
S
sventable: Just gatsten sätts i så tjockt sen tar man fram stora paddan och dundra på så att allt rasar i huset sen sitter dom som berget och jämt blir det också. Kommunen satte gatsten utanför lghn vi bodde i innan dom körde ner dom med En stor padda som dom körde med fjärrkontroll och det vibrerade i hela huset..
5 svar · 8,8k läst
J
JKrister: Det finns massa formler o beräkningar som kan göras men med en platta ovanför tycker jag att det ska gå bra. Även om röret trycks ihop säg 1cm så kommer sedan kanterna ta upp trycket och inte röret.
3 svar · 1,9k läst
P
pojak: Man kan lägga Jackons superdränskivor (10 cm tjocka) mot källarväggar när man dränerar (eller omdränerar). Antar att det är ganska vanligt nu för tiden. Vad händer om man sedan lägger på tryck uppifrån? Man kan till exempel gjuta en betongplatta i marknivå - en grund för ett uterum. Betongplattan ger en viss tyngd tillsammans med uterummet, fast ändå ganska lite jämfört med ett
0 svar · 1,1k läst
lorens
lorens: Jag har läst mycket om att inomhusklimatet drastiskt förbättras och att man får en varmare källare.. Detta vill jag verkligen inte, jag vill bara förhindra markfukt att nå källarväggen samt få iväg fukten med en dräneringsslang. Personligen känns det som att det skulle fungera ypperligt med platonmatta mot källarväggen och en dräneringsslang som är insvept i en hållbar och bra
2 svar · 1,4k läst
S
sblixten: Om grundvattennivån är "långt" under så är det inga problem. Blir ju samma sak som en källare.
1 svar · 872 läst
birgera
birgera: Fredells har sållnät i metervara, olika maskstorlekar.
4 svar · 10,6k läst
C
Anonymiserad 146782: Den vita påväxten är en typ av mögel. Vanligt i krypgrund. Spraya med Boracol ngn gång per år så är det ingen fara. Pratade med besiktningsman om detta när han kikade i vår krypgrund, ingen ko på isen sade han, bara vi bekämpar med Boracol.
2 svar · 3,0k läst
·
N
nypon: 1. 18 ton är ungefär rätt, tänk på att det är 5 cm opackat, 2. Lastbilar som lastar 18 ton är rätt ovanliga, då pratar vi vanlig lastbil boggi/tridem. Normala lastvikter är mellan 12-16 ton. 3. Om underlaget är ojämnt kommer det gå åt mer material. 4. Tror inte det är någon fara att ösa på makadam på den nya ytan förutsatt att det är packad väl innan. Vattna gärna. 5.
2 svar · 6,3k läst
·
T
TLZ: Kan svara på frågan själv nu. Pratade lite med en besiktningsman på telefon idag. Tyvärr kunde han inte besikta huset själv eftersom han hade semester, men vi pratade lite om krypgrunden i alla fall. Efter att ha beskrivit hur det såg ut fick jag följande rekommendation: - Det är nästan säkert oljemasonit i botten. Den är monterad rättvänd. Den kan ha blivit skadad i samband med
2 svar · 2,1k läst
·
N
nesheim: Hej! Mitt hus står delvis på berghäll. På vårarna kommer det in vatten mellan väggen och berghällen. Det är ju inte så konstigt då det bara varit lera och grus mellan vägg och berghällen på vissa ställen uppemot 20-30cm, som jag nu grävt bort. Så nu funderar jag på att åtgärda detta. Tänkte gjuta där i mellan med vanlig betong! Är det en bra idé? Måste man armera? Nästa
0 svar · 976 läst
·
B
blizzard: Tack snälla för era svar! Fattar nu =)
4 svar · 14,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.