Hej. Håller på att renovera golvet i blivande tvättstuga. Huset är från -52. Gamla kakan är bortbilad, avloppet bytt och inkommande kallvatten är bytt och flyttat. Har nu kommit så långt att jag jämnat av gamla fyllningen (sand), paddat, lagt fiberduk och skottat in ca 10cm makadam 6-12. Slutresultatet skall bli betonggolv med golvvärme och klinker. Se sektion nedan, total yta är 11 kvm.

ImageUploadedByByggahus.se1403468797.398201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sektion

ImageUploadedByByggahus.se1403469073.046145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här långt har jag kommit

Min enkla frågar är hur jag ska resonera kring valet av isolering. Kan jag räkna detta som en traditionell platta på mark och lägga billig S80 EPS eller finns det anledning att "safea" och lägga öppen isolering typ iso-/pordrän?

Fyllningen jag skyfflat har alltid varit snustorr (dammar som f*n) och innan jag knackade bort gamla golvet gjorde jag under sommaren "plast på golvet"-provet utan någon kondensutfällning.

Eftersom alla trådar (jag funnit) i detta ämne behandlar renovering av källargolv under mark startar jag denna tråd för att höra den samlade expertisens tankar kring detta fall där golvet alltså är i markplan.

Puff puff...

Idag handlar jag isoleringen. Det lutar åt vanlig EPS. Ingen med synpunkter?

S
Du verkar inte ha någon dränering på utsidan och marken går i höjd med plattan. Jag skulle nog gjort vanlig platta och fixat dränering.

Utvändig dränering finns i form av original dubbla strängar lertegelrör ca 2m ner i marken. Detta såg vi när det var uppgrävt för avlopp/vatten på utsidan. Då tog jag beslutet att inte gå vidare med att uppgradera dräneringen, dels eftersom vi inte haft problem med fukt på golv/väggar invändigt, dels för att muren går ner ca 2m under backen och skulle därför innebära ett för mig jätteprojekt (det verkar som att man grundlagt för källare med behövt avbryta för att istället lägga källarvåningen ovan mark) och dels för att tegelrören var hela och rena.

Kåken ligger på plan tomt. Mot sockeln ligger mestadels jord runt om (planteringar) (ja vet, detta bör åtgärdas)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.