Håller på att mura en grundmur av leca. Jag blandar två säckar med åtta liter vatten i en vanlig betongblandare, precis som det står i instruktionerna.

Men jag tycker murbruket blir "mjöligt" och sprött när det har brunnit. Ska det bli så? Har försökt fånga det på bild, men det är ju så klart svårt...

PIC000253.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gick väldigt lätt att slå bort det bruket som låg utanför lecablocket med en handslägga även när det hade brunnit färdigt (tre dagar).

Det ni ser på bilden är alltså ett lecablock som ligger på en gjuten sula där gjutformen fortfarande är kvar. Under lecablocket ligger ca 1,5cm med Byggmax Murbruk B blandat med fyra liter vatten per säck (25 kg).

Tror ni jag har fel blandning, eller ser allt okej ut?

Nu kan jag egentligen inte ett jota i ämnet men det kan vara så att det är för torrt så att vattnet dunstar innan bruket brunnit.

Vattnar du grundmuren innan du murar? Annars drar den ur allt vatten ur bruket och det blir inte bra..

Ja, jag vattnar grundsulan. Och murblocken är också ganska blöta. Men varmt är det ju, säkert 30 grader...

Du får eftervattna några gånger också, skadar aldrig blir bara bättre särskilt när det är så varmt.Bruket är bra tycker jag när det fyller fogen och inte vill "rinna" ut när man justerar blocken på plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.