Hej,

fallet på min garageuppfart är fel. Det blir vattenpölar på två platser och när det ösregnar rinner vattnet in mot huset.

Går det att i efterhand korrigera fallet? Jag skulle vilja göra en ränna som leder till en dagvattenbrunn som jag kopplar till befintlig dagvattenledning. Det är betongplattor (42x42) och gatsten.

Mer konkret - och jag är helt öppen för andra lösningar - går det att "dunka ned" med slägga (eller vibrera ned med padda) så att skarvarna mellan två plattor sänks lite? Jag vill helst inte lägga om för det övergår min förmåga (och uppenbarligen även firman som lade stenarna för åtta månader sedan).

Jag lägger upp en bild.

//Fredric

Låter som att underarbetet bör göras om så att ni får korrekt fall på ytan.

Om ni har haft en firma som gjort jobbet för mindre än ett år sedan så borde de åtgärda detta, kostnadsfritt för er givetvist. Vad säger de på som gjorde jobbet?!

Konkurs mitt i arbetet (just markstenen var lagd och så, men en del annat var kvar).

En bild säger mer än tusen ord.

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill alltså sätta en dagvattenbrunn där skiffret börjar och göra en slags ränna så att vattnet rinner dit.

Jag tänker att det borde räcka att "dunka ned" två rader med gatsten och "trycka till" kanten på några betongplattor. Men då har jag aldrig gjort någonting liknande tidigare.

Några tankar/idéer?

Lättare att plocka upp de två raderna, gräva ur för en markränna och lägga kapade nya plattor.

• Gilla
FredSk
  • Laddar…
Tack för svaret! Ja, så är det kanske. Ska fundera över det här eländet.

Tack för svaret!

Måste sättsanden paddas igen om jag tar bort plattorna?

Nej, du behöver inte packa om. Om allt går enkelt lyfter du bara plattor/stenar, sänker överbyggnaden lite(förutsatt att det finns tillräckligt med finmaterial), jämnar till och lägger tillbaka.

Har du otur får du plocka upp lite mer plattor, ibland ligger de så tajt att det är svårt att bara lägga om en eller två rader.

• Gilla
FredSk
  • Laddar…
Stort tack för svar! Det känns redan bättre. Kommer nog bli bra det här också. Vem hade kunnat tro att husägande skulle vara ett heltidsarbete?

Redigerat:
En annan lösning är att ersätta en rad med ränndalsplattor men då krävs det att det går att få vattnet till en gräsmatta eller något annat som kan ta hand om vattnet..
Vad finns där fotografen står ?

Fredrik Å skrev:
En annan lösning är att ersätta en rad med ränndalsplattor men då krävs det att det går att få vattnet till en gräsmatta eller något annat som kan ta hand om vattnet..
Vad finns där fotografen står ?
En stödmur. Går liksom inte att leda bort vattnet. Min första idé - dagvattenbrunnen - är ungefär som din, men att rännan (eller ränndalsplattorna) slutar i en brunn som kopplas ihop med ett dagvattenrör som finns under gruset vid den fyrkantiga blompottan. Alltså att leda under skifferplattorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.